SAS Group's July traffic figures

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
SAS Group's July traffic figures
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=890415&fn=wkr0003.pdf

· SAS Group's traffic increased by 2,7% during July and seat capacity was up by 4,9% vs 2007.
· SAS Group carried 3,5 million passengers in July, down 0.3% vs 2007.
· Total load factor was down by 1.7 p.u. to 78.9%.

Group market trends and yield development
Yield for Scandinavian Airlines in June was up by 1.3%. For July 2008 the change in yield is expected to improve compared with slightly vs last year.

The market is still characterized by relatively good demand and passenger growth. The imposed fuel surcharges are gradually supporting the yield and expected to have a larger impact going forward. There are still uncertainties regarding the future macroeconomic development as well as the competitive situation.

The SAS Group is currently implementing measures - Profit 2008 - to secure the result development in 2008 in light of the record high fuel prices. The measures comprises both revenue enhancing and cost measures totaling 1,1 SEK billion. The capacity reductions will gradually start to take effect later this fall. The program is running according to set out plan.

Intercontinental traffic decreased by 2.2% vs last year and load factor decreased by 0.5 p.u. SAS Group European traffic increased by 6.4 % and load factor was down 1.4 p.u.
Spanair is reducing capacity and load factor increased slightly. Widerøe's traffic increased by 7.5% with decreasing load factor. airBaltic traffic increased by 39.5% and Blue1 decreased by 8.1%.

For further information Please contact VP,Head of SAS Group Investor Relations Sture Stølen
+ 46 8 797 1451 sture.stolen@sas.se


Download file









This information was brought to you by Waymaker: http://www.waymaker.net
 
Og her er en artikkel sakset fra NA24

Antall passasjerer som fløy med konsernet endte på 3,5 millioner. Samtidig økte kapasiteten med fire prosent, som medførte at kabinfaktoren sank med 1,7 prosentpoeng til 78,9 prosent.

Yielden i juni ble forbedret med 1,3 prosent som følge av innførte drivstofftillegg og kapasitetstiltak. Bedømningen er at yielden for juli vil bli ytterligere noe forbedret, melder selskapet.
 
Da har det skjedd!

For første gang er Norwegians passasjertall høyere enn SAS Norges i en måned - og når det skjedde, så var det ikke for lite heller. Norwegian hadde nesten 93.000 passasjerer flere enn SAS Norge i juli. Hvis en tar for seg flydde passasjerkilometer så ligger Norwegian litt over 60% høyere enn SAS Norge og det med rundt 2/3 av antall fly.
 
Da har det skjedd!

For første gang er Norwegians passasjertall høyere enn SAS Norges i en måned - og når det skjedde, så var det ikke for lite heller. Norwegian hadde nesten 93.000 passasjerer flere enn SAS Norge i juli. Hvis en tar for seg flydde passasjerkilometer så ligger Norwegian litt over 60% høyere enn SAS Norge og det med rundt 2/3 av antall fly.

Blir det ikke litt feil å sammenligne på den måten?
Dersom man skal sammenligne så er det vel mest rettferdig dersom han benytter samme grunnlag for selskapene?

Norwegian.no og Norwegian.se fraktet tilsammen 900.983 passasjerer, og til sammenligning hadde SAS 3,5 millioner.

Men ja, Norwegian selskapene fraktet flere passasjerern enn SAS Norge, men dersom man ser på SASNO og Norwegian.no så er tallene i SASNO sin favør.

I juli fraktet Norwegian.no 732.343 passasjerer og SAS Norge 808.200 passasjerer.
 
Last edited:
Da har det skjedd!

For første gang er Norwegians passasjertall høyere enn SAS Norges i en måned - og når det skjedde, så var det ikke for lite heller. Norwegian hadde nesten 93.000 passasjerer flere enn SAS Norge i juli. Hvis en tar for seg flydde passasjerkilometer så ligger Norwegian litt over 60% høyere enn SAS Norge og det med rundt 2/3 av antall fly.

Nå har jeg vel aldri sett helt poenget med å telle inn DY.se og DY.pl her, men
det som er "klinkende klart" er at SK.dk, SK.se og SK.no må prøve å adressere feriereisende i Juli, se vedlagte graf som også har med juli-07 , så ser man at juli bør man kunne få noe mer ut av . Se f.eks sas.se vs DY.no fra Mai -07

dysk.png



Den andre pisse konkuransen er vel ikke avsluttet før man enten teller med
Scandinavian Airline med 2.019.000 pax i Juli, eller SAS Group med 3.546.000.
 
Synes hystereskurvene ikke er så forklarende som å se på 12 måneders rullerende tall. Grafikken under er vel stort sett selvforklarende.
 

Attachments

  • SASno_vs_Norwegian.jpg
    SASno_vs_Norwegian.jpg
    73.7 KB · Views: 166
En ting er å være størst....en annen ting er det å tjene mest penger på businessen (eller tape minst siden vi har snakker om luftfart)
 
Back
Top