SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Re: Bombetrussel mot reklamebyrået til SAS-reklamen.

Det handler ikke om at få ret eller hvad der er “rigtigt”. SAS er en kommerciel virksomhed, som må gøre hvad der er bedst for forretningen. Her må man lægge følelserne til side.

Man kan have nok så meget ret og kæmpe for sin sag, men det kan også koste meget dyrt at gøre det.
Man ser det med alle firmaer som bruker regnbueflagg på logoer og profiler i sosiale medier når det er pride-markeringer. De gjør det fordi de er overbevist over at de har flertallet av befolkningen med seg og at de bare tjener på det. De kommer gjerne med svulstige utsag og later som at de er barrikadestormere.

Nå har det seg bare slik at mange av disse selskapene også er representert i land hvor de homofiles rettigheter reelt mangler og hvor de kunne trenge en håndsregning. I disse landene hører man ikke ett eneste pip om homofile fra de samme selskapene og man ser ingen regnbue-logoer.

SAS har lett seg lure til å tro at flertallet i befolkningen mener det samme som en liten woke gruppe i reklamebransjen, at det ikke finnes noe som er skandinavisk. Og nå gjør denne lille gruppen alt de kan for å fremstille alle som er uenige med dem som farlige nazister.

Heldigvis en haug som syns det var en artig og annerledes reklame også. Folk er forskjellige.
Ja, mange morer seg over å se mageplask. De er liten tvil om at de feirer i Norwegian at SAS har latt seg lure her.

Dine innlegg er kun korrekt dersom du mener at alle som har reagert negativt også tar pengesekken sin og flyr med et annet selskap. Det er ikke gitt at de som klager høyest er representativt for de som kjøper billett med sas.

Jeg er ikke enig i at det er en PR-messig katastrofe. Det er dine ord.

Så tror jeg du skal tage et PR-kursus. Hvis dette ikke er en PR-mæssig katastrofe, så eksisterer det begreb ikke. Og jeg er slet ikke et sekund i tvivl om at man på SAS hovedkontoret også opfatter den sådan. Alle kræfter er sat ind på denne sag.

Her ruller bolden med en sag, hvor SAS er involveret - de bliver endda nævnt i overskrifter, som nævner bombetrusler. Muligvis det (næst)værst tænkelige for flyselskab. Hvem som så har ret eller ej - er sagen fuldstændigt uvedkommende når man taler PR. Her må man lægge følelser og egne holdninger væk og fokusere på hvad der er bedst for virksomheden. Du finder næppe nogen med erfaring indenfor PR, som synes det er en god idé at blive sat i forbindelse med bombetrusler når du er et flyselskab.

PR/Marketing er ikke så enkelt, som at alle kunder tager sine penge og går til konkurrenten. Her taler vi også om image og branding og mange andre faktorer.

Desuden er denne sag nu udenfor SAS kontrol, hvilket i sig selv er en katastrofe. Man kan sagtens bevæge sig rundt i orkanens øje (hvis man mener det bidrager til virksomheden), men man må have kontrol på historien. Det har man ikke længere.

Last edited:

Den orginale videoen ble i dag tidlig lagt ut på sas sin YouTube igjen. I skrivende stund har den rundt 60000 dislikes og 3800 tomler opp. Med andre ord er det ca 6% av de som har stemt som liker den. Selv om noen vil beskylde at de som misliker den er incels, trygda, nettroll, ytterliggående og folk som blir fort krenka er det de som her skriker høyest og derfor blir hørt. De som skriker høyest vil alltid bli hørt, dette står i paragraf 1 i VG sine retningslinjer.

Personlig synes jeg den korte filmen er mye bedre og har et tydeligere budskap. Det at selskapet har valgt å legge ut den lange versjonen igjen viser bare at de står for kampanjen, til tross for at den etter deres mening har blitt oppfattet feil.

Tror også den opprinnelige tråden om reklamen bør dagåpnes igjen, da jeg personlig blir blendet av sola som stråler inn vinduet :)

Så tror jeg du skal tage et PR-kursus. Hvis dette ikke er en PR-mæssig katastrofe, så eksisterer det begreb ikke. Og jeg er slet ikke et sekund i tvivl om at man på SAS hovedkontoret også opfatter den sådan. Alle kræfter er sat ind på denne sag.

Her ruller bolden med en sag, hvor SAS er involveret - de bliver endda nævnt i overskrifter, som nævner bombetrusler. Muligvis det (næst)værst tænkelige for flyselskab. Hvem som så har ret eller ej - er sagen fuldstændigt uvedkommende når man taler PR. Her må man lægge følelser og egne holdninger væk og fokusere på hvad der er bedst for virksomheden. Du finder næppe nogen med erfaring indenfor PR, som synes det er en god idé at blive sat i forbindelse med bombetrusler når du er et flyselskab.

PR/Marketing er ikke så enkelt, som at alle kunder tager sine penge og går til konkurrenten. Her taler vi også om image og branding og mange andre faktorer.

