SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Nettopp kommet tilbake fra New York med SK 907/908, og er storfornøyd med begge turene! Godt å ha ruten tilbake, omsider! Stinn brakke begge veier, og kan røpe at det var godt belegg på business og extra, og ikke bare oppgraderte economy passasjerer for å fylle tomme seter foran i bussen ;)

Det ser ut som det er godt belegg ja:
Tirsdag
SK 907 OSL 11:05 EWR 13:10 333 0 A0 C5 D5 J4 Z0 Y0 S0 B0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0

Onsdag
SK 907 OSL 11:05 EWR 13:10 333 0 A0 C5 D5 J5 Z0 Y1 S1 B0 E1 M1 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0

Torsdag
SK 907 OSL 11:05 EWR 13:10 333 0 A0 C0 D0 J0 Z0 Y0 S0 B0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Et raskt søk t.o.m påske viser kun en hånfull ledige seter til EWR. Ikke overrasken så er det 1 påskedag det er meste ledig.
Returen er også veldig godt belagt en apirl måned.

Tjener ikke Sas penger på dette så vil de aldri kunne tjene peneger på IC.:old
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Hvordan ser det ut i "kjelleren"? Bra med frakt også?

Hyggelig at passasjertallene er bra. Så får man håpe yielden blir ok også. Selv om utfordringer er vel først og fremst i vinterhalvåret
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Har selv hatt en flott tur med denne ruten. Ut sist onsdag og hjem på søndag. Fullt i alle klasser så langt jeg kunne se. Angående frakt, så talte jeg 6 svære "paller" med frakt i tillegg til Containerene med bagasje på hjemreisen. Aner ikke hva kapasiteten er, men ut fra volumet, bredde og lengde på disse "pallene", så tror jeg ikke det var plass til så mye mer.....?
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Jeg fløy en av de første, og man skal ikke ut gå ut med så mye tall utenom offisielle raporter. Men på 907 hadde vi en underload på 3 kg, på vei hjem var det få pax, men nesten 16 tonn frakt. Ok det.
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Jeg fløy en av de første, og man skal ikke ut gå ut med så mye tall utenom offisielle raporter. Men på 907 hadde vi en underload på 3 kg, på vei hjem var det få pax, men nesten 16 tonn frakt. Ok det.

Frakt som må lastes ombord av andre er business! Last som spaserer ombord ved egen hjelp er det ikke. Så får vi håpe at det fortsetter slik og at ruten ikke blir torpedert fraktmessig som ble ARN-PEK-ARN og ARN-BKK-ARN sin skjebne. Ruter som hadde rimelig god yield pga. cargo den første tiden. Men så skulle "all frakt via CPH"... Og dett var dett!:cry:
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Frakt som må lastes ombord av andre er business! Last som spaserer ombord ved egen hjelp er det ikke.

I så fall bør man kanskje skru opp prisene på "upper deck"? Det ser ut som belegget er bra i alle fall. Høyt belegg i seg selv er jo ikke noe mål, og er belegget veldig høyt er det et tegn på for lave priser.
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

I så fall bør man kanskje skru opp prisene på "upper deck"? Det ser ut som belegget er bra i alle fall. Høyt belegg i seg selv er jo ikke noe mål, og er belegget veldig høyt er det et tegn på for lave priser.

Du er inne på noe der, Dag. Når belegget på en SAS IC-rute overstiger 85%, så er:

A: Prisen for lav.

B: Frekvensen for liten, eller

C: Flymaskinen for liten.
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Frakt som må lastes ombord av andre er business! Last som spaserer ombord ved egen hjelp er det ikke.

Pax er brød og smør. Cargo er pålegget. Prispresset er like hardt på fraktsiden som på paxsiden. På mange måter er likhetene med pax store. De 10 tonnene med laks gir god inntekt, men kiloprisen er skral. Pumpa som skal til en båt i New Orleans som må repareres er den som betaler gildet ...
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Blir ikke belegget litt kunstig ekstra bra nå som en maskin står på ewr? Uansett er det gøy at det går bra.
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Noen som vil si noe konkret om hvordan ruta går? Ser at 01.10. allerede er full i M, så da får man heller booke i Extra ;)
Det ser ut som dette blir en fritidsrute til vinteren, siden den ikke skal gå tirsdag, onsdag og torsdag.
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Det ser ut som dette blir en fritidsrute til vinteren, siden den ikke skal gå tirsdag, onsdag og torsdag.

