SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

L-1011

ScanFlyer Gold
SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Hej.

Vet någon här varför SAS valde 2 olika motorer till sina Boeing 747-200?
P&W JT9D motorer och motorer som ser ut som GE CF6 verkar ha hängt under vingarna på SAS 742 flotta.


Nedan bild på SAS 742 med JT9D motorer i LAX 1985:

http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Boeing-747-283B/0494038/L/




Nedan bild på SAS 742 med GE CF6(?) motorer på ARN 1984

http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Boeing-747-283BM/0276655/L/
 
Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Det var inte en CF6 utan en vidareutveckling av JT9D-7 som fick beteckningen JT9D-70A. SAS valde denna motor till sina två 747-283B Combi LN-RNA och SE-DFZ då de hade större dragkraft och en del andra förbättringar jämfört med de ursprungliga JT9-orna. I samma familj ingick även JT9D-59A, som man valde till A300 1979. Dessvärre var inte -70A så bra som man hoppats, vilket även de andra två kunderna på motorn upptäckte. Totalt levererades bara sju Boeing 747 med JT9D-70A-motorer; en till Air Madagascar och fyra till Seaboard World Airlines förutom de två som SAS köpte.

Den yttre likheten med CF6 gör att många tar fel eftersom JT9D-70A är en parentes i flyghistorien. Detsamma gäller -59A på A300, en motortyp som bara valdes av SAS, Iberia och Garuda. Jag har skrivit lite om JT9D-70A på min blogg, se http://viking256.se/2010/11/11/747-knut-med-de-stora-motorerna/.

Med detta inlägg tackar jag för mig på forumet, något jag borde gjort för länge sedan.
 
Last edited:
Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Sidenote: Jeg synes Boeing 747 var deilig fine i de gamle Janne-fargene.
 
Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Med detta inlägg tackar jag för mig på forumet, något jag borde gjort för länge sedan.

Hans: jag förstår dig till fullo , inser det meningslösa med att lägga ned tid och kraft på att ge relevanta svar på ställda frågor och inte ens få respons i form av en kommentar.
 
Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

Hej
Tack svaret!
Mycket intressant bakgrund om vad som ledde fram till denna ovanliga P&W motor. Motorkåpan på dessa JT9D-70A påminner även den P&W motor som satt på NWA & JAL DC-10-40. Jag tycker motorkåpan på JT9D-70A även påminner om RR RB-211 som satt på L-1011 & 747-200/300.
Finns någon av dessa JT9D-70A motor fortfarande i trafik?


Helt otroligt att att JT9D-70A togs fram igentligen.
Idag skulle aldrig en motorleverantör aldrig ta fram en specialmotor till ett fåtal flygplan!
Detta måste ha blivit en dyr affär för Pratt & whitney...
 
Re: SAS flög 747-200 med olika motoralternativ?

De to sidste SAS B747, N4501Q og N4502R, blev levert med -7Q, med en total thrust på 51.910 lbs, 190 lbs mere end -70.
/T
 
Back
Top