SAS - hvem skal de sammenligne seg med?

jcnorway

Moderator
Medlem
Leser en artikkel i i E24.no om utviklingen av aksjekursen til SAS og DY så langt i år.

Norwegian flyr fra SAS på børsen

Så langt i år har Norwegian flydd inn en aksjekursstigning på nesten 50 prosent. Erkerival SAS har ikke samme oppdrift og har falt nesten 40 prosent.

(...) Emisjonen (i SAS) ble sluttført i starten av april, og den siste måneden har SAS steget 16 prosent.

(...) –Det er bedre enn de fleste andre store flyselskapene. British Airways, Lufthansa og KLM Air France har alle fått seg en smell de siste par månedene, sier Stølen (Sture Stølen, investor relations-sjef i SAS).

http://e24.no/selskap/SAS-NOK/article3087785.ece

Det fikk meg til å tenke litt. Hvem er det SAS skal/bør sammenligne seg med? På meg virker det som de sammenligner seg med hvem som helst så lenge de kommer best ut av det :rolleyes: Er det riktig å sammenligne seg med BA, LH og KLM/AF? Er det riktig å sammenligne seg med DY?

Ser man på rute-/service-tilbud så kan jeg ikke "rettferdiggjøre" at SAS sammenligner seg med f.eks. BA eller LH. Til det mener jeg disse andre selskapene har mye mer å by på.

Å sammenligne seg med DY gjør de jo gladelig (ref. alle markedsføringsaktiviteter som har fokusert på gratis setevalg, gratis innsjekket baggasje osv). Men å sammenligne aksjekursutviklingen, DA bør man helst sammenligne seg med BA/LH/KLM/AF... :rolleyes:

Kjør debatt (men prøv å hold dere til temaet) ^_^

Last edited:
Tja, det var jo et godt spørsmål. Hittil har de respektive SAS-selskapene operert som små enheter, nå er den tiden snart over.

SAS er jo sterke på innenlands og Europa, men på IC er de jo så vidt på kartet. Snakker vi markedsandeler, så gjenspeiles ikke disse i aksjekursen akkurat.

Synes nok SAS-gruppen må sammenlignes med de store, men har egentlig ikke noe godt svar, faktisk :D

Markedsmessig (as in tilbudet til passasjerene i Norge) er det vel mest relevant å sammenlikne seg med den største konkurrenten. Når det gjelder aksjeutvikling på børsen er det vel relevant å sammenlikne seg med selskaper som likner i struktur rent finansielt...?

Kan sikkert diskuteres langt og lenge, men tilsvarende vil jeg tro at DY sammenlikner seg med SK i markedet mot kunden, men mot Ryanair og EasyJet når det gjelder finansielle parametre?

Jeg synes det er mer interessant å se kursutviklingen over lengre periode enn 4-5 måneder. Det kan være tilfeldigheter og små eller større enkelthendelser som gjør at aksjekursen er akkurat som den er i dag. Dessuten er SAS en lite likvid aksje, og kursen kan få nokså store utslag med relativt liten handel.

Når det er sagt, synes jeg på en måte det er relevant å sammenligne SAS med sine nærmeste konkurrenter. Hvem dette er, er det også sikkert delte meninger om. Mange mener at et selskap som Ryanair ikke i det hele tatt er noen konkurrent til SAS, mens andre mener det. Samme med Norwegian, som i større grad opererer på ferie/fritidsmarkedet enn SAS.

Jeg synes det kanskje blir mest riktig å se hele bransjen under ett, både lavpris og fullpris selskaper, slå dette sammen til et gjennomsnitt, Så kan man se hvordan SAS ligger i forhold til dette. Fasit finnes ikke til dette spørsmålet.

Siden man vil se dette i et historisk perspektiv, så finner dere aksjekursen til DY (blå) og SK (rød) nedenfor, de siste 3 år og 5 år.

Attachments

• ScreenShot025.jpg
    ScreenShot025.jpg
    154.5 KB · Views: 582
  • ScreenShot027.jpg
    ScreenShot027.jpg
    57.8 KB · Views: 582
Last edited:
En slik sammenligning av aksjekurser sier jo egentlig ingenting, men E24 er flinke til det.

SAS burde ikke sammenligne seg med andre enn seg selv! SAS må fokusere på hva de selv har eller kan skape av konkurranse fortrinn og ikke forsøke å etterligne hva andre er gode på! Først med et tydelig og differensiert produkt, kan SAS igjen pusse sølvet av et innovativt selskap som de reisende vil velge fremfor andre det er naturlig å sammenligne selskapet med!

Last edited:
Bra oppsummert MartinL...jo flere som tørr være seg selv jo bedre!

Du er inne på rett spor der, MartinL
Gudene må vite hva SAS har prøvd å etterligne de siste 7-8 årene, men vellykket har det IKKE vært!:cry:

Last edited:
Og SAS virker noe vinglete når de har X antall personer som uttaler seg til media om forskjellige saker. Da kommer det automatisk ut mye rart som nødvendigvis ikke henger helt på greip.

Det blir litt fristende å trekke noen paralleller til OS.
Staten er solid inne på eiersiden, svært blandet flypark og problemer med å bestemme seg om man skal være full service eller low-cost.

Og SAS virker noe vinglete når de har X antall personer som uttaler seg til media om forskjellige saker. Da kommer det automatisk ut mye rart som nødvendigvis ikke henger helt på greip.

Vinglete, eller mangel på fokus. Som FBU 4EVER skriver, og han har jo vært med hele tiden, så er det vanskelig å se en rød tråd i SAS sin strategi de siste 6-7 årene.

Er vel snart ingenting som skal være uprøvd, og vi ser nå resultatet av et flyselskap som etter mitt syn mangler en klar profil. IC er vel et bevis på det.

Det sier i ihvertfall noe om hva slags forventninger investorer har til et selskap.

Tror heller en overtegnet emisjon forteller mer om hvilken tro investorer har paa selskapet enn siste 6 maaneders aksjekurser for noen som helst selskaper naa for tiden.

Meget bra innlegg, MartinL

Back