SAS' fargeprofil

LadyGaga

Newcomer
Hei!

Jeg er ikke interessert i hvor store motorer fly har, eller flymodell. Derimot liker jeg hvilke farger et selskap profilerer seg med, og velger ofte ut i fra hvordan de fremstår. Jeg har alltid foretrukket SAS fremfor Norwegian nettopp på grunn av den fine blåfargen og ellers dempede farger. Jeg får følelsen av å fly med et billigselskap med Norwegians hissige røde logo, og den har ofte .NO i logoen og! Når jeg kommer inn i Norwegians fly er setene grå med en RØD lapp på hodepartiet! Det er kanskje rart, men jeg liker det ikke! Jeg er opptatt av det estetiske tydeligvis, det er også smak og behag.

Har samme følelsen med One Call, jeg liker ikke den røde logoen deres og ellers at alt er så "enkelt og billig". Kanskje jeg er et luksusdyr eller er skikkelig overfladisk, men det å reise betyr vel også til en viss grad at man kan bry seg om hvordan omgivelsene ser ut? Liker ikke helt den nye blåfargen (slags turkis?) SAS bruker på de nye innsjekkingsmaskinene, men den er mye bedre enn de røde Norwegian-maskinene!

Håper ikke jeg blir skutt for å være veldig overfladisk nå :-)

Du har rett i at fargeprofilen til Norwegian er forferdelig med alt det røde, men la oss også ta med Mr. Thon og hans hoteller - kjipt, billig og mye rødt.

Nå synes ikke jeg at profilen til SAS, er så mye bedre heller, grått, blått og rødt. Det skulle holdt seg til det gamle Viking designet.

Husker første gang jeg skulle reise med Norwegian og kom inn i cabinen, etter og ha flydd med SAS og andre selskaper i mange år. Svarte skai/skinn stoler, i motsetning til SAS sine fine blå stoff seter.

Reiste nettopp både med Norwegian og SAS. For min del har nok Norwegian utspilt sin rolle, for noe mere upersonlig og fly med, tror jeg man skal lete lenge etter, så det blir nok SAS for min del heretter. Skal heller betale litt mere for og få bedre service og comfort, for ikke og snakke om bedre seter og sitte i.

Bedre seter? What a load of crap! Norwegians nye seter er da mye bedre å sitte i enn de gamle stoffsetene til SAS.

Hva angår farger så syns jeg Norwegians røde, og stort sett alltid rene fargeskjema ser mye mer eksklusivt ut enn SAS sitt.

Men begge disse tingene går vel på smak, I guess..

Last edited:
SAS er et av de bedre hva design angår. De gjør det generelt kjempebra på designfronten. Elegante fonter, deilige farger og et herlig livery. Swiss, Lufthansa, Delta og Air France har også elegante designprogrammer. Norwegian har grelle farger, og generelt ser man at design ikke er Norwegians sterke side. Men ingen ting er så ille som Easyjet.

Du ser slettes ikke Verdana Rob. Utgangspunktet for logoen er Swiss 721 Black, men fonten er modifisert spesielt i innvendige lyshull på fonten (den hvite innerdelen i f.eks. O er sirkelformet i Norwegian-logoen, mens fonten har oval). Logoen har også en annen pitch enn normalen og er forsiktig redusert høyde. Det finnes flere andre subtile endringer.

NAX_logo.jpg

Nederst her er Verdana Bold benyttet for å illustrere forskjellen. Den mellomste Norwegian er i Swiss 721 Black.

Synes faktisk at logoen til Norwegian holder riktig godt mål. Det er ting jeg ville gjort med logoen - og det er faktisk gjort på den over. Men hva er det? Nå får dere titte hardt på Norwegian-logoen.

DY:s logotype har ett allvarligt fel: namnet skrivs med gemen initial (alltså liten bokstav allra först). Ett påhitt som många flygbolag kör med. Why?

SAS är stilren men tycker kanske att det är tid för en förändring. Att byta profil är kostsamt och det är väl tveksamt om man bör prioritera det just nu.

Synes faktisk at logoen til Norwegian holder riktig godt mål. Det er ting jeg ville gjort med logoen - og det er faktisk gjort på den over. Men hva er det? Nå får dere titte hardt på Norwegian-logoen.

Vanskelig, men muligens du har gjort noe med "n"-en, slik at den ser mindre ut som en "avkappet h"?

Takk ellers for en interessant leksjon!

Selv synes jeg DY-logoen står seg utmerket som en logo for et lavprisselskap.

Når det gjelder SAS frisker de opp med denne nye lyseblå fargen, som jeg synes er fin.

Greit å ha to konkurrenter som skiller seg ut på fager.

Interessant at ingen ser at flyet flyr frem fra baksiden av det røde banneret nå, mens det ikke gjør det i original-logoen til Norwegian.

Så til jikswboB. Logoen til Norwegian Air Shuttle er i utgangspunktet en URL og URLer skives vanligvis med småbokstaver. Logoers bokstavbruk er så mangt, RYANAIR benytter bare store bokstaver, easyJet benytter J-en til å aksentuere type easy - det finnes jo easyCar, easyBus, easyHotel osv.

Men selv store selskaper benytter logoen på en spesiell måte som forkortelse med små bokstaver - her er et eksempel
logo_bp.gif

Så til jikswboB. Logoen til Norwegian Air Shuttle er i utgangspunktet en URL og URLer skives vanligvis med småbokstaver. Logoers bokstavbruk er så mangt, RYANAIR benytter bare store bokstaver, easyJet benytter J-en til å aksentuere type easy - det finnes jo easyCar, easyBus, easyHotel osv.

Men selv store selskaper benytter logoen på en spesiell måte som forkortelse med små bokstaver - her er et eksempel
logo_bp.gif

Ja ja, URL eller inte - det är oavsett fult att använda enbart gemener eller för den delen med baka in en versal mitt i ett namn med två ord.

Back