Veldig merkelige dager å kutte når man går ned til 4x ukentlig.
Trodde det var businessmarkedet SAS først og fremst ville ha? :rolleyes:
Men, men.. CO tar sikkert gladelig imot business-pax som vil reise nonstop til NY..
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Når er det jo ikke slik at OSL-EWR rute er isolert i systemet, og noe sted må det kuttes i vinterprogrammet. Både for å få det til å gå opp med hensyn til materiell, og for å tilpasse behovet. Og når er det jo sånn at man fin kan kombinere flighter. Skal man på jobb i NYC så kan man jo ta ut med 907 på mandagen og hjem onsdag/torsdag enten med CO eller via et eller annet sted.

Isolert sett er det sikkert andre dager det hadde passet bedre å kutte for ÒSL alene, men så lenge det er endel av et større puslespill så ble det nå sånn.

Daglige avganger om vinteren, både med SAS og CO fra OSL hadde uansett trolig vært for mye, og halvfulle fly er dårlig butikk
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Når er det jo ikke slik at OSL-EWR rute er isolert i systemet, og noe sted må det kuttes i vinterprogrammet. Både for å få det til å gå opp med hensyn til materiell, og for å tilpasse behovet.
At det må kuttes skjønner vel de fleste, men at de kutter ukeavganger og beholder weekendavgangene tyder vel kanskje på at SK907 ikke er en rute som blir spesielt høyt prioritert av SAS IC?
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

At det må kuttes skjønner vel de fleste, men at de kutter ukeavganger og beholder weekendavgangene tyder vel kanskje på at SK907 ikke er en rute som blir spesielt høyt prioritert av SAS IC?

Dette er vel "a preemptive strike" mot andre selskaper som kan tenkes å etablere seg i forhold til fritidssegmentet til NYC...:) Selv de mest ihuga SAS-patriotene må vel finne det litt vanskelig å argumentere for at dette er et godt tilbud, om ikke annet.
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

At det må kuttes skjønner vel de fleste, men at de kutter ukeavganger og beholder weekendavgangene tyder vel kanskje på at SK907 ikke er en rute som blir spesielt høyt prioritert av SAS IC?

Noe må man prioritere og det virker ganske naturlig i mine øyne at ARN (som "deler" 1,3 A330 i vinterhalvåret) blir prioritert foran OSL

Kjipt for OSL, men sånn er det å være minst viktig.

Ideelt er det ikke og burde sikkert for OSL og SK907 sin skyld vært løst annerledes, men er jo endel andre hensyn man skal ta, selv om det tydeligvis går utover selvfølelsen til endel nordmenn :p
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Noe må man prioritere og det virker ganske naturlig i mine øyne at ARN (som "deler" 1,3 A330 i vinterhalvåret) blir prioritert foran OSL

Kjipt for OSL, men sånn er det å være minst viktig.

Ideelt er det ikke og burde sikkert for OSL og SK907 sin skyld vært løst annerledes, men er jo endel andre hensyn man skal ta, selv om det tydeligvis går utover selvfølelsen til endel nordmenn :p

La oss minnes hva SAS sjefen selv sa for en tid tilbake om manglende IC fra Oslo.... Det er mao ikke nødvendigvis bare selvfølelsen til nordmenn det dreier seg om.
 
Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Noe må man prioritere og det virker ganske naturlig i mine øyne at ARN (som "deler" 1,3 A330 i vinterhalvåret) blir prioritert foran OSL

Kjipt for OSL, men sånn er det å være minst viktig.

Ideelt er det ikke og burde sikkert for OSL og SK907 sin skyld vært løst annerledes, men er jo endel andre hensyn man skal ta, selv om det tydeligvis går utover selvfølelsen til endel nordmenn :p

Vel, i det minste innrømmer du at det ikke er en særlig god løsning og til og med at SK907 ikke er en prioritert rute.
Ikke verst bare det ;)
 
Back
Top