• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS-fly fløy med for svake bremser

G-COLE

ScanFlyer Gold
SAS-fly fløy med for svake bremser

Hva er det med SAS for tiden ?
Alt som kan gå galt, går galt se det ut som ! -Og slik det er nå,- så kaster media seg over alt, bare det handler om SAS.....

-Men skremmende dette da !

http://www.ba.no/nyheter/irix/article1930171.ece

Replying to Topic 'SAS-fly fløy med for svake bremser'

Yikes!
Dag kan kanskje forklare mer om dette egentlig innebaerer noen sikkerhetsrisiko ...

Dette er da helt utrolig.

Flyet fløy fra Kastrup og Arlanda i 6 dgaer før dette bel oppdaget. Flyet stod da på Fuertaventura.

Fra Aftenposten:

- Jeg kan bekrefte at det ble feilmontert to bremseenheter på et fly, som egentlig var tilpasset en lettere modell av Boeing 737. Bremsene ble montert på Arlanda den 19.januar, og dette ble utført av SAS Technical Services (STS). STS er et av våre egne selskaper, så SAS er ansvarlig for feilen, sier operativ direktør Lars Mydland i SAS, til Forbruker.no.

Fløy med for svake bremser i seks dager
At bremsene var for svake ble oppdaget ved en rutinekontroll den 25.janaur, seks dager etter at bremsene ble montert. SAS-flyet med for svake bremser skal ikke ha fløyet i Norge, men fra Arlanda og Kastrup. Feilen ble oppdaget da flyet sto på Fuerteventura.

- Kunne passasjerer ha blitt skadet fordi bremsene var for svake?

- Det blir bare hypoteser. Men i ytterste konsekvens, hvis flyet hadde maks-vekt og måtte stoppe på det mest kristiske tidspunktet under avgang, kunne det bety at flyet ikke ville klart å stoppe. Men sannsynligheten for å komme i en sånn situasjon var veldig liten. Turene vi har fløyet med disse bremsene, gikk som normalt, og ingen av passasjerene har vært utsatt for farlige situasjoener, mener Lars Mydland i SAS.

- Kan passasjerene nå stole på at det er trygt å fly med SAS?

- Ja, det mener jeg. Men sånne hendelser som dette er helt klart med på å skape et bilde av at vi har for mange feil i produksjonen. Vi ser på dette som alvorlig, og vi har skjerpet rutinene ytterligere, sier Mydland.

Luftfartstilsynet ser også alvorlig på saken.

- Vi synes jo at dette er en feil som ikke skal foregå. Boeing 737-serien veldig ulike vektklasser, og det er uhyre viktig at man ikke mikser deler fra de ulike versjonene. Menneskelige feil kan skje, men burde ikke være mulig å montere feil bremser på et fly i det hele tatt, sier luftfartsdirektør Otto Lagarhus til Forbruker.no.

Skjerper tilsynet med SAS
De skandinaviske luftfartsmyndighetene skal nå intensivere tilsynet med SAS.

- Jeg hadde møte med de to andre luftfartsdirektørene i Skandinavia i forrige uke. Vi bestemte oss da for å intensivere tilsynet med SAS. Det skyldes ikke denne hendelsen med feil bremser spesielt, men vi vil sjekke opp også dette. Vi avventer først SAS sin egen rapport, og den blir da gransket av Skandinavisk Tilsynskontor (STK), forteller Lagarhus.

Synes det e rlitt skremmende at SAS dysser saken ned og sier at ingen passasjerer har vært utsatt for fare. På samme måte som da det ble oppdaget at SAS ikke hadde sjekket sine langdistansefly på over 1 år (tror jeg det var) slik dem skulle.
Da sa man også at passasjerene ikke hadde vært utsatt for fare....for da SAS tok sjekken på flyene sine så fant dem ingenting galt på dem likevel.
Utrolig dårlig holdning til sikkerheten i mine øyner.

Hvis dette flyet hadde hatt maxvekt under landing, på en rullebane glattere enn flygerne blir informert om, kunne det ha havnet utfor. Hvis dere husker den MD-8X maskinen som så vidt klarte å stoppe helt på enden av rullebanen i Tromsø for noen år siden. Siden innflygningen var fra nord, må flyet ca400 inn på rullebanen før det kan sette hjulene i bakken. Den gangen klarte flyet akkurat å stoppe, men ødela begge motorene pga av maksimal reversering. Sett at bremsene i tillegg hadde vært underdimensjonert... det er ikke mange meterene igjen til vannkanten...

Dette er jo en hypotese, og forutsetter en serie med uheldige hendelser, men likevel... noen ganger kommer disse uheldige hendelsene på rekke og rad, og det er da katastrofen er et faktum.

- Kunne passasjerer ha blitt skadet fordi bremsene var for svake?

- Det blir bare hypoteser. Men i ytterste konsekvens, hvis flyet hadde maks-vekt og måtte stoppe på det mest kristiske tidspunktet under avgang, kunne det bety at flyet ikke ville klart å stoppe. Men sannsynligheten for å komme i en sånn situasjon var veldig liten. Turene vi har fløyet med disse bremsene, gikk som normalt, og ingen av passasjerene har vært utsatt for farlige situasjoener, mener Lars Mydland i SAS.

