SAS i Europatoppen

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Om det er så enkelt, hvorfor lander da ikke 100% av flightene på rute? At det er enklere å ta igjen sen avgang på lendre ruter, ja. Men det koster masse fuel!!!! Og du kan jo sjekke Osl sine egne sider, SAS scorer høyt der også. Mange saspiloter som takker loadmaster for at de kan spare fuel ved å gå på rute, gjerne noen minutter før.
Sant! spare masse fuel ved å stå på tomgang på deice plattform med 2 motorer i gang ;) når det e sagt tror itj har det som en prosedyre å stå der, men det e fin måte pynte på tall. Hadde hvert mere korrekt å ha take off å landings tid ;)

Når flyet pushes ut av gate så blir den registrert som off block, jeg har selv sett episoder der fly stå på deice plattform på værnes med motorene igang p.g.a av slot tid, å da da snakke vi ikke om får minutter, dessuten er det de få minutten som avgjør om man her på rute eller ikke.

At flyet pushes av gate ved slot frigjør bakkepersonell til neste avgang. Dette er standard prosedyre for flere selskap.

Som flere har påpekt er det ikke noe vits i å krangle om dette (igjen) da det er fastslått opptil flere ganger: FlightStats måler ankomsttid for ca. 50 europeiske flyselskaper, og publiserer disse tallene hver måned. SAS har ligget helt i toppen i 2 år, og det blir litt smålig å si at dette skyldes at man prøver å lure statistikken.

I den grad Flight Deck og ground service tenker på dette i hverdagen er det for å gi passasjeren det han har betalt for (punktlighet) og ikke å "lure" et system, som jo ikke påvirker passasjerens opplevelse i det hele tatt.

Norwegian var for øvrig for første gang med på 10-på topp listen de også. Veldig bra jobba av DY, som har klatret opp fra katastrofetall (Men de har sikkert bare jukset med block off :lol:). Gratulerer! Når DY nærmer seg SAS-nivåer vil OSL kunne kjempe om å bli Europas mest punktlige flyplass.

For øvrig til konspirasjonsteoriene: flyselskapene er nok mer opptatt av å spare fuel enn å bruke mye energi på å "lure" statistikk. Skulle dette hatt noen som helst effekt i et selskap med flere hundre tusen block offs hvert år, måtte det ha vært satt i system - og det er det altså ikke. Noen med flere vekttall i statistikk enn meg kan sikkert regne ut effekten av å pushe noen minutter for tidlig i ett av mange tusen tilfeller, det veier ikke så veldig tungt.

Last edited:
Sant! spare masse fuel ved å stå på tomgang på deice plattform med 2 motorer i gang ;) når det e sagt tror itj har det som en prosedyre å stå der, men det e fin måte pynte på tall. Hadde hvert mere korrekt å ha take off å landings tid ;)

Hadde vært morsomt med litt tall her, f.eks. fuel consumption på motor i idle, cruising og max thrust for å sammenligne. Men da er vi vel over i en annen diskusjon. ;)

Jeg må si meg enig dette om SGS. Jeg skulle like å vite hvem som tror at å kvitte seg med dem vil være med på å løse SAS sine problemer.

Ellers er det veldig imponerende at de er så punktlige for tiden. Det er bra.

Leser du i det hele tatt hva jeg og andre skriver her? Både avgangs- og landingstider er med i tallene fra AEA, slik at da nytter det ikke jukse ved å pushe tidlig

Dessuten er det mulig av deg å begynne skrive på norsk (eventuelt engelsk eller et annet skandinavisk språk) istedet for en blanding av dialekt og sms-språk!

Fordomma? det va dine ord, det jeg prøve å formidle her e hvis man får slot tid på f.eks 15-20 min etter planlagt avgangstid og man ska ha en flytur på over 3 tima så e det ikke vanskelig å ta igjen den tiden, så hvis man pusher fra gate og blir stående i ca 15 min så rekker du ankomst tia fordi fleste selskap legger inn buffer i block off block on tid så lander man uansett på rute. Ofte går fly på rute når dem flyr te spania, å da hender det at man kan vere så mye som 30 min før rute så selv. Catch my drift?? all off block over 3 min etter regnes som delay.

Ja men kjære deg wildbird , du er virkelig "wild":D
Din ene observasjon eller to her stemmer nok , men det har jo ingen betydning når den(de) inngår i flere tusen andre flybevegelser som statestikken dreier seg om:exclaimation
Catch my point:question:
Jeg kan forsikre deg at som regelmessig kunde av SAS så er siste år og vel som det imponerende.
På dette området når ikke andre selskaper jeg og bruker SAS til "knærne".
Basta:exclaimation

De få gangene en maskin står på deice å venter er det vel for å frigi gate.
Om du kjenner TRD så godt burde du vite dette Wildbird

En slottid skyldes ikke flyselskapet, men lufttrafikktjenestens trafikkopphopning. Dersom flyet er off block på tid, er flyselskapet/handlingagenten presise. Om det må vente på slot en remote plass, eller er nr 10 for avgang på Heathrow, er det faktorer som er utenfor flyselskapets kontroll, men det gikk like fullt fra gaten på tid, siden all boarding, alle sjekker og all lasting ble gjort tidsnok.

