• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS fly sneiet borti annet fly

Ser ut som dette skjedde etter at pushback var koblet fra, men mens flyet fortsatt var på oppstillingsområdet. Da har nok ikke bakkemannskapene vært påpasselige med avstandsbedømmingen nok når SAS-maskinen takset ut eventuelt at Iberia-maskinen ble dyttet ut i SAS-maskinens bane - noe som selvfølgelig ikke skal skje. Uansett er det neppe pilotenes feil ettersom de inne på oppstillingsområdet har begrenset sikt og 'stoler' på håndsignaler fra bakken ....
 
mod note: Takk til LN-MOW for den første saklige posten i denne tråden på lenge. Lat oss no halde oss på eit seriøst nivå, og ikkje slenge ut spekulasjonar...
 
Ser ut som dette skjedde etter at pushback var koblet fra, men mens flyet fortsatt var på oppstillingsområdet. Da har nok ikke bakkemannskapene vært påpasselige med avstandsbedømmingen nok når SAS-maskinen takset ut eventuelt at Iberia-maskinen ble dyttet ut i SAS-maskinens bane - noe som selvfølgelig ikke skal skje. Uansett er det neppe pilotenes feil ettersom de inne på oppstillingsområdet har begrenset sikt og 'stoler' på håndsignaler fra bakken ....

I mitt innlegg som ble slettet (helt ok by the way, og helt enig)
Så skrev jeg blandt annet.
På PMI er det utrolig trangt rundt enkelte av gatene, noe som jeg tror kan være en medvirkende faktor. Men opplever aldri i Europa at det er bakke mannskap som dirigerer og "hjelper" med håndsignaler, med mindre man spesifikt ber om det.
Skal bli veldig interesant å se her hva som har skjedd.
Men ofte må pilotene stole på egen kjennskap til flyet og egen avstandsbedømning når de takser ut.

Men trange oppstillingsplasser, og mye bakkeutstyr som ofte er parkert litt her og der, skaper problemer fra tid til annen rundt omkring. Også på OSL.
 
Kan noen i cockpit, på bakken eller i tårn ha forvekslet vingespenn med en annen flytype?
 
Nei. På oppstillingsplassene skal alt visuelt guides og slikt skal ikke kunne skje hvis alle gjør jobben sin. Selv om man får klarering fra Ground, har ikke disse alltid visuell kontroll og det er derfor bakkemannskapenes jobb å guide maskinen trygt ut til taxeveien.
 
Leser annensteds hen at det visstnok ikke var snakk om Iberia, men Iberworld (Orbest). Dog ubekreftet ..
 
LN-RRH är väl tillbaka i Skandinavien nu. Någon som vet vilken Orbest Orizonia maskin som var inblandad ? EC-LAJ ?
 
Back
Top