Tidligere (flere år tilbage) fløj SAS udelukkende til Linate. Men så krævede de italienske myndigheder at SAS flyttede alt trafik til den større Malpensa, som ligger meget længere væk fra Milano centrum end Linate. Italienerne havde bestemt at ruter under et vist årligt pasasagertal (noget sådan) kun måtte beflyves til/fra Malpense. Det betød i princippet at kun Alitalia's helt store underigs- og indenrigsruter kunne blive på Linate. De udenlandske flyselskaber (bl.a. SAS) blev tosset over denne beslutning og beskyldte den italienske regering for indirekte at beskytte Alitalia mod konkurrence. Mener at sagen blev indbragt for en domstol eller også var det et frivilligt kompromis. Uanset hvad så blev afgørelsen således at slottiderne på Linate skulle fordeles mere ligeligt mellem selskaberne og ikke udfra hvor mange passagerer de enkelte ruter har. Det betyder at SAS har 2 eller 3 daglige slottider på Linate som de kan bruge som de ønsker. Hvis et selskab så vil have flere slottider på Milano end tilgænligheden tilbyder på Linate, så får de disse på tildelt på Malpensa. Hvilket er hvad SAS gør. Derfor flyver SAS både på Linate og Malpensa. Spørger du SAS ville de helt sikkert gerne at alle afgange lå på Linate som i gamle dage.