SAS: Gi driks til Norwegian !

Men er det ikke normal Norwegian-taktikk at de starter med skambillige billetter, for så øke de med tiden? På den måten får de vel folk til å tro at Norwegian er billigst.

Først så tenkte jeg WTF, gidder SK å drive med dette.
Men det er jo tydelig at det er "godlynt mobbing" pågang og det må jo tross alt være lov.

Går ut fra at SK tar konkurransen fra DY allvorlig, men det betyr ikke at man kan ha det litt morro på hverandres bekostning. :)

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, har følgende å si om SAS' kommentarer.

– Jo takk, vi gleder oss til dansen og håper virkelig at SAS fremdeles er på dansegolvet når vi starter opp, sier Skånvik med et smil.

Det er vel helt vanlig for alle flyselskaper å tilby noen billetter som er svært billige, og som man ikke tjener penger på. Jeg er nokså sikker på at det samme er tilfellet for SAS, men det er utvilsomt riktig at ikke så mange kan ende opp med billetter til 2000kr t/r.

Jeg fløy i 2008 med SAS til IAD via CPH for godt under 3000 kroner, så SAS er ikke så veldig mye bedre selv.

Kommer lockpriserna vara motsvarande 2000NOK för NYC-OSL-NYC & OSL-BKK-OSL också? Det ska bli intressant att se hur Norwegian kommer marknadsföra sina nya linjer i USA & Thailand. Det blir säkert bara en handfull biljetter per flight som säljs för lägsta pris. I sann DY tradition kommer säkert finnas många biljetter OSL-NYC för 999NOK med realistiska hemrese datum NYC-OSL för 3500NOK.
På DYs linjer ARN/CPH/OSL-DXB är extremt svårt att hitta ToR priser för 2000NOK. Det lär knappast bli lättare till NYC & BKK.

Norwegian är dåliga på att tydliggöra att det är priser från 2000NOK
På Kjos låter det som alla priser hamnar på 2000NOK...säkert kommer många LCC lovers tro det också.

Last edited:
SAS tilbyr jo turer til Shanghai for 20.000 bonuspoeng. Går ut fra at man ikke må tipse om man bestiller til denne prisen? :colgate:

Tror det psykologiske elementet ved å tilby noen billetter til 2.000 NOK er stort - det frister større masser til å vurdere å fly.

Last edited:
Norwegian är dåliga på att tydliggöra att det är priser från 2000NOK
På Kjos låter det som alla priser hamnar på 2000NOK...säkert kommer många LCC lovers tro det också.

Dette er vel pax vant med nå til dags når det kommer til flypriser. Alle "vet" at de priser som tilbys ikke alltid er tilgjengelig.

SAS tilbyr jo turer til Shanghai for 20.000 bonuspoeng. Går ut fra at man ikke må tipse om man bestiller til denne prisen? :colgate:

Det er ikke aktuelt. Det kræver jo at SAS gør det muligt for kunderne at bestille disse kampagnebilletter :stir

Haha,

tror heller vi skal starte en innsamling her på flyprat og sende et gavekort på IT tjenester til Rickard Gustafson...

tror heller vi skal starte en innsamling her på flyprat og sende et gavekort på IT tjenester til Rickard Gustafson...

Hehe :D

SAS tullet selvsagt, men jeg tror nok det finnes folk i SAS som faktisk mister nattesøvn pga. Norwegians IC planer.

Tror det psykologiske elementet ved å tilby noen billetter til 2.000 NOK er stort - det frister større masser til å vurdere å fly.

Men det skuffer sikkert veldig mange at de må ut med 4000,- til DY for T/R NYC når DY reklamerer med priser ned mot 2000.-
"Nei tak da venter jeg heller til jeg får biletten for 2000,-" men det får de jo aldri. Bilr jo litt merkelig at NYC bilettene blir billigere en bilettene til Dubai

Akkurat som Lavpris ekspressen mellom Oslo og Bergen eller Tr.heim. De 5 første plasser til 49, den neste 5 til 99,- og neste 5 til 149 osv. men det var ofte de samme som hadde bestilt de samme bilettene til 49,- flere dager på rad.

Å reklamere med noe som er u-oppnåelig er kan jo slå tilbake mot en selv.

Det folk ikke tenker på er at de må betale for kofferten, og at de må faktisk kjøpe seg mat på de lang turene.

Det har funket for Norwegian siden 2003 ;)

Folk flest er vant med "fra-priser" og vet godt at ikke alle billetter er like billig.
Det måtte være seg om man kjøper en flyreise, pakkereise, eller hva.
En ny Audi blir fort 100.000 dyrere enn "fra-prisen"

Man skal ikke undervurdere folks intelligens å tro de ikke skjønner såpass.

En ny Audi blir fort 100.000 dyrere enn "fra-prisen"

.

Og det er vel nettopp derfor de opererer med slike priser - for å få folk som egentlig synes det er for dyr til å VURDERE det.

Spesielt tror jeg folk er lite rasjonelle når det kommer til reiser - ettersom det blir sett på som en luksusvare som man "egentlig" ikke bør koste på seg...

Det folk ikke tenker på er at de må betale for kofferten, og at de må faktisk kjøpe seg mat på de lang turene.

Kan være like greit når en ser på hva som tilbys "gratis" i økonomiklasse på langrutene for tiden, by the way, jeg har til smør på skiva:lol: Men det hender jeg får tips allikevel^_^

Say what you want, Norwegian tjener penger pa dette de gjör.

Selvsagt trenges det lokke-billetter. Ogsa SAS vet at deres kampanje-priser er under snittskostnaden som man selv har. Men man mener a trenge disse kampanjer...

Turer til NYC fra 2.000 NOK er jo ingen nyhet. AB tilbyr lignende startspriser pa sine turer til NYC fra BER og DUS... Og Kjos vil ha med 787 trolig den lavere kostnads-sats...

Lave priser er bare darlig for disse selskaper med höye kostnader. Ellers kan man fint tjene penger pa dette, selv om margine er ikke sa store som i de gamle monopol-tider. Men dette er en absolutt önsked effekt av deregulering...

Norwegian er i alle fall flinke til å presentere seg som en slags veldedig organisasjon - men heldigvis er det ikke veldedihet Norwegian skal drive med. Deres misjon er jo ikke noe annet enn å tjene penger - og da er det en god strategi å ha lave startpriser med lav tilgjengelighet. Det vet de at vekker interesse, samtidig som de vet meget godt at betalingsviljen i Norge er så stor at det uansett ikke er noen fare: de aller fleste er villige til å betale mye mer enn 2000 kr. for en tur til New York.

Når jeg ser på det bildet det henvises til i artikkelen, ser man hvor meget penere flyene til SAS er fremfor de tampongflyene til Kjos (selv om artikkelen riktignok bommer på font'en)

Men når Skånvik presterer å kalle noe for industrispionasje, unnlater hun selvsagt å poengtere det faktum at Kjos er gift med en eks SAS purser.

Back