Det ryktes at dette er en glipp hos maintenance hos SAS. Komponenten skulle vært byttet innen X tid. SAS glippet og må derfor grounde. Det er ikke varslet i resten av verden fordi andre selskap har fulgt produsentens instruksjoner om vedlikehold.
Med forbehold om at ryktene stemmer.
Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
Det ryktes at dette er en glipp hos maintenance hos SAS. Komponenten skulle vært byttet innen X tid. SAS glippet og må derfor grounde. Det er ikke varslet i resten av verden fordi andre selskap har fulgt produsentens instruksjoner om vedlikehold.
Med forbehold om at ryktene stemmer.
Sent fra min VER-N49 via Tapatalk
Noen som vet hva problemene for SE-ROJ til Funchal skyldes? NRK opplyste sykdom, men hva er årsaken til at maskinen aldri forlot London? Nå er den satt opp igjen, men med retur fra London mot Oslo nå i kveld
Kan se ut til at det stemmer, et stykke nedi artikkelen hos NRK er pressesjef Tonje Sund intervjuet og sier følgende:
https://www.nrk.no/norge/sas-kansellerer-flyvninger-i-norge-og-sverige-1.16818798
Det er dessverre ikke første gangen dette har skjedd, selv om det såvidt jeg vet er en del år siden sist.
Jeg unngår å bruke SAS pga altfor mye ting som plutselig kansellering etc...blitt for usikkert. Norwegian har jeg mye bedre erfaring med, passert 400 turer der nå. Under 100 med SAS, men der har det vært for mye krøll.
https://sol.no/nyheter/18-fly-satt-pa-bakken-skulle-vaert-sjekket-tidligere/81176729
Det er ikke å underslå at det har vært en del uregelmessigheter med SAS opp igjennom årene. I mine 51 år med reising i jobb og fritid( er Pandion medlem i mange år) har jeg erfart svært lite driftsforstyrrelser med SAS. Det av over 2000 flighter bare med SAS.
Andre flyselskaper har også periodevis ulike drifts forstyrrelser på lik linje med SAS. Her hjemme har nok SAS blitt en hoggestabbe hver gang uregelmessigheter oppstår.
Jeg har svært mange flighter med både KLM og BA. De er ikke bedre enn SAS.
Som en arbeidskollega en gang sa når vi diskuterte hvilke flyselskap som var best ; They are all equally bad !
Neste jobbtur går med SAS over sjøen til øya i vest.
Det er vel ingen andre selskaper som har satt A320 på bakken nå de siste dagene, så det høres plausibelt ut. Utrolig at SAS ikke har et system som fanger opp slike grove og kostbare feil.
Når det gjelder "legacy carriers" har du kanskje rett, men man trenger ikke ha reist mye for å vite at SAS har hatt vesentlig flere driftsforstyrrelser som følge av streiker enn sin hovedkonkurrent Norwegian de siste tjue årene, for eksempel. Jeg snakker da "uregelmessigheter" i bred forstand, ikke bare tekniske forhold.