SAS-fly ut på gresset på CPH

Re: Sas fly ut på gresset

Artikkelen sier det var 7:40-avgangen fra OSL (SK453), og da er det snakk om OY-KBR (A319). En pax mener flyet holdt for stor fart på vei mot gat
 
Re: Sas fly ut på gresset

Med tanke på gummimerket etter nesehjulet ser det ut som et tverrstilt nesehjul av en eller annen grunn.... Rett frem på RET B4?
 
Last edited:
Re: Sas fly ut på gresset

En tredje passasjer som VG Nett har snakket med sier han mistenker at forhjulet på flyet var løst.

- Det virket som om forhjulet var løst. Det vinglet veldig når vi landet til begge sider. Jeg er bare glad vi ikke skled ut med en gang vi landet. Jeg flyr tre-fire ganger i uken, så dette var uvanlig, sier han.
 
Re: Sas fly ut på gresset

Hvis jeg noen sinne havner i en slik situasjon skal jeg si at en rosa elefant dyttet oss av rullebanen og se om ikke media kjører overskrift/sak på det.
 
Re: Sas fly ut på gresset

Hvis jeg noen sinne havner i en slik situasjon skal jeg si at en rosa elefant dyttet oss av rullebanen og se om ikke media kjører overskrift/sak på det.

Ja VG hadde helt sikkert tatt det på førstesida....:-)
 
Re: Sas fly ut på gresset

B4 på Kastrup har en ganske krapp høyresving mot slutten, noe som jo er litt kjedelig hvis man ikke har hastigheten helt under kontroll... Ser rett og slett ut som hastighetspersepsjonen har spilt besetningen et lite puss, og gummisporet kan skyldes noe så enkelt som at de har prøvd å styre høyre for å klare svingen, men hastigheten har vært høyere (ikke høy, men høyere) enn at flyet har klart høyresvingen...
 
Re: Sas fly ut på gresset

Slikt som kan skje den beste det der..
Men hvordan i alle dager får man et fly ut av den der gjørma??

Ser for meg at om man prøver å dra fremover så må noe før eller siden gi seg på "framhjulet".
 
Re: Sas fly ut på gresset

Var passasjer på SK1460 for ikke så lenge siden, Boeingmaskin, ca. midtveis under taxing på vei til gaten bråbremset Kapteinen og tok en krapp sving til høyre. Manøveren kan umulig ha vært planlagt. Vet ikke om dette var ved samme sted, men det skjedde nå i allefall. Kanskje svingen/B4 er dårlig merket/skiltet grunnet bygningsarbeidet som foregår ute på Kastrup nå?
 
Re: Sas fly ut på gresset

Kan det se ut til at motor nr. 1 har truffet noe på veien ut på gresset?

På VGs bilde ligger det et eller annet vrak i den retningen?

http://www.vg.no/
 
Re: Sas fly ut på gresset på CPH

Uten og påberope meg informasjon om hjulene var løse eller crewet uten fokus, kan man ihvertfall se på fakta.

EKCH opererer med landinger på 22L idag, og det kan leses følgende METAR fra det aktuelle tidspunkt:

EKCH 210650Z 13010KT 3000 BR FEW002 SCT004 BKN006 07/06 Q1019 TEMPO 5000 BKN010

.. ikke sommerlig, men heller ikke noe info verken i METAR/NOTAM om standing water, eller dårlig bremseeffekt på rulle/-taksebaner.

Dog, ser man på GMC for EKCH, så kommer det rimelig klart frem hvor knapp den svingen er, og ikke vet jeg hvor ofte den brukes på turnoff, men man skal ihvertfall ta det pent:

B4CPH.png


Så blir det spennende å se hva resultatet blir, samtidig er det good news at det gikk relativt bra med alle.
 
