SAS har oversett gullgruve

Dash

ScanFlyer Gold
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2467369.ece

En milliardformue i form av verdifulle start- og landingsrettigheter på flyplasen Heathrow i London er oversett av flyselskapet. Det kan være en sårt tiltrengt pengesekk.

Rettighetene kan muligens brukes som sikkerhet for nye selskapsobligasjoner, skriver Business.dk.

SAS er en av de største flyselskapene på Heathrow med mellom tre til fem prosent av de samlede start- og landingstillatelsene på den engelske flyplassen.


Verdifulle slots
SAS' start- og landingstillatelser, såkalte slots, på Europas travleste flyplass, London Heathrow, har en verdi på adskillige milliarder kroner, viser beregninger Berlingske Business har gjennomført.

En slot er en rettighet til å lande eller lette fra en spesifikk flyplass for et kommersielt selskap. Slots gis i par, så selskapet både kan lande og lette.

Verdien av de mest attraktive slots-par har en verdi på mellom 25 til 30 millioner pund, eller mellom 230 til 280 millioner kroner, ifølge beregninger fra det internasjonale revisjonsfirmaet Deloitte.


Etterspurt i markedet
Med 21 landings- og startrettigheter på hverdager, 12 på lørdager og 20 på søndager, betyr dette store verdier for SAS.

- Vi har ikke selv fastsatt noen verdi på våre start- og landingsrettigheter på Heathrow, da det nettopp er en rettighet - og ikke noe vi eier. Men det er ingen tvil om at nettopp rettighetene på heathrow er meget etterspurte og derfor har en verdi i markedet, sier investorkontakt Sture Stölen i SAS til Business.dk.

At SAS har oversett dette tror jeg rett og slett ikke på. Egentlig ikke noe nytt dette da. Er vel velkjent på dette forumet i hvert fall ;)

Bare at de ikke er så dumme at de begynner å selge rettightene så...
 
Fremtidig PM:

SAS ønsker å tilby våre kunder stor grad av valgfrihet. Tidligere i år introduserte vi den svært populære OPC (Optional Payment Charge) for betaling med kredittkort. Nå følger vi opp med øke valgfriheten på våre London-avganger ved å starte flyvninger til den sentrale og svært attraktive flyplassen London Luton (LTN).

Som følge av den nye satsingen, vil antall avganger til Heathrow bli redusert med 50%.

Ikke glem at hos SAS får du alltid:
- OPC
- BOB
 
Fremtidig PM:

SAS ønsker å tilby våre kunder stor grad av valgfrihet. Tidligere i år introduserte vi den svært populære OPC (Optional Payment Charge) for betaling med kredittkort. Nå følger vi opp med øke valgfriheten på våre London-avganger ved å starte flyvninger til den sentrale og svært attraktive flyplassen London Luton (LTN).

Som følge av den nye satsingen, vil antall avganger til Heathrow bli redusert med 50%.

Ikke glem at hos SAS får du alltid:
- OPC
- BOB

Hehe, dette må da være en våt drøm for BA? :colgate:

"Å pisse i buksa når man fryser" er vel et beskrivende uttrykk her...
 
Det er vel ikke snakk om selge slotene, det er vel mer å bruke det som sikkerhet for finansiering.
 
Saken har bare en stor MEN...

Du kan ikke pandsette slots. Fordi du ikke eier slots. Du har dem ogsa ikke i balansen.

Man far tildelt slots hver flyplan-periode per nytt. Ergo eier man ikke slots, man har bare grandfather rights dersom man oppfyller en rekke kravene. Og etter disse far man tildelt sine historiske slots nok en ny runde.

Rent theoretisk - hva ville skjer dersom en selskap kunne pandsette sine slots og operer slik at de mister disse slots? Da vil bankene star med en betydelig tabbe, fordi de misted slots faller tilbake til slot-pool og alle penger som er gitt ut er gone for good.

Dersom SAS vil hente pengene ut av sine LHR slots, sa ma de leie dem ut til en annen selskap, slik som QF gjorde med sin ene slot-par. Eller man bytter slot mot junk-slot+money. Men dette betyr automatisk at man svekker sine business produkt til Europas finansiellt hjerta. Talk about shooting yourself.

Historien illustrerer likevel svaert gode hvor alvorlig den finansielle situasjonen i SAS er na. Slike slots vil man aldri ofre. Dette ma vaere den aller-siste middel for a kunne overleve.
 
Historien illustrerer likevel svaert gode hvor alvorlig den finansielle situasjonen i SAS er na. Slike slots vil man aldri ofre. Dette ma vaere den aller-siste middel for a kunne overleve.

Hvilken historie? DN sin sak hvor SAS sier at de ikke har vurdert slots-verdien? Skjønner ikke hva det skal illustrere
 
TCAS, DN oppfinner slike ting ikke.
Selv om du ikke tror dette, sa har media idag en utrolig fin (spionage-)nettverk som rekker ogsa inn i flyselskaper. Vaer forberedet pa at det vil komme flere interne rykter / arbeidsprosjekter som lekker ut i pressen!

Forövrig er det interessant hva SAS sier. De ikke nekter en mulig salg/byttehandel, de bare sier at de enna ikke har vurdert verdien. Og verdien bestemmer seg sterkt av hva en mulig kjöper er villige a betale...
 
