• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

N356AS - 747-100 i kortvarig SAS tjeneste i 1982

Someone

Moderator
Medlem
Kom tilfeldigvis over dette bildet av N356AS på a.net, en 747-143 i hybrid SAS-Alitalia farger. Sistnevnte var den jo opprinnelig levert til.

Men ser ut som SAS leide denne en kort periode fra juli til august 1982. Samtidig ble den videreleid ved flere anledninger til Scanair, Air Algerie og Icelandair. Noen historikere som vet bakgrunnen til denne korttidsleien?
 
Jeg tror aldri denne gikk på vanlige SAS ruter, men ble brukt som ekstra-maskin kanskje pga overhaling av andre fly i flåten, og for Scanair tror jeg den bare fløy fra Arlanda, men kanskje andre vet bedre?
 
Jeg mener den primær var lejet til Hadj (Hajj) flyvninger. Blev så brugt af Scanair mellem ud og hjem flyvningerne.
/T
 
Back
Top