SAS grounder 18 A320neo med teknisk 23/3

Regner med at dette blir en dyr glipp for SAS, og at alle berørte blir kompensert for deres ulemper og ødelagte påskeferie.

Det ryktes at dette er en glipp hos maintenance hos SAS. Komponenten skulle vært byttet innen X tid. SAS glippet og må derfor grounde. Det er ikke varslet i resten av verden fordi andre selskap har fulgt produsentens instruksjoner om vedlikehold.

Med forbehold om at ryktene stemmer.

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk

Hvis dette stemmer burde noen ta sin hatt og gå.

Er vel grei skuring å regne kostnader? Røfflig 400 euro pr snute, antar fulle fly, hvor mange flyvninger berørt? 40+?

400*168*40 = 2,7 millioner euro i kompensasjon? Tenker man kaller det en sinnsykt dyr glipp.

Men vet ikke hvor mange som typisk sender inn claim da.

Ble selv stående 6 timer i Bodø forrige helg pga feil på PA. Sendte claim samme dag, Torsdag var Voucher på 800 euro i boks.

Av de 18 eldste hos SAS ser det ut som mange nå er tilbake i drift. Og det hittil er planlagt relativt få kanselleringer i dag? Ser det er et par fra ARN.

Det ryktes at dette er en glipp hos maintenance hos SAS. Komponenten skulle vært byttet innen X tid. SAS glippet og må derfor grounde. Det er ikke varslet i resten av verden fordi andre selskap har fulgt produsentens instruksjoner om vedlikehold.

Med forbehold om at ryktene stemmer.

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk

Det er vel ingen andre selskaper som har satt A320 på bakken nå de siste dagene, så det høres plausibelt ut. Utrolig at SAS ikke har et system som fanger opp slike grove og kostbare feil.

Noen som vet hva problemene for SE-ROJ til Funchal skyldes? NRK opplyste sykdom, men hva er årsaken til at maskinen aldri forlot London? Nå er den satt opp igjen, men med retur fra London mot Oslo nå i kveld

Noen som vet hva problemene for SE-ROJ til Funchal skyldes? NRK opplyste sykdom, men hva er årsaken til at maskinen aldri forlot London? Nå er den satt opp igjen, men med retur fra London mot Oslo nå i kveld

Tipper crewet gikk ut på tid?

Vi landet litt etter de her på LHR. De manglet portable oxygen fordi pax hadde brukt opp en del. Samt. var det underbemannet hos fueling, tok oss ytterligere 1 time å få tak i fuel.

Basert på FR24 så er de håndfull maskinene som fortsatt var parkert i går, enten i trafikk eller planlagt i trafikk i dag.

Kan se ut til at det stemmer, et stykke nedi artikkelen hos NRK er pressesjef Tonje Sund intervjuet og sier følgende:

https://www.nrk.no/norge/sas-kansellerer-flyvninger-i-norge-og-sverige-1.16818798

Det er dessverre ikke første gangen dette har skjedd, selv om det såvidt jeg vet er en del år siden sist.

Takk for info.

Jeg tror SAS hadde møtt mer forståelse hos de reisende om de hadde vært litt mer åpne om årsak til avviket i starten av denne glippen. Merket meg f.eks. at de hadde takket nei til å stille opp i NRK Dagsrevyen den dagen kanselleringene var et faktum.
Selvsagt kan slike menneskelige feil i vedlikeholdsprogrammet skje. Men med flere lag av sikkerhetsbarrierer innebygget i IT systemene bør sannsynligheten for denne type feil være usedvanlig lav.

Spesielt. Har hatt 301 turer med SAS siden 2015, og ikke hatt mer enn kanskje 2-3 kanselleringer på alle reisene. Stort sett grunnet vær.

Jeg unngår å bruke SAS pga altfor mye ting som plutselig kansellering etc...blitt for usikkert. Norwegian har jeg mye bedre erfaring med, passert 400 turer der nå. Under 100 med SAS, men der har det vært for mye krøll.

https://sol.no/nyheter/18-fly-satt-pa-bakken-skulle-vaert-sjekket-tidligere/81176729

Det er ikke å underslå at det har vært en del uregelmessigheter med SAS opp igjennom årene. I mine 51 år med reising i jobb og fritid( er Pandion medlem i mange år) har jeg erfart svært lite driftsforstyrrelser med SAS. Det av over 2000 flighter bare med SAS.
Andre flyselskaper har også periodevis ulike drifts forstyrrelser på lik linje med SAS. Her hjemme har nok SAS blitt en hoggestabbe hver gang uregelmessigheter oppstår.
Jeg har svært mange flighter med både KLM og BA. De er ikke bedre enn SAS.
Som en arbeidskollega en gang sa når vi diskuterte hvilke flyselskap som var best ; They are all equally bad !

Neste jobbtur går med SAS over sjøen til øya i vest.

Det er ikke å underslå at det har vært en del uregelmessigheter med SAS opp igjennom årene. I mine 51 år med reising i jobb og fritid( er Pandion medlem i mange år) har jeg erfart svært lite driftsforstyrrelser med SAS. Det av over 2000 flighter bare med SAS.
Andre flyselskaper har også periodevis ulike drifts forstyrrelser på lik linje med SAS. Her hjemme har nok SAS blitt en hoggestabbe hver gang uregelmessigheter oppstår.
Jeg har svært mange flighter med både KLM og BA. De er ikke bedre enn SAS.
Som en arbeidskollega en gang sa når vi diskuterte hvilke flyselskap som var best ; They are all equally bad !

Neste jobbtur går med SAS over sjøen til øya i vest.

Når det gjelder "legacy carriers" har du kanskje rett, men man trenger ikke ha reist mye for å vite at SAS har hatt vesentlig flere driftsforstyrrelser som følge av streiker enn sin hovedkonkurrent Norwegian de siste tjue årene, for eksempel. Jeg snakker da "uregelmessigheter" i bred forstand, ikke bare tekniske forhold.

Det er vel ingen andre selskaper som har satt A320 på bakken nå de siste dagene, så det høres plausibelt ut. Utrolig at SAS ikke har et system som fanger opp slike grove og kostbare feil.

System har de , men så er det for SAS som for alle andre "the human factor".
Man kan ha så mange og gode systemer som man ønsker seg ,til syvende og sist er det øyet som ser og fingrende på tastaturet det kommer an på.
Feil har inntruffet og feil vil inntreffe i fremtiden. 100% garanti mot feil vil man aldri få så lenge mennesker er involvert.
At det går ut over kunder er et beklagelig faktum.
Observerte av Onrail hadde et uhell for noen dager siden på Arna og Go-ahead hadde et teknisk problem ved Vestfossen i dag. Begge uhell gikk kraftig ut over
kundene. Om de hadde system for å hindre uhellene gjenstår å se. Slik er verden.

Back