Jeg ser problemet, men spørsmålet er hvem som er ansvarlig for at helheten er lagt opp slik at den ene ikke forsinker den andre. OSL bør se på hvordan dette skal og bør løses, og som nevnt før er en løsning at denne tjenesten leveres av OSL. Hadde OSL hatt muligheten til å la de ulike selskapene ha deicing plattformer som ikke er i konflikt med hverandre, så ville det vært uproblematisk å overlate valget til flyselskapene hva angår bemanning og utstyr. Når så ikke er tilfellet er det ikke sikkert at det er spesielt lurt å la de enkelte selskapene selv vurdere hvordan dette skal organiseres.
Poenget med å vise til KKN-hendelsen var vel bare å indikere at uhell med utstyr skjer selv den beste. På OSL har dette derimot følgeproblemer for andre selskaper, men spørsmålet er om det er det enkelte flyselskap som da skal holdes ansvarlig når infrastrukturen ikke egentlig er lagt opp til at selskapene skal kunne fatte egne beslutninger om slikt. DY står jo i utgangspunktet fritt til å velge å forsinke egne fly pga lav bemanning/lite utstyr. At dette så påvirker andre selskaper negativt er en uheldig sideeffekt av opplegget OSL har lagt opp til. Jeg antar at OSL ikke kan bøtelegge DY for dette, og ei heller at andre flyselskaper kan saksøke DY for kostnader ved forsinkelser. Da må man mao tenke nytt rundt hele strukturen. Hvis det derimot står spesifisert i kontrakten mellom OSL/Avinor og flyselskapene at flyselskapene har ansvar for å ikke påføre andre selskaper ulemper gjennom for lav bemanning etc. så ligger det vel an til en erstatningsrunde.