SAS fjerner hjertestartere i flyene.

Viktig å huske forskjellen på hjertestans og hjerteflimmer.
En hjerestarter som man har på fly, tog, kjøpesenter osv vil ikke hjelpe noe noe som helst ved hjertestans. Det må være flimmer, eller noe aktivitet i hjertet for at at den skal være til hjelp.

Nei, det er ikke viktig å huske på.
Det som er viktig å huske på, er at hvis en person er livløs og ikke puster/puster veldig dårlig tross frie luftveier (ikke eplebit/gebiss i halsen, ikke haka mot brystet etc) er det riktig og viktig å starte med hjerte-/lungeredning. Å vurdere puls i en sånn situasjon er fryktelig vanskelig, hjerterytme umulig.

Aller viktigst er det å komme igang med brystkompresjoner så tidlig som mulig.

Er en hjertestarter tilgjengelig skal denne kobles til pasienten som opplæring eller beskrivelse tilsier så fort som mulig. Hjertestarteren vurderer selv hjerterytmen og om den skal aktivere. Dette er noe redderne ikke skal tenke på eller vurdere.

Er hjertestarter ikke tilgjengelig utføres HLR til, pasienten viser tegn til liv, kvalifisert personell kommer til stedet eller man fysisk sett ikke orker lenger.

En hjerestarter som man har på fly, tog, kjøpesenter osv vil ikke hjelpe noe noe som helst ved hjertestans. Det må være flimmer, eller noe aktivitet i hjertet for at at den skal være til hjelp.

Er du sikker på at det må være flimmer?

Se vedlagte video. Brukes blant annet i kursing ifm. trening av personell på hjertestarterkurs.
Dette er en virkelig historie om en hjertestans der det gikk bra. De får liv i pasienten etter at han har hatt hjertestans i 14 minutter. Redningspersonellet bruker en hjertestarter av samme type/utseende som vi bruker der jeg jobber. Hjertestarterene til SAS vet jeg ikke hvordan ser ut men de fungerer nok på samme måte. Som vi ser er ikke hjertestarteren store saken og tar veldig lite plass.

Jeg mener at hjertestartere må være lett tilgjengelig der mange folk ferdes. Dette gjelder også ombord i flyene til SAS.

https://www.youtube.com/watch?v=ZXNQ_aUJu7A

Er en hjertestarter tilgjengelig skal denne kobles til pasienten som opplæring eller beskrivelse tilsier så fort som mulig. Hjertestarteren vurderer selv hjerterytmen og om den skal aktivere. Dette er noe redderne ikke skal tenke på eller vurdere.

Viktig poeng. Hjertestarteren brukes også til å analysere pasientens hjerterytme (hvis det er noen). I mange tilfeller forblir hjertestarteren koblet opp mot pasienten når den taes med av ambulansepersonellet. Medisinsk personell kan så ta ut informasjonen om hvordan hjerterytmen til pasienten har vært mens hjertestarteren har vært tilkoblet.

Nei, det er ikke viktig å huske på.
Det som er viktig å huske på, er at hvis en person er livløs og ikke puster/puster veldig dårlig tross frie luftveier (ikke eplebit/gebiss i halsen, ikke haka mot brystet etc) er det riktig og viktig å starte med hjerte-/lungeredning. Å vurdere puls i en sånn situasjon er fryktelig vanskelig, hjerterytme umulig.

Aller viktigst er det å komme igang med brystkompresjoner så tidlig som mulig.

Er hjertestarter ikke tilgjengelig utføres HLR til, pasienten viser tegn til liv, kvalifisert personell kommer til stedet eller man fysisk sett ikke orker lenger.

Du må gjerne være belærende, men jeg baserer det jeg skriver på den opplæring og trening jeg har fått i å bruke dette utdstyret. Jeg har også dessverre opplevd slike situasjoner ombord i fly, også med leger ombord og hørt deres kommentarer rundt dette emnet.
Så jeg føler at jeg uttaler meg med en viss kompetanse.
Når det kommer til om det er smart å fjerne disse eller ikke, så kan jeg for ordens skyld, igjen, si at jeg tror dette ikke er særlig smart.
Jeg ser og opplever at det er en falsk trygghet, men i endel situasjoner helt åpenbart et godt verktøy som jeg gjerne vil beholde i daglig arbeid.
Men man skal være veldig bevist på og klar over begrensningene ved bruk, noe som også står i manualene som følger med.

