SAS frykter A380

  • Thread starter Thread starter RH
  • Start date Start date

RH

ScanFlyer Blue
Lindegaard frykter prisdumping når A380 kommer. Han vil ha flere ic-ruter, men har ikke råd til fly. Les mer i Aftenposten.

http://forbruker.no/reise/article1293565.ece
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Hvorfor koster A330/340 dobbelt så mye å operere som MD11?
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Frykten er berettiget ! Er i Dubai på en konferanse nå, og har akkurat hørt et innlegg av fra Abdul Wahab Tahaffa, Secretary General, Arab Air Carriers Organisation.
Han snakket bl,a om den enorme ekspansjon de ser for seg i denne regionen, hvor et av hovedsatsningsområdene er å ta store andeler av trafikken mellom Europa og Australia / Asia.
I 2005 hadde Gulf selskapene 103 mill pax, hvorav 10 % var trafikk mellom EUR-AU/ASIA. I 2015 regner de med å ha 370 mill pax, hvor 25% skal være trafikk mellom EU/AU-Asia. .. Så her snakker vi om store passasjerstrømmer som skal flyttes på, og det er ikke tvil om at pris kommer til å bli en driver. For som han sa, i dag har de fleste som skal fra Europa minst ett stopp på veien. Ved å starte ruter til stadig flere europeiske byer vil de fortsette å tilby en-stopp reiser via Dubai, AbuDhabi, Doha m.fl. Så om SAS og andre europeiske selskap skal henge med MÅ produktkvaliteten opp og prisnivået ned !
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

SAS har vel nesten ikke råd til ikke å være med.
At 340 koster dobbelt så mye som MD11 å operere hørtes litt merkelig ut. Kanskje SAS trenger flere kinesere ombord :)
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Dermed skulle det vel bare være et tidsspørsmål før vi får Emirates på Gardermoen, enten som en direkterute eller videreføring. Kan ikke skjønne annet enn at markedet må være der, når omtrentlig halve flyet mellom AMS og DXB er besatt av nordmenn.
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Originally posted by Blubird


Dermed skulle det vel bare være et tidsspørsmål før vi får Emirates på Gardermoen, enten som en direkterute eller videreføring. Kan ikke skjønne annet enn at markedet må være der, når omtrentlig halve flyet mellom AMS og DXB er besatt av nordmenn.

Så Dubai er en av de største destinasjonene for norske pax som flyr videre med KLM fra AMS? Har du noen andre store destinasjoner for norske KLM- passasjerer?
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Que? Trodde desperat LCC-profil var mer stilen?

"- Billigere fly som Boeing 757 kan gjøre rutene rimeligere, men er et dårligere produkt, særlig for et selskap som vårt, som primært retter seg inn mot forretningsreisende. Våre Airbus A330 og A340 koster dobbelt så mye å operere som Finnairs gamle MD-11 fly, men vi har ikke råd til å kjøpe nye fly nå, sier han."

-A
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Originally posted by ph-ndr


Que? Trodde desperat LCC-profil var mer stilen?

"- Billigere fly som Boeing 757 kan gjøre rutene rimeligere, men er et dårligere produkt, særlig for et selskap som vårt, som primært retter seg inn mot forretningsreisende. Våre Airbus A330 og A340 koster dobbelt så mye å operere som Finnairs gamle MD-11 fly, men vi har ikke råd til å kjøpe nye fly nå, sier han."

-A


SAS IC har vel ingen LCC stil ?
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

SAS IC er helt fint det, men det funker jo bare om du skal fly med IC. Skal du være SAS-kunde fra Norge og fly IC så må man forholde seg til SAS LCC, samme for de som connecter fra adre steder; SAS shorthaul forran gardinen kommer i det store og hele ikke den helt store opplevelsen lengre heller, og da faller vel mye av vitsen bort for de som ikke kan fly IC uten å forholde seg til SAS short haul?

-A
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Originally posted by litt-amatør


Originally posted by Blubird

Dermed skulle det vel bare være et tidsspørsmål før vi får Emirates på Gardermoen, enten som en direkterute eller videreføring. Kan ikke skjønne annet enn at markedet må være der, når omtrentlig halve flyet mellom AMS og DXB er besatt av nordmenn.

Så Dubai er en av de største destinasjonene for norske pax som flyr videre med KLM fra AMS? Har du noen andre store destinasjoner for norske KLM- passasjerer?


Forhør deg med KLM, de har oversikten, ikke jeg.
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Hvordan kan det ha seg at SAS ikke har råd til å kjøpe flere fly? Er det ikke mulig å lease, eller ta opp lån? Vil et lån koste/leasing koste mer enn inntjeningen?

