SAS frykter priskrig

MD11

ScanFlyer Dusty
Dagsrevyen kjørte ett innslag i kveld fra ekstraordinært syremøte i Stockholm. SAS frykter en massiv priskrig som fører til at enten de eller Norwegian går over ende. Strand mener at alle må gjøre som SAS, ta fly ut av trafikk. Ellers blir det stor overkapasitet kunne han fortelle. Han hadde med andre ord fasit på problemet.....

Men han nevnte ingenting om reduksjon i frekvenser på innland men gjorde det klart at SAS NO skulle ha en tilnæmet lik kostnadsstruktur som DY.

Kommer vi til en situasjon der en av landets to store aktører forsvinner?
 
Last edited:
Dette er vel en langt fra usannsynlig fremtidsvisjon. Så lenge produktene blir likere og likere, og det eneste man konkurerer på er pris, så kan jo absolutt dette skje før noen liker å tro.
 
Det begynner å bli brennhett i flybransjen. Finanskrisen gjør ikke akkurat fremtidsutsiktene til diverse flyselskap bedre. Synd eller rettere sagt skandale om DY eller SK grounder. Da oppstår det vakuum i bransjen noe ingen er tjent med.
 
Heldigvis er iallefall fuelprisen nå betraktelig redusert siden toppnivået i sommer. Spørsmålet er om det kompenserer nok for eventuellt bortfall i antall passasjerer. OSL kan melde om 8 % mindre pax i november i år kontra 2007.

Desperasjonen er til å ta og føle på. Tilnærmet lik kostnadsstruktur ?? De er ikke i nærheten en gang.

Tenkte akkurat det samme selv....
 
Men han nevnte ingenting om reduksjon i frekvenser på innland men gjorde det klart at SAS NO skulle ha en tilnæmet lik kostnadsstruktur som DY.

Melding til kundene: Så da skal også produktene bli likere
Melding til ansatte: Dette blir ikke lystig

Har jeg bommet på noe da?

-A
 
Vi får se når/hvis SAS hoster seg gjennom hestekuren så må til for å få tilnærmet lik kostnadsstruktur som DY....
 
SAS vil aldri få lik kostnadsstruktur som DY, men de har mye mer penger i banken og er i langt bedre stand til å takle nedgang.
 
Vi får se når/hvis SAS hoster seg gjennom hestekuren så må til for å få tilnærmet lik kostnadsstruktur som DY....

Håper de snart ser inn i de 7 administrasjonene de har og det er jo bare til de 7 flyselskapene de drifter og ikke SGS, STS etc, noe jeg tviler på LH er så interessert i å sponse hvis det skulle vise seg at de går inn i bolaget. Men det koster uansett mer å drive et nettverkselskap, så jeg forstår ikke hvorfor de hele tiden skal sammenligne seg med og bli mer lik DY.

Nedgangstider kan jo brukes til noe positivt, å ruste seg til bedre tider igjen. Leasingrater på fly har jo rast siden i sommer og hvis man har litt økonomisk teft (hvis SK skulle fortsette som selvstendig selskap så er jo ikke dette spesielt sannsynlig) begynner man å forberede flåten og kapasiteten mot dette scenarioet som alltid kommer, og forhåpentligvis sitter SK igjen med noe annet en gjeng etterpåkloke økonomer og trendanalytikere fra NKP anno 1970 når de gode tidene igjen er over.

En annen ting som jeg har lurt på noen ganger; har selskapet mulighet til å oppløse seg selv og si opp alle, for så å gjennoppstå og tilsette alle men da under andre lønnsforhold?
 
Her er innslaget i tekstform:

SAS frykter utmattende priskrig

SAS er redd for at det vil utvikle seg en utmattende priskrig med Norwegian i det norske flymarkedet. Den kan ende med at ett av selskapene går overende. I dag hadde SAS-konsernet et ekstraordinært styremøte for å drøfte nye og omfattende sparetiltak.

Hovedtillitsvalgt Hans Jacob Opsahl, SGS, forventer at det vil komme konkrete tiltak som vil være med å stake ut kursen for et fremtidig SAS, og som gjør at hans medlemmer kan føle en viss sikkerhet i forhold til arbeid og inntekt i fremtiden. Opsahl sier de er villig til å snu hver eneste stein for å være et av selskapene som eksisterer også etter 2009. Han tror mange selskaper vil være borte innen neste år er omme.

Både bakkeansatte og flygende personell forhandler nå med ledelsen om omfattende sparepakker. Kostnadskuttene skal være på nær tre mrd kr. Aktuelle tiltak er å fryse lønn neste år, slutte med betalte lunsjpauser, endre forsikringsavtaler og fjerne ansatt-goder.

Situasjonen forverres av et dramatisk fall i antall reisende. Foreløpige tall fra OSL viser svikt i passasjertrafikken på åtte prosent for november måned, den største nedgangen siden 11. september.

SAS har tilpasset seg og tar ut åtte maskiner av trafikk. Hvis ikke Norwegian gjør det samme, står vi foran en utmattende priskrig, mener SAS. Adm.dir. Ola H. Strand, SAS Norge, sier at faren for en priskrig er til stede. Det vil være veldig ødeleggende for Norge og for den logistikken luftfarten representerer. - Overkapasitet fremtvinger alltid en priskrig fram til en av aktørene faller, uttaler han.

Norwegian sier de har for få, ikke for mange fly. Bjørn Kjos, adm.dir. Norwegian, viser til at de har blitt forsøkt tatt ut av markedet både i 2002, 2003 og 2004. - Priskrig er veldig bra for forbrukerne, og det er ikke noe nytt for Norwegian, uttaler han.

