SAS i Europatoppen

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Også vil de selge SGS..... skjønner meg ikke på tanke gangen til SAS der.
 
Gratulerer SAS! Da jeg fløy fra DUB-OSL på søndag, sa kapteinen rett før push back at "Vi er i rute i forhold til tidtabellen, slik som SAS gjerne er i disse dager." Flere pax som gliste litt da. ;)
 
Hjelper ikke å være flinke når du taper penger.

Er det SGS sin skyld at SAS taper penger? I så fall, hvorfor ikke omorganisere SGS og fortsatt beholde den fellesskaps- og eierskapsfølelsen det gir å ha inhouse handling? Kanskje det nettopp er det at de har inhouse handling som bidrar til denne punktligheten, og det er verdifullt.
 
La oss strekke dette litt lenger enn bare pluss og minus i penger.
SGS, som er førstelinje-menneskene til SAS, er helt avgjørende for om kundene blir godt behandlet og får lyst til å komme tilbake å fly flere turer med SAS. Deres gode arbeide bidrar til at vi(SAS) beholder fornøyde kunder, som kan fortelle dette videre til til alle andre.
Om SGS ikke akkurat tjener penger på sin virksomhet ,så er ringvirkningene store når de er så flinke somde er nå. Gratulerer kolleger!!
 
Hjelper ikke å være flinke når du taper penger.

Nå er det nok ikke SGS som går i underskudd, men SAS i segselv, skal de kvitte seg med SGS vil de også måtte betale markedspris for handling.
 
La oss strekke dette litt lenger enn bare pluss og minus i penger.
SGS, som er førstelinje-menneskene til SAS, er helt avgjørende for om kundene blir godt behandlet og får lyst til å komme tilbake å fly flere turer med SAS. Deres gode arbeide bidrar til at vi(SAS) beholder fornøyde kunder, som kan fortelle dette videre til til alle andre.
Om SGS ikke akkurat tjener penger på sin virksomhet ,så er ringvirkningene store når de er så flinke somde er nå. Gratulerer kolleger!!

Dette er vel litt av problemet for folk som lider av siviløkonom-syndromet: kan det ikke måler og deretter direkte tilknyttes en enhet så finnes det ikke. Myke ting som som synergier og slikt finnes bare når det er kalde tall som fører til større verdier i regnskapet. ;)

-A
 
Jeg skal vere forsiktig med å komme med nån krasse påstander om SAS sine prosedyrer for å bli mest punktlige selskapet, men æ må si det at æ ved flere annledninger observert SAS fly som pusher ut fra Gate for så å stå burne fuel ett kvarter for dem har slot tid, dette gjelder utenlands turer selvsagt, hadde det ikke hvert bedre å registrere annkomst tid istedet for avganstid, Jeg blir ganske overraska hvis ingen inne på dette forumet e klar over at denne praksisen eksisterer hos SAS. Kan ikke skylde på Norwegian for samme praksis akkurat ;)
 
Nå er det nok ikke SGS som går i underskudd, men SAS i segselv, skal de kvitte seg med SGS vil de også måtte betale markedspris for handling.

..hehe - tror nettopp det SAS ønsker er å betale "markedspris for handling" :lol:
 
Jeg skal vere forsiktig med å komme med nån krasse påstander om SAS sine prosedyrer for å bli mest punktlige selskapet, men æ må si det at æ ved flere annledninger observert SAS fly som pusher ut fra Gate for så å stå burne fuel ett kvarter for dem har slot tid, dette gjelder utenlands turer selvsagt, hadde det ikke hvert bedre å registrere annkomst tid istedet for avganstid, Jeg blir ganske overraska hvis ingen inne på dette forumet e klar over at denne praksisen eksisterer hos SAS. Kan ikke skylde på Norwegian for samme praksis akkurat ;)

Om denne statistikken er den som er laget av et amerikansk firma, og blitt refferert til før, er det nettopp ankomsttid som blir registrert. Grunnen til at fly blir pushet ut, og så står endel minutter før det taxer avgårde, er rett og slett for å frigjøre folkene på bakken til nye oppgaver.
 
Om denne statistikken er den som er laget av et amerikansk firma, og blitt refferert til før, er det nettopp ankomsttid som blir registrert. Grunnen til at fly blir pushet ut, og så står endel minutter før det taxer avgårde, er rett og slett for å frigjøre folkene på bakken til nye oppgaver.

Når flyet pushes ut av gate så blir den registrert som off block, jeg har selv sett episoder der fly stå på deice plattform på værnes med motorene igang p.g.a av slot tid, å da da snakke vi ikke om får minutter, dessuten er det de få minutten som avgjør om man her på rute eller ikke.
 
