SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Likte denne kommentaren

At flyve moderne flyvemaskiner er dog ikke, som det var engang.
De mange trykknapper og automatiske systemer kræver en benhård
selvjustits for ikke at falde i søvn...
 
Fantastisk godt skrevet og med hvilken følelse og innlevelse!
Dette er en må ha bok.
 
Har selv fløyet med Stefan en rekke ganger på F-27 i COD. Av og til hadde jeg en følelse av at forholdet til passasjerene tok over fremfor selve flygeriet. Han er en meget sosial og utadvendt person, og jeg kan tenke meg at dette blir reflektert gjennom boken. Må ha!
 
Fantastisk bok! Er egentlig rart hvor uvirkelig en sånn hendelse kan være hvis du er midt inni den og hvor mye det forandrer deg som person.
 
Yderst interessant historie og meget levende fortalt, men jeg synes nu ikke han skriver specielt godt...
 
Har selv fløyet med Stefan en rekke ganger på F-27 i COD. Av og til hadde jeg en følelse av at forholdet til passasjerene tok over fremfor selve flygeriet. Han er en meget sosial og utadvendt person, og jeg kan tenke meg at dette blir reflektert gjennom boken. Må ha!

Hva står forkortelsen COD for? Ellers en flott bok. Har skummet gjennom den i ettermiddag. Flott skildring av den forferdelige opplevelsen. Glad for at det gikk så godt med Pax og mannskap.
 
Har fått lest det meste (minus alt det personlige sakene innimellom). Og til de som ikke har lest boken, det står ikke bare om havariet, men også en del om hva han mener om SAS organisering og administrasjon.
 
Har omsider fått lest denne boken selv, spesielt fascinerende lesning den delen som angår selve ulykken og Rasmussens egne tanker og handlinger underveis.

Sett fra sidelinjen gjør man seg noen tanker etter å ha lest gjennom. Piloter trenes i å mestre ulike situasjoner for å holde hodet kaldt når utfordringer oppstår. Rasmussens egen skildring av de kritiske minuttene bærer slik jeg tolker det tydelig preg av at det raknet mentalt, mer eller mindre. En slik situasjon hadde han og kollegaene heller ikke blitt trenet i, med unntak av en tilfeldighet i simulator. Han gjør tidlig i boken et poeng ut av at man har gjort sitt beste dersom man benytter erfaring og kunnskap til å gjøre de rette valgene i en gitt situasjon, og går derfor langt i å frikjenne seg selv for eventuelle ting som kunne være gjort annerledes, om det skulle vært noe.

Noen har ment at cockpit og kaptein bar preg av å være handlingslammet midt oppe i det hele og at både passasjerer så vel som flight crew mer eller mindre har vært hjelpeløse tilskuere med på turen nedover - der hell i uhell avgjorde resultatet.

Saken er gammel og har vært møysommelig diskutert, undersøkt og konkludert i for lengst, uansett er det interessant å lese egne ord direkte fra de involverte.
 
Noen har ment at cockpit og kaptein bar preg av å være handlingslammet midt oppe i det hele og at både passasjerer så vel som flight crew mer eller mindre har vært hjelpeløse tilskuere med på turen nedover - der hell i uhell avgjorde resultatet.

Hils denne "noen" og si at undertegnede mye heller sitter på med flightcrewet som glidelandet en MD-80 på et jorde uten at noen mistet livet, enn med etterpåkloke skribenter (-:

Om dette crewet klarer en slik prestasjon når de er handlingslammet, vil de nok kunne gjøre det i blinde og med hendene bundet på ryggen når de ikke er handlingslammet!
 
Hils denne "noen" og si at undertegnede mye heller sitter på med flightcrewet som glidelandet en MD-80 på et jorde uten at noen mistet livet, enn med etterpåkloke skribenter (-:

Tipper de fleste er enige i dét. :)
Denne "noen" jeg tenkte på var også inne i cockpit som tredjemann, og har vel selv blitt kritisert for å ha tatt seg frem dit.
 
Hils denne "noen" og si at undertegnede mye heller sitter på med flightcrewet som glidelandet en MD-80 på et jorde uten at noen mistet livet, enn med etterpåkloke skribenter (-:

Om dette crewet klarer en slik prestasjon når de er handlingslammet, vil de nok kunne gjøre det i blinde og med hendene bundet på ryggen når de ikke er handlingslammet!

"LIKE" knapp savnes!
 
Back
Top