SAS innfører paid upgrades på IC-ruter

Re: SAS innfører paid upgrades på IC-ruter

Jeg tror det hadde vært en fordel med mer enhetlig struktur, både i forhold til pris og hvordan man gjør dette praktisk... Blir litt mye styr og uklarheter her.

Blir litt mye styr og uklarheter her.

Høyt spill om troverdighet også - hvis ting skjærer seg med upgrades eller tilbakebetaling av ikke-utført upgrades så er det Optiontowns regler som gjelder, og deres kundeservice man skal kontakte, men SAS rykte som får svi. Forøvrig er jeg motstander av at jeg som kunde av SAS skal måtte forholde meg til en underleverandør, både avtalemessig og kundeservicemessig.

Last edited:

Høyt spill om troverdighet også - hvis ting skjærer seg med upgrades eller tilbakebetaling av ikke-utført upgrades så er det Optiontowns regler som gjelder, og deres kundeservice man skal kontakte, men SAS rykte som for svi. Forøvrig er jeg motstander av at jeg som kunde av SAS skal måtte forholde meg til en underleverandør, både avtalemessig og kundeservicemessig.

Enig! SAS bør ha egne systemer for dette! De kan gjerne kjøpe tjenester av underleverandører, men kunder skal slippe å forholde seg til flere selskaper på denne måten.

Last edited by a moderator:

Suspekte greier ja. Står om en såkalt sign-up-fee som er non-refundable, men hva denne avgiften er står det ingenting om. Skeptisk... Ser ut som de har 3 kunder for øyeblikket, Air Canada, Fly Kingfisher og SAS.

Det er nok SAS International som står bak dette opplegget, Eurobonus var knapt informert.

Og der i gården er det ikke ofte fornuftige svar å få... Sendte dog en e-post til Roberto så får vi se om det kommer ett svar

Nå har det kommet banner på sas.no også - og tekst på norsk:
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Oppgradering/?WT.ac=oppgradering_090609

Ikke noe særlig å skrive "Gå til Optiontown for mer informasjon" når det faktisk ikke ligger noe informasjon på siden det er lenket til ... og rett etter: "Merk at dersom det ikke er opgraderingsmuligheter tilgjengelig på din reise ved denne anledning, kan du fremdeles bli berettiget på et senere tidspunkt. Vi anbefaler derfor at du besøker Optiontown og sjekker fortløpende."

Last edited:

Men hva er dette Optiontown-greiene? Hvorfor kan ikke dette gjøres på SAS sine egne sider?

Sign-up prisen nevnes ingen steder annet enn dette:

“UTo Sign-up Price” refers to the TG Price received from the Customer for participating in UTo Sign-up, as decided by T&G.

Dette kan da ikke en gang være lov etter norsk lov ...

Kan ikke helt se den store etterspørselen etter slike upgrades når framgangsmåten er så kryptisk og uoversiktlig.

Sign-up prisen nevnes ingen steder annet enn dette:

“UTo Sign-up Price” refers to the TG Price received from the Customer for participating in UTo Sign-up, as decided by T&G.

Dette kan da ikke en gang være lov etter norsk lov ...

Det "gebyrfrie selskapet" SAS benevner det som påmeldingsgebyr :angry:
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Oppgradering/?WT.ac=oppgradering_090609

Forøvrig €6 ihht. en som flyertalker som sjekket, men mulig det varierer det også.
http://www.flyertalk.com/forum/11879337-post13.html

Denne kan forøvrig bli festlig (min utheving):
What if my flight is changed/canceled after I have been upgraded? If your flight is canceled or changed after you are upgraded, normal airline policies shall apply and you should contact your airline for all such questions. UTo Sign-up price and Upgrade price are non-refundable.
https://www.optiontown.com/jsp/MTP/MTP_UTO_FAQ.jsp#MTP8

Last edited:

Kan slik outsourcing være SAS IT sitt bidrag til "Core SAS"-strategien?

