SAS fargeskjema

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
Når var det SAS la om fra 1950-tallets mørkeblå og røde dekor med "Scandinavian Airlines System" på skroget til den lyseblå stripen og bare "Scandinavian"?

Jeg tror det var ved introduksjonen av DC-9 og Super DC-8 rundt 1968, kan ikke huske å sett noen bilder av disse flyene i gamle farger, men noen som vet dette nøyaktig?
 
Denne epoken var vel fin, men dragen er liksom litt mere snerten.
 

Attachments

  • IMG_0900.JPG
    IMG_0900.JPG
    251.3 KB · Views: 422
Før min tid.
Husker flyturer i Metropolitan i 60 årene, men ikke Dakota.
 

Attachments

  • IMG_0901.JPG
    IMG_0901.JPG
    220.8 KB · Views: 412
Vi nerder her på forumet har jo bestilt en retro A350-900 i dragedekoren (helst siste variant etter min smak). Måtte den bare komme :-)

Espen
 

Attachments

  • IMG_0904.JPG
    IMG_0904.JPG
    29 KB · Views: 157
Oh yes! Fikk et par turer med SAS DC-8 før det var for sent. En var tilfeldig flaks, en annen nøye planlagt.

Første gang var det en ung og lovende KnutW som fikk mast seg til å bli med med pappa på tur. Opphavet skulle på en fotomesse i Köln og ferden gikk med SAS til Düsseldorf via CPH som seg hør og bør den gang da. Tilfeldighetene ville det slik at vi var booket på første leg av SK 967 som gikk videre til Lagos etter å ha satt oss av i DUS. Artig rute og første og eneste DC-8-62.

Neste runde med SAS DC-8 var mange år senere, en grundig planlagt studietur (cockpit) til Søndre Strømfjord. DC-8-63 i flaggstripene, riktig så stilig. Note to self: se å få kjøpt en modell av det flyet!

Men, RTP: Kan ikke du ta deg en kald Coors på terrassen og komme med noen flere historier fra DC-8 dagene dine. Bortsett fra søkkvåte skinn i India det da være en del gode røverhistorier med cargo DC-8 rundt om i ikke fullt så siviliserte deler av verden..? C'mon:cool:
 
Last edited:
. Men, RTP: Kan ikke du ta deg en kald Coors på terrassen og komme med noen flere historier fra DC-8 dagene dine. Bortsett fra søkkvåte skinn i India må det da være en del gode røverhistorier med cargo DC-8 rundt om i ikke fullt så siviliserte deler av verden..? C'mon

Ha, takker for tilliten.
Joda. Det var den gangen vi fløy DC-8-73 på wet lease for Saudia og skulle frakte penger fra Jedda til Riyad. Masse papir penger på paller, var vel 2000 millioner av den lokale valutaen.
Den var også med noe hellig vann (Holly Water) samt 2 væpnede vakter for å være sikker på at pengene kom frem i god behold.
Vi som fløy begynte så smått å diskutere en ny fremtid i Brasil.
Denne utgaven av DC-8 kan fly veldig langt hvis man flyller opp tankene, oppimot 18 timer. De nye CFM motoreren bruker mye mindre drivstoff enn de gamle motorene på DC-8-63, men tankene er de samme.
Vi tenkte å fylle tankene, ta på oss oksygen maskene etter avgang, slå av trykkabinen for å sette vaktene ute av spill, deretter fly under radaren til man var langt ute i havet, deretter klatre opp og fly uten klarering til Brasil, finne en nedlagt stripe i jungelen, dele pengene og starte et nytt liv med evige bade strender, bikinidamer og caipirinhas.
Var en god ide, men vi var snille gutter isteden og fløy pængan dit dem skulle.

Ellers var det ikke mange røver historier med DC-8 (Dinosaurius Cargious)
Fløy den bare 222 timer før det ble kurs på B-747. Dog spennende tider for man var ungkar og det var fest i hver havn og man overlevde Hong Kong, Tokyo, Bombay, Roma og Frankfurt som var fast rute på DC-8 for Evergreen.
 
Takker! Spørs vel om DC-8'ern (og crewet:cry:) hadde kommet helskinnet fra en nedlagt jungelstripe i Brasil... Men laaang endurance på -70 modellene kan bekreftes! Jeg fikk en tur over nordpolen med NASA's ombygde DC-8-72 en gang, den hadde 24 timer endurance hvis de fløy pent. Heldigvis hadde NASA beholdt førsteklassen til forrige eier, Braniff, så det var helt greit å sitte på med de.
 
