SAS fortsetter samarbeidet med Cimber Sterling

Trdfly

Moderator
Medlem
SAS og Cimber Sterling er blitt enige om en ny avtale om fortsatt leie av fire Bombardier CRJ 200 maskiner. Flyene brukes på de mindre regionale rutene til og fra København. Den nye avtalen gjelder fra april 2012 og i ett år framover, melder Boarding.no at danske takeoff melder :)
http://boarding.no/art.asp?id=47998
 
De har vel igrunn få andre reelle alternativer på de rutene som egner seg best for 50-setere?
 
Ikke blant de som har angst for Dash i alle fall...

Det finnes seg gode alternativer mon tro... Tenk deg om DATmed sine ATR. En sammenarbeid med SK kunne sikre DAT verdifulle inntekter som man kunne benytte til a skaffe seg en flate av nye ATR42/72-600...
 
Så var den nye avtalen i gang. Hvilke ruter skal Cimber fly for SAS? Det ser ut til at det har blitt noen endringer nå som sommerprogrammet er i gang.

Nu sidder to SAS-piloter i cockpittet, og da SAS samtidig har den moderne udgave af CRJ 900, bl.a. på Aalborg-ruten, er det ikke nødvendigt med nogen omskoling.

http://www.takeoff.dk/news/22858
 
Fint nok som det er lige nu....Men hvis det f.ex viser sig at QI går konk meget snart,
hvad så ???
SAS kan jo ikke "bare" overtage fly fra et eventuelt konkurs bo. SAS har piloterne, men .....

Hilsen Ole

PS: jeg tænkte det nærmest i relation til den kommende extraordinære generalforsamling den 24.marts....
og det kan jo være at at Ukraineren siger nok er nok(mit måske ikke helt rationelle gæt)
 
Last edited:
Fint nok som det er lige nu....Men hvis det f.ex viser sig at QI går konk meget snart,
hvad så ???
SAS kan jo ikke "bare" overtage fly fra et eventuelt konkurs bo. SAS har piloterne, men .....

Hilsen Ole

PS: jeg tænkte det nærmest i relation til den kommende extraordinære generalforsamling den 24.marts....
og det kan jo være at at Ukraineren siger nok er nok(mit måske ikke helt rationelle gæt)

Cimber Sterling ville vel som en del af en konkurs, betalingsstandsning eller andet kunne frasælge dele af forretningen, som andre finder interessant uden at driften afbrydes. Dvs. SAS eller andre kunne overtage Cimber Sterling, mens gælden overføres til et selskab der krakker.

Videreførslen af drift forudsætter naturligvis, at kredittorerne accepterer dette, men der kan være fornuft i, at nogen driver sunde dele videre, så man får nogle penge for dem.
 
SAS kan uansett inngå avtale med en annen leverandør, f.eks. DAT, men det vil nødvendigvis bli dyrere enn med Cimber da SAS selv bemanner cockpit. Ettersom avtalen, som i utgangspunktet bare var en midlertidig løsning da Dash 8-Q400 ble satt på bakken, stadig videreføres er den sannsynligvis lukrativ for begge parter. Dette er sannsynligvis en bedre deal for SAS enn å leie eller kjøpe inn flere CRJ-900. Fløy CPH-WRO-CPH med Cimber for SAS for to uker siden (nå har SAS tatt over ruten selv) og ble ikke spesielt imponert over engasjementet til kabinpersonalet, så den gode SAS-servicen uteble, noe som alltid er en fare ved innleie av denne type.
 
Last edited:
Jeg tror neppe Cimbers ukrainske eiere lar en slik kontrakt slippe. Hvis de velger å legge ned Cimber, vil ikke det skje uten at de sørger for at noen innen gruppen overtar dosse flyvningene. Ergo må man dermed også trolig overføre fly og sørge for at pilotkabalen opprettholdes, så da vil nok flere endringer skje før Cimber eventuelt forsvinner. Litt catch 22 her ...
 
Jag läste detta på ett annat forum:

"Igår inbjöd flygbolaget Cimber Sterling till en extra bolagsstämma den 24 april där stämman ska fatta beslut om att öka aktiekapitalet som kan ge ett värde på 300 miljoner för att hålla bolaget vid liv. Hur länge till tror ni Igor genom Mansvell Enterprises är road av att leka ren bank?"

Denna fråga kan man undra över. Hur länge vill han skjuta till pengar utan att få något tillbaka? :spin
 
Back
Top