Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
787 er vel ikke svaret på alle IC spørsmål.
SK bør vel sterkt vurdere kombinasjon av A330 og A350
Det er helt naturlig at 343 er de første som forsvinner fra flåten. Det er der kostnadsbesparelsen er størst, og de er vel også eldst.
Grunnen til at jeg har mest tro på 787 er at den har en variant som er omtrent som 767 i størrelse. SAS har slitt med for stort materiell på noen ruter. Skal de opp på en flåte på 18-20 fly, så er det vanskelig med bare fly på størrelse med 343. Det er mye lettere å åpne nye ruter og få det til å gå rundt dersom man har små nok fly. Se f.eks. på CO sin satsing med 752 fra EWR. Det hadde ikke fungert dersom de hadde brukt 767. Rett materiell i forhold til etterspørsel og kundegrunnlag er en nøkkel i luftfarten.
Når det er sagt, tror jeg at 787 og 350 i tilsvarende størrelse kommer til å ha veldig like driftskostnader. Flyene er utviklet omtrent samtidlig, vil bruke omtrent samme motorteknologi og det skal da godt gjøres at den ene er mer enn 2-3% billligere i drift enn den andre. Derfor mener jeg at størrelsen på flyet bør være avgjørende for SAS sitt valg. Satser de på å øke flåten og åpne nye destinasjoner fra de tre hub'ene, eller vil de satse på å drive videre de destinasjonene med den kapasiteten de har på en mest effektiv måte??