Når flyet pushes ut av gate så blir den registrert som off block, jeg har selv sett episoder der fly stå på deice plattform på værnes med motorene igang p.g.a av slot tid, å da da snakke vi ikke om får minutter, dessuten er det de få minutten som avgjør om man her på rute eller ikke.

Men siden det i disse statistikkene er ankomsttid som måles så spiller det ingen rolle om de pusher fra gate på tiden eller litt før
 
Dette er vel litt av problemet for folk som lider av siviløkonom-syndromet: kan det ikke måler og deretter direkte tilknyttes en enhet så finnes det ikke. Myke ting som som synergier og slikt finnes bare når det er kalde tall som fører til større verdier i regnskapet. ;)

Nuvel, nå er ikke jeg siviløkonom, men synergieffekter er vel kun synergieffekter dersom det faktisk gir seg utslag i lavere kostnader, mer-/gjenkjøp, og/eller økt betalingsvillighet og dermed høyere enhetspris (f.eks. pga av en oppfatning om at produktet som leveres er bedre). Jeg tror (håper..) at siviløkonomer klarer å se slike sammenhenger, men det kan kanskje tenkes at de er satt til oppgaver hvor de blir bedt om å tenke mye mer kortsiktig (f.eks. innen 2011 skal vi ha kuttet x antall millarder i kostnader).
 
Men siden det i disse statistikkene er ankomsttid som måles så spiller det ingen rolle om de pusher fra gate på tiden eller litt før

Det e feil, det er off block som blir registrert altså når flyet pushes fra gate, hadde det hvert ankomst som har blitt registrert så hadd sikkert SAS sin punktlighet blitt noe helt annet.
 
Det e feil, det er off block som blir registrert altså når flyet pushes fra gate, hadde det hvert ankomst som har blitt registrert så hadd sikkert SAS sin punktlighet blitt noe helt annet.

Hele 93,7% av fligthene kom til BESTEMMELSESSTEDET på oppsatt rutetid eller før, står det i rapporten. Kan lønne seg å lese litt for ens fordommer settes på trykk?
 
Det e feil, det er off block som blir registrert altså når flyet pushes fra gate, hadde det hvert ankomst som har blitt registrert så hadd sikkert SAS sin punktlighet blitt noe helt annet.

AEA som publiserer en oversikt over punkligheten til de viktigste europeiske selskapene måler både ankomsttid og avgangstid. Siste statistikk der som er fra vinteren 2008-2009 var SAS det 5. mest punktlige flyselselskapet på ankomst (86,4%) og det 6. mest punktlige flyselskapet på avgang (88,3%). Dvs forskjellene er minimale når det kommer til SAS. Og dette er tallene for vinterhalvåret (Nov-Mar) For sommermånedene og på årsbasis så pleier SAS å ligge et par plasser lenger opp enn i vinterhalvåret.

http://files.aea.be/News/PR/Pr09-016.pdf
 
Hele 93,7% av fligthene kom til BESTEMMELSESSTEDET på oppsatt rutetid eller før, står det i rapporten. Kan lønne seg å lese litt for ens fordommer settes på trykk?
Fordomma? det va dine ord, det jeg prøve å formidle her e hvis man får slot tid på f.eks 15-20 min etter planlagt avgangstid og man ska ha en flytur på over 3 tima så e det ikke vanskelig å ta igjen den tiden, så hvis man pusher fra gate og blir stående i ca 15 min så rekker du ankomst tia fordi fleste selskap legger inn buffer i block off block on tid så lander man uansett på rute. Ofte går fly på rute når dem flyr te spania, å da hender det at man kan vere så mye som 30 min før rute så selv. Catch my drift?? all off block over 3 min etter regnes som delay.
 
Fordomma? det va dine ord, det jeg prøve å formidle her e hvis man får slot tid på f.eks 15-20 min etter planlagt avgangstid og man ska ha en flytur på over 3 tima så e det ikke vanskelig å ta igjen den tiden, så hvis man pusher fra gate og blir stående i ca 15 min så rekker du ankomst tia fordi fleste selskap legger inn buffer i block off block on tid så lander man uansett på rute. Ofte går fly på rute når dem flyr te spania, å da hender det at man kan vere så mye som 30 min før rute så selv. Catch my drift?? all off block over 3 min etter regnes som delay.

Om det er så enkelt, hvorfor lander da ikke 100% av flightene på rute? At det er enklere å ta igjen sen avgang på lendre ruter, ja. Men det koster masse fuel!!!! Og du kan jo sjekke Osl sine egne sider, SAS scorer høyt der også. Mange saspiloter som takker loadmaster for at de kan spare fuel ved å gå på rute, gjerne noen minutter før.
 
Back
Top