Innebærer noe slikt en sikkerhetsrisiko, ja, det vil det jo helt klart gjøre. Kan jo forstå at Mydland prøver å dysse ned dette, men å hevde at dette kun er hypoteser henger jo ikke helt på greip.... Et fly er designet med visse sikkerhetsmarginer, og de er der av en grunn. Uansett om flyet kommer ut for et uhell eller ikke skal disse marginene være der.
SAS har nå vært heldig at denne 738en ikke kom ut for noe av det samme som SWA sin 73G på MDW, da hadde nok tonen til Mydland vært en litt annen...

Det skuffer meg også at det dukker opp så mye rart hos SAS for tiden, det får en til å lure på hva det er som skjer med selskapet, eller om de eventuelt bare har vært gode til å skjule slikt tidligere. De har jo tross alt hatt et ganske godt rykte på seg, og da spesielt mekanikerne deres.

Heisann, jeg skal prøve å forklare så enkelt som mulig, og jeg kan bekrefte at dette ikke bare hender hos SAS... :sarc

B737NG modellene kommer med to [2] typer bremser, en for -600/-700 og en for -700IGW/-800/-900, og forskjellen er tykkelsen eller massen av bremse heat stack'en. Bremsene er konstruert av flere rotorer og statorer med en trykkplate på hver side, og siden de skal ta opp friksjonsvarmen vil en brems som er sertifisert til høyre vekter ha en noe større/tykkere heat stack. En -600/-700 brems kan fint stoppe en -800, selv under RTO, og skulle jeg spekulere vil problemet kun oppstå hvis bremsene var helt nedslitte, mao. mindre masse for å ta opp varmen, ved MGTOW og varme bremser. Jeg har sett enkelte typer brake heat stack sertifisert for høyere vekter ved å kutte av brake wear pin indikatoren, slik at den vil vise flush, og da unserviceable, før du sliter ned bremsene til en minimums masse.

Vet ikke om dette forklarer noe, og jeg sier ikke at det er riktig at disse bremsene skal blandes om hverandre, selv om de kan fysisk monteres på alle B737NG flytypene, men om det er så kritisk som denne artikkelen skal ha fram tviler jeg på...;)

Dag

Men hvorfor ha to typer bremser om det ikke er så farlig da?

Latterlig og nitrist sånn som media opptrer overfor SAS nå. Du kan lete i alle selskaper og finne tilsvarende eksempler som dette, men det er jo morsomt å hakke på SAS som vanlig.
Mangler bare et intervju med en glisende Kjos nå som sier : "Du veit bremsa hos oss i Norwegian er heeelt i orden. Vi skal fly alle SAS-passasjerene og bremse trygt veit du. Bare send dem over. Præ-hæ...";)

Uff - ja virkelig synd at SAS blir avslørt gang på gang for manglende vedlikehold av motorer, feilmonterte bremser etc

Synes det er bra at en får vite når flyselskap ikke følger regler og lover...uansett om det er SAS eller Norwegian. Men så langt har vel SAS langt flere brudd på bestemmelsene enn hva Norwegian har hatt.

Og så har de noen flere fly...men det er jo en bagatell i disse tider...

Den var vel ventet. Men håper SAS har flere teknikere og som jobber med flyene sine også da.

Nei SAS er nok best ja.

Det er nok heller snakk om viljen til å ta, og hvem man vil ta. Etter hva jeg hører i bransjen så bryter Norwegian flere regler de også.
Den som tror dette er helt svart hvitt og at SAS er den store stygge ulven på sikkerhet må være ganske naiv...

Det håper jeg da inderlig ikke at de er...for hva er de andre da??? Dette er absolutt en alvorlig hendelse (igjen) - men nå sammenlignes det jo ikke helt likt heller...pluss at nå skrives det nok mer negativt om SAS i pressen enn det vi ellers ville fått se...

Nei tror absolutt ikke dette er svart hvitt. Det som synes merkelig er at folk faktisk forsvarer tilstandene i SAS med tanke på de bruddene dem har på sikkerhetsrutiner etc.

Får finne noe som er galt med konkurrentene så skal en selvsagt skrive om dette også.

Hvem forsvarer? Eller leser du selv dette mellom linjene?

Enig, skal selvsagt ikke forsvare SAS sine brudd. De må skjerpe seg som alle andre. Men det er en del ting ved andre selskaper som enten aldri rapporteres eller ikke oppdages av myndighetene. Det er dette jeg synes er trist. Og det går jo bare til slutt utover de reisende.

Originally posted by F35Landing
Latterlig og nitrist sånn som media opptrer overfor SAS nå. Du kan lete i alle selskaper og finne tilsvarende eksempler som dette, men det er jo morsomt å hakke på SAS som vanlig.

Ja, alle landets journalister har felles morgenmøte nå om dagen, og på agendaen (som eneste sak) står: Hvordan henge ut SAS mest mulig i dag .....

Det er så langt fra latterlig som det er mulig å komme å opplyse om at SAS-fly har for dårlige bremser. Selv om dette også kan være tilfelle også på andre fly, så gjør det selvsagt ikke saken noe mindre alvorlig. Det er tragisk om noen skulle forsøke å bagatellisere slike avsløringer.

Etter hva jeg hører i bransjen så bryter Norwegian flere regler de også.

Den slags insinuasjoner og ryktespredning er skittent spill. Kilder! :naughty:

Ja synes faktisk SAS blir forsvart i denne tråden når fokuset blir på de "stygge journalistene" som bare vil SAS ille

For meg blir det et forsvar av SAS, men mulig det bare er meg.

Synes bare det er påfallende at hver gang SAS er ute i hardt vær, så dukker den ene mediasaken opp etter den andre i et par ukers tid. Har vel ingenting med forsvar av dårlige bremser å gjøre vel??

Back