SAS fordeling av B737 mellom OSL og ARN

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
Jeg tenkte jeg kunne starte en ny tråd, som på en måte bygger videre fra den som het "Svenske 737 på norsk innriks" e.l. fra i høst.

I utgangspunktet vet vi godt at de slinger flyene mellom de ulike basene ettersom det passer best. Men nå tar jeg et ugagnspunkt i at det ble gjort en liten endring i november på hvilke fly som i utgangspunktet flys fra ARN og hvilke som i utgangspunktet flys fra OSL.
Et annet utgangspunkt er at alle MD-80 og "737Classic" nå er helt ute av tjeneste.

Den helgen sommerrutene startet for litt over en uke siden, ble det gjort en liten endring igjen:
4 B737-600 ble overført fra ARN til OSL, og disse 4 er:
LN-RCU og LN-RCW som begge tidligere har en lang fartstid i det tidligere SAS Norge,
og LN-RPA og LN-RPB som begge har fløyet stort sett fra ARN i det meste av sitt virke.

Alle disse 4 flyr nå heftig rundt omkring på det norske rutenettet, slik at fordelingen av de 27 736 hos SAS nå er 15 i Norge og 12 i Sverige.

Fordelingen av 73G er 17 i Norge og 10 i Sverige. Det vil komme 4 73G til inn i flåten, antakelig til Sverige de også.

Alle 738 er vel nå levert og fordelingen av de er slik: 18 i Norge og 11 i Sverige.
I vinter var det en periode LN-RRJ fløy fra OSL, og også LN-RRH var noen uker her, men begge de er nå tilbake på ARN. LN-RRW ble overført til OSL før jul, og flyr fortsatt fast fra OSL ser det ut som.

Bare et innspill fra en gammel flyspotter så dere kan vite litt om hva dere har i vente når der flyr eller fotograferer :)

Har det vært noen endringer i fordelingen de siste dagene? tenker da på at SK sikkert trenger all den kapasiteten de kan finne i Norge om dagen(ref mulig DY-streik i Norge).

Fløy RPB mellom Stavanger og Bergen den 13. Mai, og det var tydelig den hadde bodd i Sverige da sikkerhetsinstruksen ble spilt av på Svensk i motsetting til på RCW nedover mot Stavanger hvor det foregikk på Norsk.

?? Denne blir da lest opp, og ikke spilt av.. sikker på at ikke hadde en svenske som leste opp?

Det er mulig, trodde det var en forhåndsinnspillt tape. Fikk ikke med meg om deler av crewet var svensk.

Tipper det har vært 3 eller flere CC på denne flighten. Under sikkerhetsdemo: 1 fremme, 1 på midten, og en bakerst i galley som gjorde annonseringene. Han/hun var sikkert svensk vil jeg da anta.

Er det noen grunn til at LN-TUx og RRE/RRF/RRG alltid går i Norge?

TUx har bedre ytelse enn de andre -700 hos SAS og brukes derfor mye på Kirkenes og Alta hvor de kan utnytte denne ytelsen på grunn av begrensninger i rullebanelengden. Dette er ikke tema i Sverige, da de har jenvt over lengre baner der.

Hvorfor er det ikke flere SAS 737-700 og -800 som får påmontert winglets? Har dette med eierskap å gjøre? Vingestrukturen er vel den samme, eller tar jeg feil her?

Winglets burde jo gi større fleksibilitet mtp utnyttelsen av flåten totalt sett, selvom rutelengdene selvfølgelig varierer.

Beste hilsen Espen

Hva slags 4 "norske" fly er da gått over til ARN siden det er kommet inn 4 "nye" inn til Norge fra sommerprogrammet? :)

Hva slags 4 "norske" fly er da gått over til ARN siden det er kommet inn 4 "nye" inn til Norge fra sommerprogrammet? :)

Ingen så vidt jeg kan bedømme. Gjetter på at disse 4 kom som en erstatning for de 4 ex BU 735 som fløy i fjor sommer.

Aha!

Ser at de 5 som kom i høst fortsatt svirrer rundt :)

SEDNX, SEDOR, OYKKS, LNRRC og LNRRD :)

Alltids greit med "nye" maskiner å jakte på :)

Hvorfor er det ikke flere SAS 737-700 og -800 som får påmontert winglets? Har dette med eierskap å gjøre? Vingestrukturen er vel den samme, eller tar jeg feil her?

De eldste -700 og -800 må ha en modifisering av vingestrukturen for å tåle winglets. Ikke veldig vanskelig, men en økt kostnad

I tillegg er det litt med eierskap og gjøre

De eldste -700 og -800 må ha en modifisering av vingestrukturen for å tåle winglets. Ikke veldig vanskelig, men en økt kostnad

I tillegg er det litt med eierskap og gjøre

Og de fleste av - 7/800 uten winglets går vel på kortere ruter enn det er lønnsomt med winglets mesteparten av tiden. Da får det nok sikkert bære å ta de lille ekstra kostnadene når de går på "langdistanse" i ny og ne.

Noen av de sist ankomne -600 kjerrene har fortsatt AT&T telefoner i kabinen.
Siste jeg observerte var ombord i -KKS sist uke over til ABZ.

Jeg ser nå at B737-683 LN-RGK ble overført fra Stockholm til Oslo 22.juni, og den har fløyet i norsk produksjon fra 23.juni.

Samtidig ser det ut til at LN-RPZ ikke flyr? Betyr det at den er i en eller annen hangar, eller er den tatt ut av produksjon for en tid?

En annen ting er at B737-883 LN-RCY som hadde reklame for Disney-filmen "Planes" nå er tilbake i standard SAS farger.

Last edited:
Noen av de sist ankomne -600 kjerrene har fortsatt AT&T telefoner i kabinen.
Siste jeg observerte var ombord i -KKS sist uke over til ABZ.

Sitter disse integrert i armlenet fortsatt?

Flott tråd dette her! Masse god informasjon.

Hei!

Jeg fløy Sk1455 OSL-CPH her på mandag, 738 LN-RRF, noen som kjenner historien til denne?

Den ser fresh og fin uten i fra, winglets og greier. Men inni ser den ut som den har interiør som er hentet fra et russisk fly fra forrige århundre. Merkelig at SAS ikke har byttet ut interiøret, det er på høy tid etter min mening.

Back