Vi tenkte å fylle tankene, ta på oss oksygen maskene etter avgang, slå av trykkabinen for å sette vaktene ute av spill, deretter fly under radaren til man var langt ute i havet, deretter klatre opp og fly uten klarering til Brasil, finne en nedlagt stripe i jungelen, dele pengene og starte et nytt liv med evige bade strender, bikinidamer og caipirinhas. .Var en god ide, men vi var snille gutter isteden og fløy pængan dit dem skulle.

Hmmm .... desværre var der nogen, som fik en lignende idé senere, men
med et andet formål :cry:

Og for resten: Jeg ser gerne SAS 70 års livery på hele flåden! Den nuværende
er alt for kedelig!
 
Takker! Spørs vel om DC-8'ern (og crewet:cry:) hadde kommet helskinnet fra en nedlagt jungelstripe i Brasil... Men laaang endurance på -70 modellene kan bekreftes! Jeg fikk en tur over nordpolen med NASA's ombygde DC-8-72 en gang, den hadde 24 timer endurance hvis de fløy pent. Heldigvis hadde NASA beholdt førsteklassen til forrige eier, Braniff, så det var helt greit å sitte på med de.
Steike, du har rukke å gjordt mykje rart høyrest det ut til!
 
Steike, du har rukke å gjordt mykje rart høyrest det ut til!

Nja, joda, men så har jeg jo holdt på i mange år:old

NASA-turen dukket opp som en mulighet da de holdt på med ozonmålinger og hadde base på Sola i noen uker. De hadde også med seg en TR-1, sivilutgaven av U-2. (Kun enseter..;)

Det var en særdeles lang og grundig sjekk før motorstart, mye fancy utstyr ombord som måtte sjekkes og fintunes. Som de sa; det er ikke selve flymaskinen som utgjør den største kostnaden her, utstyret ombord koster minst det dobbelte! Tror det så gjerne, vi fløy oppover østkysten av Grønland i 37000 fot og registrerte fortløpende temperaturen både på land og i sjøen. Kult å stå i cockpit og se på INS'en akkurat da vi passerte polpunktet, tallene raste fort forbi!

Tror jeg fremdeles har noen papirbilder, kan prøve å scanne de og skrive en trip report.
 
Nja, joda, men så har jeg jo holdt på i mange år:old

NASA-turen dukket opp som en mulighet da de holdt på med ozonmålinger og hadde base på Sola i noen uker. De hadde også med seg en TR-1, sivilutgaven av U-2. (Kun enseter..;)

Det var en særdeles lang og grundig sjekk før motorstart, mye fancy utstyr ombord som måtte sjekkes og fintunes. Som de sa; det er ikke selve flymaskinen som utgjør den største kostnaden her, utstyret ombord koster minst det dobbelte! Tror det så gjerne, vi fløy oppover østkysten av Grønland i 37000 fot og registrerte fortløpende temperaturen både på land og i sjøen. Kult å stå i cockpit og se på INS'en akkurat da vi passerte polpunktet, tallene raste fort forbi!

Tror jeg fremdeles har noen papirbilder, kan prøve å scanne de og skrive en trip report.
Det hadde vore artig å sett, ja!

Moro når slike sjansar byr seg. Er vel neppe ofte!
 
. NASA's ombygde DC-8-72 en

-72 var vel den som gikk lengst, kort kropp og stor vinge. -71 var liten vinge og stor kropp.
-73 hadde stor kropp og stor vinge.

Adnan Khashoggi hadde en -62 eller -72, husker ikke hvilken.
Så den på Le Bourge flyplassen i 1988, anonymt malt men med missil detektorer og annet snavel.
En kompis jeg jobbet med i Evergreen regnet ut hvor mye skilsmissen hans kostet, delt på antatte samleier med sin unge kone, basert på Adnan's alder og kort ekteskap med mye fengselstilværelese. Godt over 1000 dollar per napp, men sikkert verdt det:)
 
Før eller etter 1966?

Heisann :)

OY-KBO er dessverre en hybrid....

Formen på drageskipet og den buede linjen foran på nesen, er fra 1966 skjemaet, men blåfargen med den røde stripen, og titlene "Scandinavian Airlines System" er fra 1956/57 skjemaet.

Det er aldri noen SAS fly som har sett slik ut, bortsett fra nettopp OY-KBO.
 
Back
Top