Ventrikkel flimmer = Ingen blodsirkulasjon dvs hjertestans. Hvis hjertet ikke har noen elektriske impulser hjelper det selvfølgelig ikke med hjertestarter. Hjertestarteren finner ut dette selv, og sjokker om nødvendig. SAS burde absolutt hatt dette i alle fly. Dette redder liv!

Kan ikke uttale meg om tog eller fly, men på kjøpesenter vil man normalt ha Philips HS1 og den starter folk som er helt uten aktivitet (full stans). Den virker både på fullstendig hjertestans og flimmer (den kan også gi støt for å stabilisere rytmen).

Kan ikke uttale meg om tog eller fly, men på kjøpesenter vil man normalt ha Philips HS1 og den starter folk som er helt uten aktivitet (full stans). Den virker både på fullstendig hjertestans og flimmer (den kan også gi støt for å stabilisere rytmen).

Så bra.
Da er dette noe man bør ha i fly istede for de som er i dag. Ny teknologi, sikkert mye lettere også.

FY SAS, FY FY FY !!!
Som tidligere ambulansepersonell i 15år må jeg si at argumentene i artikelen faller for sin egen urimlighet og "dummhet" , er det virkelig mulig ???? Må si jeg blir skremt :(
Det er gjennom mange år bevist at utplaserte hjertestartere redder liv, da kan "behandlingen" straks, og ikke vente på ambulanse med slikt utstyr.
Det er jo selfølgelig absolutt viktigst at basic HLR blir igangsatt straks, men det er meget skjelden at dette er nok for å få igang hjerterytmen igjen,
det må helt klart en hjertestarter til for å få hjertet til å starte å slå igjen i så og si alle tilfeller av akutt hjertestans.
Tidsfaktoren er jo i disse tilfellene helt klart avgjørende for resultatet : i livet eller død, i livet med eller uten hjerneskade !!!
Innen flyet har landet så er jo det prognosen tilnærmet NULL.
I rest my case.

TK :(

Det du sier der er feil. Denne AED avleverer kun sjokk ved ventrikkelflimmer, og visse former for ventrikkeltakkykardi.

Man defibrillerer ikke asystole med en AED, ei heller flere andre "rytmer".
Maskinens navn sier noe om dens funksjon, disse maskinene er defibrilatorer, og stanser faktisk hjertet som er i flimmer (fibrilering), kroppen selv starter så hjertet selv igjen, forhåpentligvis (noen ganger med litt hjelp).

Du må gjerne være belærende, men jeg baserer det jeg skriver på den opplæring og trening jeg har fått i å bruke dette utdstyret. Jeg har også dessverre opplevd slike situasjoner ombord i fly, også med leger ombord og hørt deres kommentarer rundt dette emnet.
Så jeg føler at jeg uttaler meg med en viss kompetanse.

Jeg ønsker ikke på noen måte å være belærende, men å dele lærdom gjør jeg gjerne.

Poenget mitt er at det ikke er viktig for en legmann å vite forskjell på en ventrikkelflimmer (strømmen går kanakkas der inne) og en asystoli (ingen målbar elektrisk aktivitet i hjertet). Det finnes ingen måte å skille dem uten feks en hjertestarter.
Konsentrer dere om hjertekompresjoner, koble til hjertestarteren og la den bestemme rytme og aksjon på den. Hold evt på til folk som kan tolke rytmen kommer til stedet.

Jeg føler at jeg uttaler meg med en viss kompetanse selv, ellers hadde jeg ikke tatt meg bryet.

Last edited:
Dette svarte SAS på Facebook til en som uttalte seg om saken. Så det ser ut som longhaul får beholde starterne.

Hej ! Det stämmer inte att SAS slutar med hjärtstartare ombord. Vi har hjärtstartare på våra plan som flyger långlinjer. På de kortare linjerna så har vi tagit beslutet att inte ha hjärtstartare ombord. Däremot så är all vår personal utbildade på hjärt- och lungräddning om det värsta skulle hända. Antalet tillfällen då vi behövt använda hjärtstartare på våra plan är ytterst få. Med vänliga hälsningar Ewamay

'Fagfolk' kan være så mangt .. for å være litt Fandens advokat, så er det mye slikt som drives av næringslivet og de som skriker høyest om hvor viktig det er, er de som tjener penger på det .. Helsevesenet i USA er vel skrekkeksempelet, og jeg ser en del av de samme trekkene i Norge nå.

Ser klart argumentene på begge sider, men la oss kanskje se hva 'alternativpakken' inneholder først ... ?