Desuden er denne sag nu udenfor SAS kontrol, hvilket i sig selv er en katastrofe. Man kan sagtens bevæge sig rundt i orkanens øje (hvis man mener det bidrager til virksomheden), men man må have kontrol på historien. Det har man ikke længere.
Det du skriver er likevel basert på din oppfatning av saken og ikke en fasit. Jeg tror dette blåser fort over og innen kort tid er dette glemt utenom et lite ekkokammer på internett. Hva forventer du at SAS skal gjøre da når folk er så urimelig som de er og tar til nettet for å fortelle at de er krenket? Selvfølgelig har de satt inn innsats på some...

Det siste du skriver skjønner jeg rett og slett ikke. Hva mener du med ha kontroll på historien?

Det du skriver er likevel basert på din oppfatning av saken og ikke en fasit. Jeg tror dette blåser fort over og innen kort tid er dette glemt utenom et lite ekkokammer på internett. Hva forventer du at SAS skal gjøre da når folk er så urimelig som de er og tar til nettet for å fortelle at de er krenket? Selvfølgelig har de satt inn innsats på some...

Det siste du skriver skjønner jeg rett og slett ikke. Hva mener du med ha kontroll på historien?

Naturligivs er der ikke noget facit - det er der ikke indenfor PR. Store dele er vurdering, erfaringer m.v. Man har naturligvis en målsætning med en kampagne.

Hvad jeg mener man skal gøre har jeg vist tydeligt beskrevet i min første post.

At have kontrol over historien er væsentlig i PR og helt grundlæggende - det betyder at man styrer hvor den bevæger sig hen. SAS har tydeligvis ikke styring over denne historie længere.

Når man er for lang tid om at skrive sit indlæg og dét man har siddet og formuleret de sidste 15-20 minutter forsvinder, ja, så bliver man lidt bitter..

Nuvel, sket er sket.

Jeg forstår på ingen måde, hvad SAS ønsker at opnå med denne reklame. Jeg er enig med dem, som betegner dette som en PR-katastrofe.

Jeg håber ikke denne fadæse er starten på en lavine som kommer til at rulle i år.

What is truly Scandinavian? Absolutely nothing. Når man tænker på SAIL og de nye toner fra ledelsen med søsætning af selskab til mellemstørrelses-fly, så bliver dette budskab mere og mere rammende for SAS anno 2020.

Og så har jeg ikke en gang nævnt de fortkommende slagsmål med medarbejderne :)

Held og lykke til.

Forøvrigt en meget god forklaring her på hvorfor SAS kampagnen har fået så mange til at reagere. Her vurderes det også at der er rigtigt mange helt almindelige kunder, som føler sig ramt.

Begge eksperter hæfter sig ved, at selv om der givetvis er troldehære og koordinerede angreb bag store dele af de kritiske kommentarer og dislikes, som har ramt SAS-kampagnen, så stammer mange af de vrede kommentarer også fra helt almindelige borgere, som er oprigtigt stødt af kampagnen.

https://journalisten.dk/derfor-faar-sas-roeg-mens-momondo-ramte-rent/

Jeg har mistet den nu, men læste lige et indlæg fra en globalist (hans egne ord), som mente, at SAS faktisk har lavet en genial video her, fordi den får en masse mennesker til at forsvare SAS og støtte op om budskabet i videoen. Vel at mærke en masse mennesker, som normalvis tilhører det segment, som samtidig går mest op i klimadebatten og derfor traditionelt er (blevet) modstandere af SAS og hele flyindustrien.

Løst fortolket gengivelse af artiklen men kort sagt menes der at SAS mobiliserer en masse støtte fra et segment, som ellers har vendt flybranchen ryggen.

Ja, mange morer seg over å se mageplask. De er liten tvil om at de feirer i Norwegian at SAS har latt seg lure her.

Siktet mer til at det er en rekke kommentarer på SAS siden der folk skriver det er en bra reklame. Ikke at det er mageplask.

Hvor mye skal de feire i Norwegian? Slikt oppstyr blåser over hver eneste gang. Hvor mange ganger har ikke folk proklamert at de ikke skal fly med selskap X, Y eller Z pga banaliteter eller manglende sms om at flyet er 2 timer forsinket?

Nå har den nye reklamen vært ute i 24 timer, og mange har nok ikke fått med seg at det finnes to versjoner. Særlig ikke de som kun leser overskriften.

Michael O'Leary hadde kost seg om han hadde klart å skape slikt oppstyr. For et selskap som SAS er det mer negativt. Jeg er enig i FlyHi's resonneringer. For et selskap som SAS er det ikke positivt å skape bølger som dette. Derfor bør de sitte så stille i båten som mulig til det blåser over.

Jeg må innrømme at jeg ikke er den eneste som ikke skjønner det egentlige budskapet i reklamen, eller hva SAS ønsker å oppnå med den, og heller ikke at det skal være nødvendig å lage så mye bråk om den. Etter min mening er den opprinnelige versjonen altfor lang (2 min. sek.).