Å være klar på tid, gir lufttrafikktjenesten mulighet til å sende en "ready message", som igjen gir muligheten til å få en bedre slottid, dersom det åpner seg en mulighet, f eks dersom et annet fly et eller annet sted er forsinket og ikke når sin slottid.

Best i klassen? Helt subjektivt; SGS. Proffe, dyktige, mye erfaring, og viser sin sterke side både ved normal drift og ikke minst når det drar seg til.

Gratulerer til SK, og SGS! To meget dyktige og proffe aktører i luftfarten (om vi bortser fra når SGS glemmer hvilke flyselskap dem handler, men det skjedde ikke SÅ ofte da... ;-) )

Dessuten er det mulig av deg å begynne skrive på norsk (eventuelt engelsk eller et annet skandinavisk språk) istedet for en blanding av dialekt og sms-språk!

Så hjertens enig, Someone!

Det koster flesk å stå ved gate, og i særdeleshet hvis man står utover avgangstiden. På noen destinasjoner er det så dyrt at det lønner seg å stå på remote parking og heller busse pax til og fra.

Når det gjelder slot-tid, så kan denne forbedres med svært kort varsel, og da er det greit å stå der med motorer i gang. Bommer man på denne forbedrede tiden, kan forsinkelsen bli meget lang. På de store bussene har vi nå som standardprosedyre å starte en motor på 330, to på 340, og takse til rullebanen. Blir det en lengre delay, f.eks. pga de-icing, så stanser vi alle motorene mens vi venter, men lar APU kjøre.

På de store bussene har vi nå som standardprosedyre å starte en motor på 330, to på 340, og takse til rullebanen. Blir det en lengre delay, f.eks. pga de-icing, så stanser vi alle motorene mens vi venter, men lar APU kjøre.

Mener å huske at Sir Branson lagde stort poeng ut av nettopp dette og samtidig skulle ha samtlige bredbuker hos Virgin til å dras til gate av push-back truck. Kan også nevnes at et av lagene i årets Fly Your Ideas Challenge som Airbus avholdt, kom ganske langt med idé om elektromotor i understellet for framdrift på bakke.

Vi faar som oftest ikke start-up av ATC saa tidlig om vi har en slot. Da kan vi ha lyst til aa vaer tidlig vekk saa mye vi vil. Typisk noe slikt som "expect start-up in 15 minutes due to slot".
Vil selvsagt vaere en forsinket avgang, men ikke noe vi kan lastes for.

En fleksibel løsning som brukes mange steder er "Start up approved according to slot." Da starter man, og ber om push, etter å ha tatt oppstartstid, taksetid o.l. i betraktning. På veldig travle flyplasser der det kan bli kø på taksebanene, er ATC mer spesifikk i når man kan forvente pushback (f eks "Expect 10 minutes ground delay", eller "Expect startup clearance at time ____").

Romslige flyplasser med manko på gate er begeistret for push and hold, som øker kapasiteten både for gates, taksebaner og bakkeansatte. I tillegg gjør det at innkomne fly slipper til gaten så raskt som mulig, hvilket er både i kundenes og flyselskapenes interesse, siden gjestene da når sine avtaler, tog, busser eller videre forbindelser.

For dra det tilbake "on-topic"; gratulerer SAS (ja, oss selv, i all beskjedenhet, for mange på forumet), og ikke minst SGS-ansatte, som gir en enorm merverdi. Vi vet hvor viktig "on time" er for mange viktige kundegrupper, og er glade for at vi får levere. Hipp, hipp!

Gratulerer til SAS!! Punktlighet er en god måte å tjene penger på - både for SAS og passasjerene!

...og de hyggelige tallene fortsetter! Fra boarding.no i dag:

http://www.boarding.no/art.asp?id=38239

SAS Scandinavian Airlines has remained its position as the most punctual airline amongst Europe's major carriers this summer. For June, July and August, 92.65% of all SAS flight arrived on time, thereby making it Europe's most reliable choice for getting to your destination on time.

Gratulerer nok en gang.

Last edited by a moderator:
Da jeg fløy SK290 fra Bergen til Oslo i går satt jeg på flytoget før flyets oppsatte ankomsttid! Og dermed fikk jeg med meg mer av valgvaken.

... og hadde SAS bare tjent penger, i tillegg til å levere et gjennomført punktlig produkt, hadde ting begynt å se bedre ut...

... og hadde SAS bare tjent penger, i tillegg til å levere et gjennomført punktlig produkt, hadde ting begynt å se bedre ut...

Alt til sin tid.
Først service, nå punktlighet, og så får man håpe SAS kan le hele veien til banken om ikke lenge.....:colgate:

Back