Hei MOW!

Endel av de "fagfolka" som har kommentert under VG artikkelen er faktisk mine kollegaer fra Ullevål Sykehus.. Disse legene er faktisk de som forsket på, og fikk igjennom den nye 30/2 prosedyren ved hjertestans.. Var selv med på denne studien i 3 år i ambulansetjenesten... Så de har faktisk veldig greie på hva de snakker om...

Som flyvende og Paramedic vet jeg godt hva sekunder har å si i en slik situasjon... 15-18 minutter fra cruiselevel til bakken kan i værstefall medføre den sikre død, med tanke på at en ventrikkelflimmer ved hjertestans svekkes betydelig etter bare noen minutter... Etter 15-18 minutter kan og vil den faktisk være borte, og en asystoli (Flatline) kan du ikke konvertere til vanlig rytme igjen med elektrosjokk. God HLR vil kunne opprettholde en ventrikkelflimmer, dog avhengig av situasjon og kasus. Men da snakker vi ikke om legfolk som driver HLR, men de proffesjonelle... Så SAS sitt valg her er et svært lite gjennomtenkt et, og bør revurderes umiddelbart. Plass og vekt argumentet holder heller ikke vann....

Hei MOW!

Endel av de "fagfolka" som har kommentert under VG artikkelen er faktisk mine kollegaer fra Ullevål Sykehus.. Disse legene er faktisk de som forsket på, og fikk igjennom den nye 30/2 prosedyren ved hjertestans.. Var selv med på denne studien i 3 år i ambulansetjenesten... Så de har faktisk veldig greie på hva de snakker om...

Som flyvende og Paramedic vet jeg godt hva sekunder har å si i en slik situasjon... 15-18 minutter fra cruiselevel til bakken kan i værstefall medføre den sikre død, med tanke på at en ventrikkelflimmer ved hjertestans svekkes betydelig etter bare noen minutter... Etter 15-18 minutter kan og vil den faktisk være borte, og en asystoli (Flatline) kan du ikke konvertere til vanlig rytme igjen med elektrosjokk. God HLR vil kunne opprettholde en ventrikkelflimmer, dog avhengig av situasjon og kasus. Men da snakker vi ikke om legfolk som driver HLR, men de proffesjonelle... Så SAS sitt valg her er et svært lite gjennomtenkt et, og bør revurderes umiddelbart. Plass og vekt argumentet holder heller ikke vann....

Jeg har ikke filla peiling på slikt, så jeg skal ikke hevde noe hverken den ene eller den andre veien .. Imidlertid man ha lov til å gjøre en vurdering av kost vs nytte uten at folk går av skaftet. Og jeg er sikker på at det er mer bak historien enn det som er kommet frem i media. Det vil jo fortsatt være både en 'helsepakke' og oksygen tilgjengelig på kortrutene, og jeg tror neppe at denne avgjørelsen om å standardisere kortdistanseflåten er tatt uten at andre fagfolk har uttalt seg positivt ..
På storbussene blir det jo ingen endring ..

Jeg har ikke filla peiling på slikt, så jeg skal ikke hevde noe hverken den ene eller den andre veien .. Imidlertid man ha lov til å gjøre en vurdering av kost vs nytte uten at folk går av skaftet. Og jeg er sikker på at det er mer bak historien enn det som er kommet frem i media. Det vil jo fortsatt være både en 'helsepakke' og oksygen tilgjengelig på kortrutene, og jeg tror neppe at denne avgjørelsen om å standardisere kortdistanseflåten er tatt uten at andre fagfolk har uttalt seg positivt ..
På storbussene blir det jo ingen endring ..

Jeg er heller ingen ekspert på dette. Og vet ikke hva som vil erstatte en hjertestarter. Men jeg misstenker at de fagfolkene som er konsultert jobber i økonomiavdelingen.

Det varer ikke lenge til LHL kommer med anbefaling til sine medlemmer om ikke å reise med SAS. Snakk om å skyte seg selv i foten.

Å basere 'fakta' på en artikkel i VG er i utgangspunktet en dårlig start ...

Selv om jeg forakter VG(og Dagbladet) mer enn noe annet mediehus, er jo det tydelig at fakta i denne saken er noe VG faktisk klarer å fremprodusere. I tillegg så viser det seg at kyndige fagfolk er kritiske til begrunnelsen til SAS. Alt i alt er det ekstremt dårlig PR for SAS, spesielt når deres argeste konkurrent har det i alle sine fly.

Back