SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Ps:
Say hello to our newest Viking �� Our second A350, Hagbard

Vikingerne var måske heller ikke “skandinaviske”, når det kom til stykket;)

Ang. reklamefilmen:
Jeg opfatter den som subtil forherligelse af globalismen, og det er
mange efterhånden trætte af, uden at være racister, højrepopulister
etc af den grund!
De fleste ved godt, at samhandel, udveksling og udlandsrejser inspirerer, udvikler og flytter forståelseshorisonter!
Og at det får os til at skønne på de ting, som vi opfatter som unikke for vores lande!

Men det er ikke specielt skandinavisk, det gælder da så mange
andre vestlige lande og befolkninger!
Og hvad så med filmenes pointe?

Hvis filmens idémand/-kvinde er dansk, så vil jeg gerne undskylde dette makværk af et selvmål på nationens vegne.....:cry:

Last edited:
Hvorfor ikke fokusert på det vi har funnet opp. Som gassturbinen som er litt vesentlig i dagens luftfart? Pacemaker, skiftenøkkel, dynamitt, lego osv

Hva vet alle? At ingen ting er skandinavisk?

PS.
At vi er så late faller på sin egen urimelighet, spesielt om du har erfaring fra næringslivet (vi er i verdenstoppen).
Kommer du dog fra offentlig forvaltning eller utdanningssektoren har jeg forståelse for ditt ståsted/inntrykk.

Det var et spørsmål til robertaas som skrev:

Det SAS har prestert er å fremsette en påstand som alle oppegående personer vet er feil og så bruker SAS en argumentasjonsteknikk som opplyste mennesker også vet er bare tull.

Jeg vet ikke helt hva han mente med "en påstand som alle oppegående personer vet" og kan derfor ikke besvare ditt spørsmål - men regner med det er noe i det samme som du skriver ovenfor.

Mitt inntrykk om at det er typisk norsk å være lat stammer fra flytting fra Norge til Tyskland, hva gjelder tiltaksevne i hverdagen (nordmenn velger etter min subjektive oppfatning oftere "the easy way out") og arbeidsvilje til tross for sykdom (for eksempel). Det er vel ikke uten grunn at det heter "tysk arbeidsvilje", uten at jeg tenker at det allikevel er "typisk tysk". Kun er subjektiv komparativ mening. Jeg skrev også "så finner JEG", altså understreker jeg at det er min oppfatning og ikke noe jeg framstiller som en universal sannhet eller tese.

Lyst til å dele med oss hvilke land du har bodd i og hvordan deres kulturer er overlegne de vi har i norden? For om det du skriver stemmer er jeg egentlig litt sjokkert over at du fortsatt bruker det norske språket, det må da være helt grusomt å se norske ord på skjermen og bli minnet på hvor late og innesluttede de som bruker det språket er....

Det blir vanskelig å forklare noe jeg ikke har sagt. Du må nesten peke ut hvor jeg har skrevet at en kultur er overlegen den vi har i norden. At vi er innesluttet er en subjektiv oppfatning som jeg ikke er alene om å ha, denne "meme'en" ble delt av noen titusen nordmenn som er enig i min oppfatning ;)

tV5Lt4w.jpg

Jaja, som vanlig klarer du ikke lese det som jeg faktisk skriver og tillegger meg sitater som alle lett kan se at jeg ikke kommer med.

Sitatet jeg framstiller står bokstavelig talt i den direkte quoten som dette forumet kopierte fra deg, så med mindre du leser med et filter tjukkere en colabunn så blir det vanskelig å diskutere med noen som bokstavelig talt fornekter egne uttalelser. Ctrl+c ctrl+v og du mener allikevel at du ikke har skrevet det? Ok.

Det var en debatt for flere år siden i Norge om vi faktisk hadde en norsk identitet og om noe egentlig kunne kalles norskt. Det er vanskelig å argumentere for at det ikke var en polariserende debatt.

OK, denne debatten har jeg gått glipp av. Kan du datere den til noe spesielt? Utøya? Benjamindrapet?

