En fleksibel løsning som brukes mange steder er "Start up approved according to slot." Da starter man, og ber om push, etter å ha tatt oppstartstid, taksetid o.l. i betraktning. På veldig travle flyplasser der det kan bli kø på taksebanene, er ATC mer spesifikk i når man kan forvente pushback (f eks "Expect 10 minutes ground delay", eller "Expect startup clearance at time ____").
Romslige flyplasser med manko på gate er begeistret for push and hold, som øker kapasiteten både for gates, taksebaner og bakkeansatte. I tillegg gjør det at innkomne fly slipper til gaten så raskt som mulig, hvilket er både i kundenes og flyselskapenes interesse, siden gjestene da når sine avtaler, tog, busser eller videre forbindelser.
For dra det tilbake "on-topic"; gratulerer SAS (ja, oss selv, i all beskjedenhet, for mange på forumet), og ikke minst SGS-ansatte, som gir en enorm merverdi. Vi vet hvor viktig "on time" er for mange viktige kundegrupper, og er glade for at vi får levere. Hipp, hipp!