SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Det var 2-3-seating på de fem første radene på noen 737-800 - kun 150 seter om bord, var vel 156 først, men så tok de det ned for å spare én kabinansatt. Her er det et bilde av 737-600:

https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS/Boeing-737-683/229093

Jeg er usikker paa naar dette forsvant, men som det ble sagt, sikkert ganske raskt etter 11/9/2001. Jeg hadde en gang 2+3 i economy. Jeg tror det var fra AMS til OSL i 2002. Jeg kan ikke sjekke eurobonustransaksjoner til lenger bak enn 2017. Flyvningen var vel ikke full og gardinen hadde sikkert blitt flyttet litt frem. Det var i den gode gamle studietiden med Diners-kort for studenter m.m. :)

Jeg er usikker paa naar dette forsvant, men som det ble sagt, sikkert ganske raskt etter 11/9/2001. Jeg hadde en gang 2+3 i economy. Jeg tror det var fra AMS til OSL i 2002. Jeg kan ikke sjekke eurobonustransaksjoner til lenger bak enn 2017. Flyvningen var vel ikke full og gardinen hadde sikkert blitt flyttet litt frem. Det var i den gode gamle studietiden med Diners-kort for studenter m.m. :)

Jeg klarer finnen en flyvning med "stort" sete foran på en 737-600, ARN-EDI tilbake i 2006.

Ikke mange jeg kjenner som vet at det er forskjell på First og Business. Inkludert mange jeg kjenner som jobber på flyplass.

Nei, det forstår jeg. Var jeg som skrev feil i posten min også. DY hadde jo ikke Business. Jeg mente Premium, som det vel het. Tilsvarte vel noe alla SAS PLUS long haul i dag?

Ikke mange jeg kjenner som vet at det er forskjell på First og Business. Inkludert mange jeg kjenner som jobber på flyplass.

Takk og lov for at vi har et nerdeforum!

Var de større enn setene i Y?

Setene kunne konverteres mellom 2 og tre i bredddn, men de var vel iallfall gjennom 2000-tallet alltid satt opp i 2-3 konfig. Slik at a og c setene var bredere mens d e f var standardseter. De siste serene forsvant vel i 2011-2012.

Kan det kalles 'business' med bare tomt sete i midten? Da jeg fløy Qatar Airways business class (A320) var det 2 seter på hver side av midtgangen og disse var brede og behagelige. Ikke sånne man kunne legge ned flatt men det gikk greit mtp at det bare var 4 timers flight.

Slike som TK hadde på 737-max'en vi fløy med

Attachments

• 20250422_172828.jpg
    20250422_172828.jpg
    169.5 KB · Views: 1,341

Har ganske kvalifiserte rykter på at SAS jobber med innføring av business innenlands også. De har kanskje funnet ut at folk forsyner seg for mye fra tralla og at en veldig ofte har tomt midtsete i dagens plus.

Nei, det forstår jeg. Var jeg som skrev feil i posten min også. DY hadde jo ikke Business. Jeg mente Premium, som det vel het. Tilsvarte vel noe alla SAS PLUS long haul i dag?

Hvis du tenker på 787 var setene vesentlig bedre enn SAS Plus. De er faktisk noe av det beste setet i verden på premium. Jeg vil si de tilsvarer det de fleste mainlineselskapene hadde på business før «angled flat» og flatseng ble standard.

Norse har beholdt disse setene på sine 787-9. Dessverre faller mat og service igjennom hos Norse, men man sitter veldig godt.

Hvis du tenker på 787 var setene vesentlig bedre enn SAS Plus. De er faktisk noe av det beste setet i verden på premium. Jeg vil si de tilsvarer det de fleste mainlineselskapene hadde på business før «angled flat» og flatseng ble standard.

Norse har beholdt disse setene på sine 787-9. Dessverre faller mat og service igjennom hos Norse, men man sitter veldig godt.

Synd ikke Norse satser så mye på Norge da….

Synd ikke Norse satser så mye på Norge da….

Nja. Hvis der ikke haster og/eller du har veeeldig lang tid til neste flyvning er det kanskje greit nok. Men du skal i hvert fall ikke ha dårlig tid. Punktlighetsstatistikken er helt krise.

Aktuelt eksempel: Akkurat nå har de åtte fly i luften, to av dem er i rute.

Når kommer første rapporten fra nye SAS? Prismessig ser jeg at Lufthansa Gruppen ligger noen tusen kroner billigere til Italia med mellomlanding (bonus for noen av oss) enn det SAS skal ha non-stop.

Når kommer første rapporten fra nye SAS? Prismessig ser jeg at Lufthansa Gruppen ligger noen tusen kroner billigere til Italia med mellomlanding (bonus for noen av oss) enn det SAS skal ha non-stop.

Jeg tror jeg faktisk har en tur 2.. okt cph-osl.

Jeg tror jeg faktisk har en tur 2.. okt cph-osl.

Spennende å se hvor likt det blir de gode gamle biz turene til CPH. Har noen turer i på andre raden i oktober på innenriks (som blir vel nesten helt likt?), intra-skandinavia og London. Kanskje det blir verdt den ekstra slanten.

Beklager, klarer ikke å få linken.
Men 1/10 blir loungen på Sola tilgjengelig for SK internasjonale flyvninger.

Var en sak i Stavanger Aftenblad's nettutgave

Beklager, klarer ikke å få linken.
Men 1/10 blir loungen på Sola tilgjengelig for SK internasjonale flyvninger.

Var en sak i Stavanger Aftenblad's nettutgave
Tilleggsinfo: Det er snakk om NorthSea Loungen ved gate 13, ikke en egen SAS Lounge.
Gate 13 er vel også den gaten SAS til CPH oftes bruker, så da kan forlate loungen når det står Gate closing.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Ey7zaP/sas-aapner-lounge-paa-stavanger-lufthavn-sola

Last edited:

Takker^_^, for å pirke litt, den ligger vegg i vegg med gate 13, utgang er rett til gt12
Det stemmer det med utgang rett til gate 12. Takk for rettelsen.
Er blitt en stund siden jeg har vært på utenlandsdelen på SVG.

Back