Re: Sas fly ut på gresset på CPH

B4 er nok normalt sett ikke så veldig krevende, men det er jo klart at med en 135 graders kurve mot slutten, så er dèt langt ifra en high-speed turn off ... Med 3 km sikt, er det heller ingen ting som burde tilsi at de ikke klarte å se svingen komme i tide. Jeg har også meget vanskelig for å se at det er en teknisk årsak. Jeg heller veldig mot at det rett og slett er for høy hastighet i kurven (av ukjente grunner) som kan se ut som en sannsynlig årsak. For å gjenta meg selv til det kjedsomme, så er ikke dette noe som skjer fordi det er SAS, Norwegian, Ryanair, Thomas Cook eller Turkish Airline, men rett og slett fordi hver enkelt pilot og individ sitter med en persepsjon; situational awareness med hastighet, tid og sted. Hvis begge pilotene satt med redusert SA og ikke gjorde korrigerende tiltak i tide (senke farten ytterligere), så ble utforkjøringen et faktum.

På samme måte som Rapid Exit Taxiway på Gardermoen ikke er i henhold til ICAO standard, så kan man jo anta at denne 135 graders svingen ikke er helt i henhold til en ICAO standard, og kanskje burde vært særskilt opplyst i airport brief og pa taxiway chart (har ikke sjekket om det står beskrevet i briefen). Den mest åpenbare metoden for å informere om en særskilt fare ved et spesifikt punkt er å merke det som en type "hot-spot" på taxiway chart, på samme måte som runway-incursions i dag merkes. Kanskje en form for "Caution-spot" ? :)
 
Last edited:
Re: Sas fly ut på gresset på CPH

På samme måte som Rapid Exit Taxiway på Gardermoen ikke er i henhold til ICAO standard, så kan man jo anta at denne 135 graders svingen ikke er helt i henhold til en ICAO standard, og kanskje burde vært særskilt opplyst i airport brief og pa taxiway chart (har ikke sjekket om det står beskrevet i briefen). Den mest åpenbare metoden for å informere om en særskilt fare ved et spesifikt punkt er å merke det som en "hot-spot" på taxiway chart

Ser ikke slik ut, eneste informasjonen som er oppgitt iht. General 10-12 02DEC11 er følgende:

4. RAPID EXIT TWY
- RW04L: TWY A6 A7 E3
- RW22L: TWY B4
 
Re: SAS-fly ut på gresset på CPH

Det her er ting der sker nu og da....No big deal efter min mening.....Forstår ikke at det
bliver skreget op i medierne som det er blevet...
Ikke at det sker hver dag, men det sker ind i mellem
Hilsen Ole
 
Re: SAS-fly ut på gresset på CPH

Det her er ting der sker nu og da....No big deal efter min mening.....Forstår ikke at det
bliver skreget op i medierne som det er blevet...
Ikke at det sker hver dag, men det sker ind i mellem
Hilsen Ole

Vel, man skal i luftfartsbransjen ha null ulykker. Og hvis dette skyldes dårlig vedlikehold på nesehjulet, eller for stor fart inn fra kapteinens side, så kvalifiserer begge deler til skandale.
 
Re: SAS-fly ut på gresset på CPH

Vel, man skal i luftfartsbransjen ha null ulykker. Og hvis dette skyldes dårlig vedlikehold på nesehjulet, eller for stor fart inn fra kapteinens side, så kvalifiserer begge deler til skandale.

Vel, luftfarten har en null-visjon, men jeg synes ikke det er bedre eller verre når SAS har en incident, fremfor hvem som helst andre.

En incident er en uønsket hendelse uansett flyselskap, og denne SAS hendelsen er en incident. Om denne fortjener mer eller mindre oppstyr enn f.eks. en Ryanair som lander med F15 på Rygge, uten ytterligere konsekvenser eller events har jeg min egen lille mening om...

Skandale er det nok ikke i noen av tilfellene, og dårlig vedlikehold på nesehjulet kan vi vel nærmest avskrive allerede. No way at denne A319 kom helt til svingen på B4 før man i tilfelle fikk nesehjuls problemer. At kapteinen eller stymann evt. begge to hadde en annen oppfatning om fart enn den reelle kan skje så lenge vi i cockpit fortsatt har menneskelige egenskaper som piloter.
 
Re: SAS-fly ut på gresset på CPH

så kvalifiserer begge deler til skandale.

Gå å les Se&Hør hvis du er så opptatt av skandaler...

Alle kan gjøre feilberegninger, eller ha teknisk problem uten at det er en skandale av den grunn...
 
Last edited by a moderator:
Back
Top