Leser en artikkel i i E24.no om utviklingen av aksjekursen til SAS og DY så langt i år.
http://e24.no/selskap/SAS-NOK/article3087785.ece
Det fikk meg til å tenke litt. Hvem er det SAS skal/bør sammenligne seg med? På meg virker det som de sammenligner seg med hvem som helst så lenge de kommer best ut av det
Er det riktig å sammenligne seg med BA, LH og KLM/AF? Er det riktig å sammenligne seg med DY?
Ser man på rute-/service-tilbud så kan jeg ikke "rettferdiggjøre" at SAS sammenligner seg med f.eks. BA eller LH. Til det mener jeg disse andre selskapene har mye mer å by på.
Å sammenligne seg med DY gjør de jo gladelig (ref. alle markedsføringsaktiviteter som har fokusert på gratis setevalg, gratis innsjekket baggasje osv). Men å sammenligne aksjekursutviklingen, DA bør man helst sammenligne seg med BA/LH/KLM/AF...
Kjør debatt (men prøv å hold dere til temaet) ^_^
Norwegian flyr fra SAS på børsen
Så langt i år har Norwegian flydd inn en aksjekursstigning på nesten 50 prosent. Erkerival SAS har ikke samme oppdrift og har falt nesten 40 prosent.
(...) Emisjonen (i SAS) ble sluttført i starten av april, og den siste måneden har SAS steget 16 prosent.
(...) –Det er bedre enn de fleste andre store flyselskapene. British Airways, Lufthansa og KLM Air France har alle fått seg en smell de siste par månedene, sier Stølen (Sture Stølen, investor relations-sjef i SAS).
http://e24.no/selskap/SAS-NOK/article3087785.ece
Det fikk meg til å tenke litt. Hvem er det SAS skal/bør sammenligne seg med? På meg virker det som de sammenligner seg med hvem som helst så lenge de kommer best ut av det

Ser man på rute-/service-tilbud så kan jeg ikke "rettferdiggjøre" at SAS sammenligner seg med f.eks. BA eller LH. Til det mener jeg disse andre selskapene har mye mer å by på.
Å sammenligne seg med DY gjør de jo gladelig (ref. alle markedsføringsaktiviteter som har fokusert på gratis setevalg, gratis innsjekket baggasje osv). Men å sammenligne aksjekursutviklingen, DA bør man helst sammenligne seg med BA/LH/KLM/AF...

Kjør debatt (men prøv å hold dere til temaet) ^_^
Last edited: