Lufthansagruppen 2023 resultater

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Underskudd i Q1, hvilket ikke er uvanlig, men det virker som de har god tro på året under er, og melder om gode fremtidsbookinger og priser. Selv om jo også de har sitt av operasjonelle utfordringer. Men økte priser og rener virker ikke dempe folks reiseiver

https://investor-relations.lufthans...nd-expects-another-travel-boom-in-summer.html

Lufthansa Group reports strong bookings in the first quarter of 2023 and expects another travel boom in summer

− Group revenue increased by 40 percent to 7.0 billion euros − Number of passengers increased significantly to 22 million − Average yield 19 percent above 2019 level − Adjusted EBIT at -273 million euros, 53 percent improvement on previous year − Outlook for full year confirmed, Q2 result expected to exceed the 2019 level

Men cashen strømmer inn fra driften

Due to continued strong bookings, operating cash flow increased to EUR 1.6 billion in the first quarter of 2023
 
Lufthansagruppen tjente $1,1 mrd på driften i Q2. Og rapportert nettogjeld er nå under 2019 nivået.

Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings og Lufthansa Technik hadde sine høyeste overskudd i et annet kvartal noensinne. Dog skal sies at for 3 av disse lå vel listen ganske lavt

https://www.lufthansagroup.com/en/n...-in-second-quarter-and-specifies-outlook.html

Lufthansa Group achieves record result in second quarter and specifies outlook

Continued strong demand for air travel and high yields
Adjusted EBIT in the second quarter at a record 1.1 billion euros
Highest second quarter result ever for SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings and Lufthansa Technik
Three M&A transactions make the second quarter a milestone in the transformation process to an Airline Group
Net debt reduced to below pre-crisis level
Lufthansa Group specifies full year outlook and expects Adjusted EBIT of at least 2.6 billion euros for 2023
 
Ser det rapporteres at Lufthansa og pilotene nå er enige om en ny 3,5 års avtale
 
Ser det rapporteres at Lufthansa og pilotene nå er enige om en ny 3,5 års avtale

+18% i lønn over 3 år.

Ser det også er snakk om en ordning for noen av pilotene som ble tvunget over i Germanwings tidligere

https://airwaysmag.com/lufthansa-reaches-labor-deal-pilots/

Following strife that lasted months between Lufthansa (LH) and pilot union Vereinigung Cockpit, the German airline reached a labor agreement that would cover pilots until late 2026, potentially ending walkouts and flight delays.
 
Samme dag som de ansatte var ute i streik, kunne Lufthansa grupper presentere et driftsresultat på €2.7 mrd og nettoresultat på €1.7 mrd. Hjalp sikkert ikke på streikeiveren.
Balansen er nå i orden, så de vil utbetale et lite utbyte for første gang siden 2019.

Swiss er som vanlig selskapet med høyest margin, men interessant nok var problembarne Austrian og Eurowings mer lønnsomme enn Lufthansa i 2023

Selskap - EBIT - Margin
Eurowings - €205mil - 7.9%
Lufthansa - €854mil - 5.3%
Swiss - €908mil - 13.7%
Austrian - €127mil - 5.4%
Brussels Airline - €53mil - 3.5%
Cargo - €219mil - 7.4%
Technik - €628mil - 9.6%
Others - (-€206mil) - (-22.4%)

https://investor-relations.lufthans...es/LH-APC-2023-charts-Spohr-Steenbergen_3.pdf
 
Forstår jeg det rett så er Eurowingstallene litt misvisende, da det inkludere Lufthansagruppens andel av SunExpress. Som visstnok gjorde det veldig bra i 2023.
 
Back
Top