SAS Norge skal spare 1,5 mrd kr, og mener de da nærmer seg kostnadsnivået til Norwegian. Strand sier at man vil kunne selge produktene til meget konkurransedyktige priser. Kjos kommenterer dette slik: - Det er noen som greier å regne ut at de er eldre enn far sin også, ler han.

(Sammendraget må ikke kopieres eller brukes andre steder).
 
En ide til SAS kunne jo f.eks være å se på inntektssiden også. Dvs lage produkten på en slik måte at de kan ta en høyere pris for billettene sine enn Norwegian, på en bedre måte enn idag
 
Få inn noen tyskere i toppen av SAS, de klarer å tjene penger med mer enn én lavpriskonkurrent.
 
En ide til SAS kunne jo f.eks være å se på inntektssiden også. Dvs lage produkten på en slik måte at de kan ta en høyere pris for billettene sine enn Norwegian, på en bedre måte enn idag

Hysj, sånne gode, og for SAS banebrytende ideer, kan du selge for mange penger som konsulent.....:D

De som sitter og regner kommer visst aldri lenger enn til kostnadssiden, og de har muligens tullet seg borti noe Porterske tanker om cost leadership, selv om det er lite som tyder på at det er i de dimensjonene SAS har sitt fortrinn..... SAS har i utgangspunktet et større potensiale for å dyrke frem et mer unikt produkt enn DY (pga nettverk, frekvens, fasiliteter for de som reiser mye, osv.), og burde kanskje heller sett litt mer i retning av en differensieringsstrategi (om man nå er fokusert på Porter). Ja, ja. Dette har vi vel diskutert før:)
 
Vil det reisende publikum i dag være intressert i og betale for et bedre produkt? Det er begrenset hva en kan gjøre på innenriks og nå er jo næringslivet på offensiven for å senke sine kostnader, også reisekostnader. Gratis kaffeservering ser heller ikke ut til å hjelpe hos SAS NO der kabinfaktor er rekordlav.
 
Det skal ikke store grepene til for å gi en bedre reiseopplevelse innenriks. Det er på langrutene man bygger kvalitetsryktet, og satser man der samtidig med at man har enkel og god servering på de kortere rutene er mye vunnet. Om man vil trekke nye kunder i hopetall er vel kanskje tvilsomt, men man vil skape en produktdifferensiering jeg tror vil lønne seg i konkurransen med LCC'ene på litt sikt.
 
Vil det reisende publikum i dag være intressert i og betale for et bedre produkt? Det er begrenset hva en kan gjøre på innenriks og nå er jo næringslivet på offensiven for å senke sine kostnader, også reisekostnader. Gratis kaffeservering ser heller ikke ut til å hjelpe hos SAS NO der kabinfaktor er rekordlav.

Vanskelig å si. Innenlands er det nok riktig at det ikke er så mye å gjøre (men personlig så er jeg veldig begeistret for muligheten til å sjekke inn og velge sete på nett, frekvensen er stort sett bedre enn DY, bedre muligheter til å finne fly som korresponderer om man ikke skal fra punkt til punkt), men SAS har jo ikke så rent få passasjerer utenlands hvor det kanskje er rom for å iallefall likne mer på BA og LH enn på DY (ikke ment som en negativ kommentar i forhold til DY, forøvrig) og ta en premie ut over det SK ala DY kan ta.

Jeg tror ikke det bare er snakk om servering, selv om jeg personlig synes det er greit å slippe å finne frem pengene bare for å få en kopp kaffe. Det frigjør vel også litt tid for kabinpersonalet til å yte annen service.
 
Jeg tror ikke det bare er snakk om servering, selv om jeg personlig synes det er greit å slippe å finne frem pengene bare for å få en kopp kaffe. Det frigjør vel også litt tid for kabinpersonalet til å yte annen service.
Dette er jeg helt enig i. Det grepet som ble gjort for noen år siden, med å stappe inn flere seter i flyene, mener jeg var fullstendig feilslått. Nå sitter en like trangt som hos DY, i fly som fortsatt på langt nær er full, men med mye dårligere beinplass. Det måtte da vært bedre med noe færre seter, og så spille på dette for alt det er verdt i PR sammenheng. Det er tross alt stor forskjell på tenkemåten hos SK og DY, og det skal det også være. Bruk dette til noe positivt, i stedet for å etterligne konkurrenten.
 
Vel, priskrig trenger vel ikke SAS aa vaere redde for innenriks i Norge. I en annen traad la jeg merke til at DY oeker prisene for andre gang paa 2 mnd.
 
Vel, priskrig trenger vel ikke SAS aa vaere redde for innenriks i Norge. I en annen traad la jeg merke til at DY oeker prisene for andre gang paa 2 mnd.

Det kan jo være at denne meldingen fra SAS er et litt dårlig skjult forsøk på å signalisere til DY at SAS ikke ønsker priskrig, og at det kanskje til og med er greit å øke prisene litt. Jeg tror ikke det er i hverken DYs eller SAS sin interesse å krige på pris.
 
Det kan jo være at denne meldingen fra SAS er et litt dårlig skjult forsøk på å signalisere til DY at SAS ikke ønsker priskrig, og at det kanskje til og med er greit å øke prisene litt. Jeg tror ikke det er i hverken DYs eller SAS sin interesse å krige på pris.

Tror nok det, ja..
 
Back
Top