Last edited:
Jeg må innrømme at jeg ikke er den eneste som ikke skjønner det egentlige budskapet i reklamen, eller hva SAS ønsker å oppnå med den. At den i tillegg er altfor lang (2 min. sek.), gjør ikke saken bedre.

Dette er ett politisk budskap. Globalisme hei hei hei.

Reklameverdien er nada.

Reklameverdien er nada.

Et politisk budskap? I en reklamefilm for SAS?
Det gjenstår å se hva reklameverdien er, d.v.s. om SAS har bommet fullstendig (med eller uten vilje, for all reklame er jo god reklame. Eller...?
Uansett, jeg synes den er dårlig.

Meningsytring blir muligens riktigere å si.

Reklame/budskap for å kjøpe billetter må man langt ut i eteren for å finne. Jeg ser vertfall ikke hva denne filmen gjør med forbrukerens kjøpelyst annet enn å bare bli unødig støy.

Jeg må innrømme at jeg ikke er den eneste som ikke skjønner det egentlige budskapet i reklamen, eller hva SAS ønsker å oppnå med den, og heller ikke at det skal være nødvendig å lage så mye bråk om den. Etter min mening er den opprinnelige versjonen altfor lang (2 min. sek.).

præcis..

Selv hvis alle opremsningerne i videoen er sandfærdige, hvad har det så med SAS at gøre?

Selv hvis ikke Skandinavien nogensinde har skabt noget "unikt skandinavisk", hvad har det så med SAS at gøre?

Videoen fortæller os, at alt i Skandinavien har rødder i det store udland. Okay, og hvad så?

SAS glæder sig til at se, hvad vi tager med hjem fra vores næste rejse. Okay.

Så længe vi rejser er SAS glade. Kom hjem med noget nyt. Skal rejsen foregå med SAS? Ikke nødvendigvis. Forsøger SAS at præge os i retning af, at vælge SAS som transportmiddel på rejsen? Nej.

SAS budskab: tag ud og se verden og tag noget med hjem.

Værdi for SAS' varemærke og bundlinje: I bedste fald 0. I værste fald kommer kampagnen til at koste på varemærkets værdi og med SAIL osv og budskabet om at intet alligevel er "oprigtigt" skandinavisk.. ja, så kan man jo lige så godt flyve med et hvilket som helst andet selskab.

..så længe vi kommer ud og opdager nye spændende ting, vi kan tage med hjem, så er SAS glad.

Last edited:

Reklameverdien er nada.

Det eneste budskapet filmen har (eller er tenkt å ha) er 'kjøp flere flybilletter'. Og der har de bommet stygt. Skjønt hvem vet, selv negativ oppmerksomhet gir noen ganger positiv effekt.

Men her snakker vi om et reklamebyrå som glapp fokuset og ble mer opptatt av å 'være flinke' og kundekvalitetskontroll som sviktet totalt.

- Snakk om politisk korrekt reklame som totalbommer på målgruppen sin, sier BI-professor Lars Erling Olsen til Kampanje.

SAS-filmen satte fyr på sosiale medier og sosiolog og skribent Kjetil Rolness var en av de som reagerte. «Blir spennende å se om SAS greier å slå Gillette i fremmedgjøring av egen kundemasse», skrev Rolness på Facebook.

- Jeg er helt enig med Kjetil Rolness. Hvis skandinavere er målgruppen så hva er poenget? Du provoserer bare folk. Jeg skal ikke gå inn på enkeltutsagn i reklamen, men hvorfor skal SAS gjøre dette? Det er kommersielt helt tullete. Det er en fiks politisk idé som ikke treffer i det hele tatt. Og hvis det er utlendinger som er målgruppen er budskapet enda dummere for da er målet å fremheve det unike med Skandivniava. Så det er dumt uansett, sier Olsen.

https://kampanje.com/reklame/2020/02/derfor-reagerer-folk-pa-sas-reklamen/

Jeg så reklamen.

For meg var budskapet åpenbart: Samfunnet vårt blir bedre av at vi reiser (med SAS) og tar med oss ideer fra andre steder og gjør dem til våre egne. Et ganske streit, rett fram budskap som er helt innafor for et flyselskap å ha i en reklame. Dette er noe vi har drevet med i lang tid. Innimellom all drepingen og plyndringen så var vikingene også handelsmenn og tok med seg mye fra fjerne strøk. Til og med lovgivningsteknikken vår som går tilbake til Magnus Lagabøtes Landslov fra 1274 (samme med Upplandslagen og Jyske Lov) stammer fra sør-europa.

At brunskjortene klarte å hisse seg opp over dette overrasker meg ikke, men det er leit at deres tolkning overdøvet poenget og aset opp en større masse. Men, man skal aldri la seg overraske over kommentarfeltenes evne til å misforstå i værste mening.

Last edited:
Back