• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

L-1011

ScanFlyer Gold
SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Hej.

Vet någon här varför SAS valde 2 olika motorer till sina Boeing 747-200?
P&W JT9D motorer och motorer som ser ut som GE CF6 verkar ha hängt under vingarna på SAS 742 flotta.


Nedan bild på SAS 742 med JT9D motorer i LAX 1985:

http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Boeing-747-283B/0494038/L/




Nedan bild på SAS 742 med GE CF6(?) motorer på ARN 1984

http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Boeing-747-283BM/0276655/L/
 
Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Det var inte en CF6 utan en vidareutveckling av JT9D-7 som fick beteckningen JT9D-70A. SAS valde denna motor till sina två 747-283B Combi LN-RNA och SE-DFZ då de hade större dragkraft och en del andra förbättringar jämfört med de ursprungliga JT9-orna. I samma familj ingick även JT9D-59A, som man valde till A300 1979. Dessvärre var inte -70A så bra som man hoppats, vilket även de andra två kunderna på motorn upptäckte. Totalt levererades bara sju Boeing 747 med JT9D-70A-motorer; en till Air Madagascar och fyra till Seaboard World Airlines förutom de två som SAS köpte.

Den yttre likheten med CF6 gör att många tar fel eftersom JT9D-70A är en parentes i flyghistorien. Detsamma gäller -59A på A300, en motortyp som bara valdes av SAS, Iberia och Garuda. Jag har skrivit lite om JT9D-70A på min blogg, se http://viking256.se/2010/11/11/747-knut-med-de-stora-motorerna/.

Med detta inlägg tackar jag för mig på forumet, något jag borde gjort för länge sedan.
 
Last edited:
Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Sidenote: Jeg synes Boeing 747 var deilig fine i de gamle Janne-fargene.
 
Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Med detta inlägg tackar jag för mig på forumet, något jag borde gjort för länge sedan.

Hans: jag förstår dig till fullo , inser det meningslösa med att lägga ned tid och kraft på att ge relevanta svar på ställda frågor och inte ens få respons i form av en kommentar.
 
Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Hej
Tack svaret!
Mycket intressant bakgrund om vad som ledde fram till denna ovanliga P&W motor. Motorkåpan på dessa JT9D-70A påminner även den P&W motor som satt på NWA & JAL DC-10-40. Jag tycker motorkåpan på JT9D-70A även påminner om RR RB-211 som satt på L-1011 & 747-200/300.
Finns någon av dessa JT9D-70A motor fortfarande i trafik?


Helt otroligt att att JT9D-70A togs fram igentligen.
Idag skulle aldrig en motorleverantör aldrig ta fram en specialmotor till ett fåtal flygplan!
Detta måste ha blivit en dyr affär för Pratt & whitney...
 
Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

De to sidste SAS B747, N4501Q og N4502R, blev levert med -7Q, med en total thrust på 51.910 lbs, 190 lbs mere end -70.
/T
 
Back
Top