• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS-fly måtte avbryte takeoff på Sola

Glenn

ScanFlyer Gold
SAS-fly måtte avbryte takeoff på Sola

(VG Nett) 59 personer måtte evakueres etter at et fly måtte bråbremse like før take off på Sola flyplass tirsdag morgen.

Morgenflyet fra Sola i Stavanger til København kom seg ikke av gårde tirsdag morgen.

- Klokken 06.20 fikk vi melding om full evakuering av en SAS-maskin etter at det gikk varmgang i bremsene, sier redningsleder Ola Vaage ved Hovedredningssentralen til Aftenbladet.no.
- Det var ikke så stor fare for brann, men vi vil alltid være på den sikre siden, sier han.

Noen som vet hvilken maskin dette var? MD?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=563469
 
Last edited:
SAS fly evakuert etter bråbrems

Dette står å lese i Aftenbladet.

Fly evakuert etter bråbrems på Sola
49 passasjerer måtte evakueres da morgenflyet til SAS fra Sola til København måtte bråbremse like før takeoff tirsdag morgen.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/solarandaberg/1045744/Fly_evakuert_etter_braabrems_paa_Sola_.html

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=563469

59 personer måtte evakueres etter at et fly måtte bråbremse like før takeoff på Sola flyplass tirsdag morgen.


Morgenflyet fra Sola i Stavanger til København kom seg ikke av gårde tirsdag morgen.

- Klokken 06.20 fikk vi melding om full evakuering av en SAS-maskin etter at det gikk varmgang i bremsene, sier redningsleder Ola Vaage ved Hovedredningssentralen til Aftenbladet.no.
 
Re: SAS-fly måtte avbryte takeoff på Sola

49 passasjerer bare? Går rutene fra SVG til CPH så dårlig?
 
Re: SAS-fly måtte avbryte takeoff på Sola

49 passasjerer bare? Går rutene fra SVG til CPH så dårlig?

Flytypen det dreier seg om er en CRJ200 fra QI og den tar max 50 passasjerer så jeg vil ikke si at det går dårlig. 49 pax vil gi et belegg på 98% på denne avgangen.
 
Re: SAS-fly måtte avbryte takeoff på Sola

Deilig å endelig lese en sak hvor passasjerene roser kaptein og FA's for rask, effektiv og informativ "evakuering"...
Ingen som klager på lite informasjon eller står og hisser hverandre opp etterpå...
Then again, dette var jo ikke charter... Sikkert en litt annen reisegruppe en småbarnsmødre på 40 som bare elsker å lage drama.
 
Re: SAS-fly måtte avbryte takeoff på Sola

Fra boarding.no
Dette førte til full utrykning fra Hovedredningssentralen, og i løpet av 10 minutter var alle de 49 passasjerene om bord evakuert. Ingen skal ha kommet til skade.


10 minutter for evakuering av 49 pax høres da ikke veldig imponerende ut...
 
Re: SAS-fly måtte avbryte takeoff på Sola

En relativt ivrig spotter på Sola var med på denne flygingen og kunne informere om at det hele foregikk forsåvidt udramatisk - unntatt oppbremsingen.
 
Re: SAS-fly måtte avbryte takeoff på Sola

Vel, ikke særlig effektivt med tanke på at A380 ble evakuert på 90 sekunder:p

Gikk nok litt fortere enn 10min:P
 
Re: SAS-fly måtte avbryte takeoff på Sola

Fra boarding.no
Dette førte til full utrykning fra Hovedredningssentralen, og i løpet av 10 minutter var alle de 49 passasjerene om bord evakuert. Ingen skal ha kommet til skade.

he he, hovedredningssentralen rykker vel ikke ut. Boarding var vel litt kjappe i avtrekkeren der.
 
Re: SAS-fly måtte avbryte takeoff på Sola

10 minutter for evakuering av 49 pax høres da ikke veldig imponerende ut...

Jeg vil tro at dersom man ikke hadde indikasjoner på at det var utrygt for passasjerene å bli sittende så valgte man heller å gjøre dette framfor å slippe de ut ned på bakken ved siden av glovarme bremser og dekk som kunne eksplodere når som helst (se fra ca. 4:50 ut i filmen under).A340-600 rejected take-off test

Kanskje litt dramatisk å sammenligne en CRJ200 med en A340-600, men prinsippet er det samme..
 
Last edited:
Re: SAS-fly måtte avbryte takeoff på Sola

Er den bremsetesten virkelig i regi av Airbus som en del av det offisielle testprogrammet? Makan til tilfeldigheter blant mannskap som deltar. De ber jo om trapp i flere minutter!
 
Back
Top