Jeg skriver "opplyste mennesker" og ikke "alle".
Du skriver "alle oppegående personer". Greit om du ikke endrer på teksten som du selv har skrevet, og jeg ser ikke hva det ene utelukker fra det andre?

Jeg skriver heller ikke at jeg er indignert eller provosert, jeg bare påviser at de bruker en argumentasjonsteknikk som ikke er logisk gyldig.
Det ser jeg heller ikke at jeg skriver at du er.

Og når du angriper meg på autopilot uten å skjønne hva jeg faktisk skriver så er det ikke rart at du også klarer påstå at jeg er krenket.

OK, om det er din mening så kommer vi nok ikke videre. Jeg har ikke påstått at du er krenket, jeg har kun stilt spørsmål til din tekst og spurt meg selv hvorfor allmennheten krenker seg. Men det er jo - som du selv skriver - vanskelig at du skal skjønne hva jeg faktisk skriver når du angriper meg på autopilot ;)

denne "meme'en" ble delt av noen titusen nordmenn som er enig i min oppfatning ;)

Æsj, nå har jo du rett i alt. :72:

Edit:
For å for min egen del pensle tilbake på topic.
Jeg syns filmen som reklame for å selge flere flybilletter var rimelig teit. Jeg tror ikke SAS får effekt av reklamen.
Som politisk budskap har den vel muligens noen poeng for enkelte?

Last edited:
Æsj, nå har jo du rett i alt. :72:

Det var et eksempel på at min subjektiv mening ikke er en unik bedriten mening som kun tilhører Polaris - ikke at jeg mener har rett i alt. Beklager at jeg argumenterer for egne subjektive meninger, det er jo en gang slik at når noen stiller spørsmål til "forklar hvorfor du mener hva du mener" så forklarer man det. Om du ikke er klar for et svar, så ikke still spørsmål.

Lurer på om noen hadde brydd seg om de hadde vist den korte versjonen først?
De starter ikke den korte versjonen med en splittende påstand som var feil. Og derved ble eksemplene de kom med heller ikke en del av en logisk ugyldig argumetasjonsteknikk. De kom plutselig mye tettere opp til det som jeg sa de burde fokusert på, at man alltid lærer av å fly.

Den korte filmen hadde heller ikke med den mørkhudede personen som snakket om "våre forfedre vikingene". Hva skulle egentlig være poenget med det i filmen?

Når de som har bommet fullstendig med reklamefilmen så legger skylden på organiserte angrep fra "brune krefter" så viser det bare hvor fullstendig uten av kontakt med virkeligheten de er. De som har laget filmen representerer ytterst liten gruppe venstreekstreme som lever i et ekkokammer og som driver "virtue signaling", det er å forvente av normale mennesker reagerer på deres idioti.

En danske forklarer fenomenet "Go woke, go broke".
https://www.youtube.com/watch?v=ZyCQDNXAVXc

Det blir vanskelig å forklare noe jeg ikke har sagt. Du må nesten peke ut hvor jeg har skrevet at en kultur er overlegen den vi har i norden.

Du skriver altså;
"Nå bor jeg i mitt tredje land, og jeg kan vel egentlig bare si at utover vår innesluttethet og latskap så finner jeg lite som er "typisk" særnorskt eller særskandinavisk."

De eneste to egenskapene som er typisk for Norge/Skandinavia er altså av typen som de fleste vil tolke som negative slik du framlegger det. Med den tankegangen skal det ikke mye til å tolke deg som om det da står bedre til med andre land/kulturer. Overlegne er kanskje ikke rette ordet, men at du ikke har mye til overs for Norge og Skandinavia virker iallfall å være relativt tydelig.

Du skriver altså;
"Nå bor jeg i mitt tredje land, og jeg kan vel egentlig bare si at utover vår innesluttethet og latskap så finner jeg lite som er "typisk" særnorskt eller særskandinavisk."

