SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Finnes det bilder av SAS fly med SkyTeam dekaler….eller flyr der fortsatt med Star Alliance dekal bak cockpit vinduene?
 
Finnes det bilder av SAS fly med SkyTeam dekaler….eller flyr der fortsatt med Star Alliance dekal bak cockpit vinduene?
Det finnes nok ingen SkyTeam logofly hos SAS enda.
På SAS Insta idag nevnte de at det ville skje først på nyåret da dette er en større prosess som krever ledig slot i malinghangaren.
De prioritere heller å skifte ut logoen på materiell, skilter og smålogoen ved frontdøren på flyene.
 
Finnes det bilder av SAS fly med SkyTeam dekaler….eller flyr der fortsatt med Star Alliance dekal bak cockpit vinduene?

Det finnes nok ingen SkyTeam logofly hos SAS enda.
På SAS Insta idag nevnte de at det ville skje først på nyåret da dette er en større prosess som krever ledig slot i malinghangaren.
De prioritere heller å skifte ut logoen på materiell, skilter og smålogoen ved frontdøren på flyene.

Var nok SkyTeam logo bak cockpitvindu EB mente,
og ja SkyTeam logo bak cockpitvindu blir fortløpende satt på fly fremover.
 
Det skal forresten være et "SAS SkyTeam Launch" greie i København 17 september, men om det kommer noen nyheter der, eller om det bare er ren PR vites ikke.
 
Poster denne også her i tillegg til rutetråden, da denne avtalen er også viktig i SkyTeam sammenheng.


Da har USA godkjent codesharen mellom SAS og Delta, tiltross for de "barnslige" protestene fra JetBlue.

https://paxex.aero/delta-sas-transatlantic-codeshare/

Så får vi se om det går like raskt med en fremtidig JV søknad og ytterligere codeshare avtale som omfatter mer enn intra Europa og intra USA ruter.
 
Så får vi se om det går like raskt med en fremtidig JV søknad og ytterligere codeshare avtale som omfatter mer enn intra Europa og intra USA ruter.

Neppe, det er en langt mer komplisert prosess, og noe som kikkes langt nøyere på av ymse konkurransemyndigheter og tilsvarende. Så det er noe som når det først søkes om, kommer til å ta ganske lang tid, da dette ikke er noen som bare DOT kan godkjenne.
 
Apropos Air Canada/SAS og ruter mellom Kanada og Scandinavia,
lurer på hvor lenge det er til at SAS også avslutter interline de fortsatt har med Air Canada etter codeshare avsluttet 31. august. En skulle tro at SkyTeam sitt "egentlige" medlem/svært gode venn i Kanada, Westjet fort fikk en avtale med SAS. Men det er nok sikkert på trappene og annonseres når avtalen og bakgrunnsarbeidet er i orden.
 
Er det utenkelig at Westjet på sikt kan bli et Skyteam medlem? De flyr jo allerede til en rekke Sky huber i både USA og europa + ICN.
 
En gang i tiden den flyplassen etter LHR utenfor Skandinavia med flest SK flyvinger. Nå er det kun 2 avganger til CPH igjen på hverdager.
 
En gang i tiden den flyplassen etter LHR utenfor Skandinavia med flest SK flyvinger. Nå er det kun 2 avganger til CPH igjen på hverdager.

Som mest från ARN har SAS haft 3 daily till Frankfurt FRA.
SK635/637/673
Det var under 2010-talet.
 
Som mest från ARN har SAS haft 3 daily till Frankfurt FRA.
SK635/637/673
Det var under 2010-talet.

Det var vel som regel 2 x daglige fra OSL + 4 eller 5 fra CPH? SK flydde vel GOT-FRA også inn på 00 tallet om ikke lenger?
 
Det var vel som regel 2 x daglige fra OSL + 4 eller 5 fra CPH? SK flydde vel GOT-FRA også inn på 00 tallet om ikke lenger?
PDF tidtabellen til STAR fra Mai 2011 viser følgende for SAS til FRA:
CPH: 3 daglige (MD81/MD82). Tror som nevnt tidligere at de var oppe 4-5 daglige en periode.
OSL: 3 daglige (B736/B738).
ARN: 3 daglige (B73G/MD82). De var vel oppi 4 daglig en periode.

Og som sagt så fløy de vel også FRA-GOT en periode også.

Edit: PDFen fra August 2008 viser:
CPH: 5 daglige (A319/MD81/MD82/ MD87)
GOT: 2 daglige (B736/MD87)
OSL: 3 daglige (B736/ B738)
ARN: 3 daglige (B736/ B738/ MD82)

Tar jeg ikke helt feil så surnet forholdet mellom Lufthansa og SAS kort tid etter på og JV de hadde mellom Tyskland og Skandinavia ble avsluttet.
 
Last edited:
Har inte Lufthansa hela tiden behandlat SAS som lillebrodern de kan köra omkring med? Antar att man blir sur när man inte kan göra det mer.
 
Har inte Lufthansa hela tiden behandlat SAS som lillebrodern de kan köra omkring med? Antar att man blir sur när man inte kan göra det mer.
Lufthansa har nok alltid sett på SAS som en lillebror, men de hadde faktisk et godt samarbeid (langt mer enn vanlig allianse) tidlig på 00-tallet. Og det var nok denne lillebror mentaliteten som gjorde at sammarbeidet tok slutt og forholdet mellom dem ble ganske kaldt.
 
Last edited:

Nå blir det ikke en flom av connections her, men er dette samarbeidet kanskje nok til at SAS kan «ta eierskap» til MAN, aka gjennomgående ha høyere frekvens (og produkt) enn DY og forsvare seg mot Ryanair og Easyjet.

Det virker som en fornuftig strategi å vinne utvalgte destinasjoner fra Oslo (MAN, AGP, LPA, DUS i tillegg til hubs) fremfor å spre seg for mye. Til andre destinasjoner kan lojalistene kan fly via CPH, mens resten kan fly et LCC.
 
PDF tidtabellen til STAR fra Mai 2011 viser følgende for SAS til FRA:
CPH: 3 daglige (MD81/MD82). Tror som nevnt tidligere at de var oppe 4-5 daglige en periode.
OSL: 3 daglige (B736/B738).
ARN: 3 daglige (B73G/MD82). De var vel oppi 4 daglig en periode.

Og som sagt så fløy de vel også FRA-GOT en periode også.

Edit: PDFen fra August 2008 viser:
CPH: 5 daglige (A319/MD81/MD82/ MD87)
GOT: 2 daglige (B736/MD87)
OSL: 3 daglige (B736/ B738)
ARN: 3 daglige (B736/ B738/ MD82)

Tar jeg ikke helt feil så surnet forholdet mellom Lufthansa og SAS kort tid etter på og JV de hadde mellom Tyskland og Skandinavia ble avsluttet.

Det var såpass. Med fare for at tråden burde flyttes til den historiske delen av forumet, men hvordan var frekvensene til LH på den tiden og hvordan så det egentlig ut til MUC?

LH flydde vel også til DUS frem til den HUBen ble avviklet?
 
Back
Top