Den danske originalartikkelen er mer utfyllende, og viser jo at det er ikke fra SAS ideen kommer, men fra et regneeksperiment som avisen har utført.

http://www.business.dk/transport/sas-har-en-overset-milliardformue-i-london

Ellers burde vel business.dk/Berlingske faktisk lese hele artikkelen de selv skriver før de lager overskriften

IAG er den suverænt største indehaver af slots i Heathrow. Selskabet sidder på cirka 50 procent af start- og landingsrettigheder i lufthavnen, og man havde planer om at stille 31 af disse som sikkerhed for nye obligationer. Kreditvurderingsinstituttet Moody’s stod bag værdifastsættelsen af IAGs rettigheder og vurderede dem til cirka fire milliarder kroner.

Ifølge Moody’s ville obligationer baseret på Heathrow-slots opnå en rating på A3 - medium til lav risiko. IAG valgte dog at opgive obligationsudstedelsen i sidste øjeblik, da selskabet vurderede, at finansieringsformen ville blive for dyr.

»Vi har selvfølgelig fulgt med i IAGs forsøg på at udstede obligationer med sikkerheder i selskabets Heathrow-rettigheder, men vi har ikke selv konkrete planer om noget lignende. Vi har set løst på det, og det er en mulighed, men det er også en meget vanskelig værdi at fastlægge, og derfor er det ikke noget, vi har taget med som et aktiv i vores regnskab,« siger Sture Stölen.

Selv om det tyder på at det er mulig å "pansette" disse, skal man tolke Moody's, så er det ting som tyder på at det ikke er veldig lukrativt når man ser på IAG sitt forsøk i sommer
 
Nok en sak med suppekoking på spiker. Verdifastsettelse av slots er vanskelige greier, nettopp fordi det ikke er helt tydelig om man eier dem eller ikke i vanlig forstand. Slots på LHR er verdifulle, og det har jo de siste årene vært mye trading i slots. Det godtas av myndighetene, men ... At BA kjøpte bmi skyldes jo nesten ene og alene at bmi var den nest største operatøren på LHR etter BA.

Eventuell salgsgevinst som SAS måtte ha i slots er jo hypotetisk - jeg kunne f.eks. bli millonær om jeg solgte huset, men hvor skulle jeg da bo? SAS kunne fått inn cash på å selge LHR-slots, men med LHR-rutene som noen av de aller største cash-kuene i SAS i Europa er et jo ikke aktuelt å selge
 
Last edited:
For øyeblikket kan slike slot'er sammenliknes med en god bruktbil.

Du får ikke noe for den hvis du vil selge, ingen bank vil ta den i pant men den kan ha svært stor bruksverdi for deg som eier.
 
Eventuell salgsgevinst som SAS måtte ha i slots er jo hypotetisk - jeg kunne f.eks. bli millonær om jeg solgte huset, men hvor skulle jeg da bo? SAS kunne fått inn cash på å selge LHR-slots, men med LHR-rutene som noen av de aller største cash-kuene i SAS i Europa er et jo ikke aktuelt å selge

Dersom SAS kan synliggjøre verdien ved å balanseføre dem, vil det i dagens situasjon gi nesten like stor effekt som å selge dem.
 
Dersom SAS kan synliggjøre verdien ved å balanseføre dem, vil det i dagens situasjon gi nesten like stor effekt som å selge dem.

Det kan du forsatt ikke.

Malet av EU 827/2011 ble jo a skape en fix ramme for den alrede eksisterenden "secondary trade" av slots. Ikke mere. Forsatt er slots ingen eiendom, men du far dem tildelt for neste flyplan-periode dersom du oppfyller en rekke kravene (som forövrig har blitt betydelig skjerped...) i eksisterende flyplan-periode. Du kan bare legalt si na "dersom jeg kunne fa slot A istedenfor slot B, sa er jeg villige a betale dette sum for dette". Du kjenner delta'en, men du forsatt har ingen verdi...

Risikoen a miste en slot er na langt större enn för, samtidlig har man ny-definert hva en new-comer er, slik at alle selskaper som har fa eller ingen slots far betydelig bedre posisjoner.
Dersom man kunne balanse-före slots na, sa ville man faktisk bake inn giganstiske tapspotensialer inn i balansen. Fordi dersom du mister en prime-airport slot, sa vil du i sa fall matte nedskrive disse verdier...
 
Og hvis Cameron vinner mot Boris J i kampen om tredje rullebane på LHR, så blir det en sterk nedgang i verdien på LHR-slot.
 
SAS bruker jo terminal 3 på LHR. Vist jeg ser på de andre selskapene som bruker terminal 3, så ser jeg at det er fleste selskaper som flyr long-haul. Vil det si at SAS sine slots kan brukes som "long-haul slots"?
 
SAS bruker jo terminal 3 på LHR. Vist jeg ser på de andre selskapene som bruker terminal 3, så ser jeg at det er fleste selskaper som flyr long-haul. Vil det si at SAS sine slots kan brukes som "long-haul slots"?

Har ikke nødvendigvis noe med hverandre å gjøre. Dessuten står flertallet av SAS sine flighter på "shorthaul" gater. DVD for fly i 737-størrelsen

SAS skal vel også etterhvert over til T1/T2 når den er ferdig utbygget og alle Star-selskapene blir samlet der
 
Back
Top