Hvis det er så knotete som det ser ut som så kan de umulig ha gjort en grundig nok evaluering av løsningen de har "kjøpt". Jeg anser meg selv om relativt IT-kyndig og klar for å prøve nye løsninger på nett. Men en slik upgrade-løsning som de legger opp til her hadde jeg holdt meg langt unna.

Last edited:

Med tanke paa at f.eks. de 'sentrale delene' av SGS in-sources tilbake, maa vel nesten svaret paa dette bli nei.....

Kommer nok ikke til å utnytte dette da, men en gang kanskje hvem vet..;)

SAS IT har outsourcet prosjekter i en mannsalder ett helvetes firma på 3 bokstaver som starter på C ligger jo til og med i samme bygget som SAS sitt hovedkontor. Kaoset ligger mye der

Selv om skepsisen min til www.optiontown.com var stor kunne jeg ikke annet enn å teste det. Har derfor booket et leg i Eco Extra fra IAD-CPH mandag 6 juli. Har registrert leget med upgrade ønske til Optiontown og betalt 199 €.
Prisforskjellen på vanlig booking var 6136,- NOK - 8836,- NOK. Hadde uansett lyst på biz, men det er for fristende å prøve for å se om det virker.

Last edited:

Noen som med sikkerhet vet om man vil opptjene poeng i henhold til oppgradert bookingklasse dersom man benytter seg av dette tilbudet? Finner ingen informasjon om dette noen steder. Kommer neppe til å benytte meg av tilbudet hvis ikke.

Edit: Jeg er klar over at det i pressemeldingen står at man får poeng i henhold til den nye klassen, men når det ikke står noen ting om dette på hjemmesiden, blir jeg skeptisk. Det er tross alt SAS vi snakker om. Ikke uvanlig at ulike avdelinger mener forskjellige ting. Har sendt mail til SAS og spurt direkte, men ikke fått svar.

Last edited:

Det er sikkert flere på forumet som har prøvd dette allerede. Jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å prøve, men klarte ikke å dy meg likevel. Skulle fly ARN-EWR, og ca 1 mnd før tømte jeg sparegrisen og bød €499 for en upgrade fra L (4000,-) til Z.

Litt under en uke før avgang fikk jeg en mail fra optiontown, der det sto at billetten min var oppgradert. ARN-EWR-legget var i praksis endret til Z-klasse, og jeg sjekket inn på nettet og kunne velge sete 05A. Føltes bra! Servicen er det jo blitt skrevet side opp og side ned om, den var upåklagelig denne dagen, bortsett fra at de ikke serverte sjampis ved boarding, bare vann og juice. Litt trist... Er dette en del av Bore SAS? ;)

Noen dager etter dukket også poengene opp på konto. 11250 friske EB-poeng, samt "fast track to Gold" - ytterligere 11250 statuspoeng. Pluss sure 190 poeng (også dette x 2) for OSL-ARN i L-klasse.

Så alt i alt funket dette greit for meg, selv om det er kjelkete lagt opp med en ekstern side som ser alt annet enn profesjonell ut. Dette kunne jo vært en option på sas.no når man hadde bestilt billetten - "Ønsker du å oppgradere fra økonomi til business for NOK3900? (en vei)?" Selv om optiontown hadde handlet dette fra India, så hadde ikke jeg trengt å vite noe om det?

Noen andre som har prøvd? Noen som fikk "Sorry! You weren't upgraded this time" og kan fortelle om det?

Hva var gebyret som kom i tillegg (dvs. hvor mye kunne du risikert å tape på forsøket)?

Det er sikkert flere på forumet som har prøvd dette allerede. Jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å prøve, men klarte ikke å dy meg likevel. Skulle fly ARN-EWR, og ca 1 mnd før tømte jeg sparegrisen og bød €499 for en upgrade fra L (4000,-) til Z.

Fikk du prisen oppgitt i NOK? Hver gang jeg har vært inne å sett har prisen kommet i Euro.

Last edited by a moderator:

Hva var gebyret som kom i tillegg (dvs. hvor mye kunne du risikert å tape på forsøket)?

6 Euro, slik det står i tabellen. Alle priser oppgis i Euro, man må regne om selv...

Back