De eneste to egenskapene som er typisk for Norge/Skandinavia er altså av typen som de fleste vil tolke som negative slik du framlegger det. Med den tankegangen skal det ikke mye til å tolke deg som om det da står bedre til med andre land/kulturer. Overlegne er kanskje ikke rette ordet, men at du ikke har mye til overs for Norge og Skandinavia virker iallfall å være relativt tydelig.

Det er det du leser inn i det, jeg mente det kun som at "om jeg personlig overhodet skal beskrive noe jeg finner særegent om oss, så er det at vi er late og innesluttet". Det betyr ikke at jeg ikke er glad i mitt eget land, at jeg frasier meg mitt eget land. Det er da lov å påpeke noe selvironisk og humoristisk om seg selv, uten at noen skal la seg krenke av det? Det står ikke at jeg ikke har noe til overs for Norge eller Skandinavia, det er det 100% du som tenker og kommer på, det er det du som skriver bokstavene av. Min subjektive selvironiske oppfatning plager deg tydeligvis på ett eller annet vis, det beklager jeg :)

Sitatet jeg framstiller står bokstavelig talt i den direkte quoten som dette forumet kopierte fra deg, så med mindre du leser med et filter tjukkere en colabunn så blir det vanskelig å diskutere med noen som bokstavelig talt fornekter egne uttalelser. Ctrl+c ctrl+v og du mener allikevel at du ikke har skrevet det? Ok.
Du skriver med anførselstegn:
"alle vet"
"provoserende"
"alle vet det"
uten at det forekommer i min tekst som du svarer på.
OK, denne debatten har jeg gått glipp av. Kan du datere den til noe spesielt? Utøya? Benjamindrapet?
Det er en debatt som har foregått over flere år. Noen har ytret at man mister nasjonal identiet ved masseinnvandring og så ha det kommet flere motsvar om at vi egentlig ikke hadde noen norsk identitet så det var ingenting å miste. Du får google det selv.

Du skriver "alle oppegående personer". Greit om du ikke endrer på teksten som du selv har skrevet, og jeg ser ikke hva det ene utelukker fra det andre?
Jeg skriver både "oppegående" og "opplyste". Bare gå tilbake og sjekk.

OK, om det er din mening så kommer vi nok ikke videre. Jeg har ikke påstått at du er krenket, jeg har kun stilt spørsmål til din tekst og spurt meg selv hvorfor allmennheten krenker seg. Men det er jo - som du selv skriver - vanskelig at du skal skjønne hva jeg faktisk skriver når du angriper meg på autopilot ;)
Når du skriver "Er det provoserende å..." og viser til noe som jeg har skrevet og "jeg er enda svært uforstående over all krenkelsen" så snakker du altså om noe helt annet enn meg og mitt innlegg?

Hyggelig debatt som alltid...

Tøft at SAS tør forsøke noe nytt, jeg syns de har vært heldige med flere av reklamene de siste årene. Denne var derimot litt tja for min del.

Tøft at SAS tør forsøke noe nytt,
Hvordan skal man rate denne filmen:
Virtue signaling(1-10): 9?
Salgsfremmende(1-10): 2?

Ja, jeg vet at det er naivt av meg å anta at målet med reklamen til et firma er å øke deres salg. Det finnes selvsagt woke mennesker som synes reklamen er ypperlig, men dette er jo stort sett mennesker som er så woke at de ikke flyr, så hvem er egentlig målgruppen for reklamen?

Godt den er fjernet...her har en del ansvarlige vist total mangel på sosiale antenner. SAS kan mye bedre enn dette.

Hvorfor ikke fokusert på det vi har funnet opp. Som gassturbinen som er litt vesentlig i dagens luftfart? Pacemaker, skiftenøkkel, dynamitt, lego osv

Glem ikke harpun kanon, helnorsk som ostehøvelen. :)

Godt den er fjernet...her har en del ansvarlige vist total mangel på sosiale antenner. SAS kan mye bedre enn dette.

En forenklet utgave er visst lagt ut, eller er den også fjernet?

Blir det hoderulling av dette eller er det vanskelig å miste jobben i SAS?

Back