Fra artikkelen:
Samtidig ser SAS på mulighetene for å åpne nye langruter, men de mangler materiell. For mens konkurrentene har satset på nettopp slike ruter har SAS lagt dem ned.

- Det første vi vil gjøre er å åpne er en rute mellom Stockholm og Kina. Enten Beijing eller andre destinasjoner. Her øker markedet mest, sier Lindegaard.
http://forbruker.no/reise/article1293565.ece
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Originally posted by Blubird


Dermed skulle det vel bare være et tidsspørsmål før vi får Emirates på Gardermoen, enten som en direkterute eller videreføring. Kan ikke skjønne annet enn at markedet må være der, når omtrentlig halve flyet mellom AMS og DXB er besatt av nordmenn.

Hæ?
Uansett er det nok andre destinasjoner for Emirates som er mer lukrative enn OSL, i første omgang.
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Hva er det som er uklart??? :) Som det skrives lenger opp her, hvis antall passasjerer skal økes til nesten 400 mill, så må jo en del av de komme fra nye ruter. Basert på egne observasjoner så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være et marked for ihvertfall én ukentlig avgang til Dubai, om så en forlengelse av f.eks. CPH eller ARN.
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Markedet er nok der, men Emirates har ikke nok fly til aa fly alle steder de oensker. Nord-Amerika er visst det 'hotteste' satsingsomraadet framover.
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Har ikke SAS råd? Det er vel slik SAS eier det meste av flåten, de må jo ha enormt med kapital planta i den nåværende flåten. Er bare å selge unna litt av det som ikke er helt nødvendig, så kan SAS også bestille et par A380 :spin:

A380 i SAS-farger ville blitt et flott syn, sett med skandinaviske øyne.
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Originally posted by Blubird


Hva er det som er uklart??? :) Som det skrives lenger opp her, hvis antall passasjerer skal økes til nesten 400 mill, så må jo en del av de komme fra nye ruter. Basert på egne observasjoner så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være et marked for ihvertfall én ukentlig avgang til Dubai, om så en forlengelse av f.eks. CPH eller ARN.

Jeg klør meg til det gjør vondt av det samme spørsmålet. Tildels hvorfor de valgte CPH fremfor Osl. sorry dansker jeg unnet virkelig dere denne ruten, ikke det, men fra Oslo ville de møtt NULL direkte konkurranse. På CPH må de jo inn mellom Singapore airlines, Thai og ikke minst SAS.... Og dette mener jeg fra et så objektivt standpunkt som mulig....
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Originally posted by MartinL


Originally posted by Blubird


Hva er det som er uklart??? :) Som det skrives lenger opp her, hvis antall passasjerer skal økes til nesten 400 mill, så må jo en del av de komme fra nye ruter. Basert på egne observasjoner så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være et marked for ihvertfall én ukentlig avgang til Dubai, om så en forlengelse av f.eks. CPH eller ARN.

Jeg klør meg til det gjør vondt av det samme spørsmålet. Tildels hvorfor de valgte CPH fremfor Osl. sorry dansker jeg unnet virkelig dere denne ruten, ikke det, men fra Oslo ville de møtt NULL direkte konkurranse. På CPH må de jo inn mellom Singapore airlines, Thai og ikke minst SAS.... Og dette mener jeg fra et så objektivt standpunkt som mulig....

Mon ikke de har regnet på det - jeg tvivler på at de åbner CPH som første destination i Skandinavien såfremt de mente at OSL havde større potentiale for dem. Jeg tror denne sag skal ses i et lidt større perspektiv end som så.

Desværre så er CPH jo blevet ofre for den omtalte flymangel (hvis man skal tro den officielle forklaring) - om og hvornår Emirates nu påtænker at beflyve CPH foreligger der desværre ikke pt. yderligere information omkring. Men de kommer næppe på OSL før CPH...
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Originally posted by Airwolf


Har ikke SAS råd? Det er vel slik SAS eier det meste av flåten, de må jo ha enormt med kapital planta i den nåværende flåten. Er bare å selge unna litt av det som ikke er helt nødvendig, så kan SAS også bestille et par A380 :spin:

A380 i SAS-farger ville blitt et flott syn, sett med skandinaviske øyne.

Leste årsrapporten for SAS 2005 og mener jeg leste at SAS ikke eide alle flyene selv. Vet ikke om dette skyldes at dem leier dem tilbake til seg selv...men mener å huske at kun 2 av langflåteflyene var eid av SAS.
Noen som vet?
 
Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Virket som mange av de andre flyene også var det...men mulig jeg misforstod Årsrapporten.

På side 26 står det i alle fall at:
A330/340 5 eid, 6 leaset

Videre står det at i SAS airlines business eies 70 av flyene, mens hele 121 leases, totalt 191 fly. 14 fly er least ut av SAS, og det er en ordre på 6 nye fly.
 
Back
Top