• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS DC-9 historie

oy-viv

ScanFlyer Silver
Kanskje de skulle tilbudt å kjøpe tur-retur istedet for enveis? ;)

Hahaha! Andreas, det er godt at se, at din humoristiske sans ikke er
gået på pension!
Forresten: I 1970’erne fløj jeg ofte med den “ lille 9’er” mellem CPH og
BLL. Hvis man kan elske et fly, så elskede jeg DC9-21:) !
 
Re: DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!

Jeg har fløyet med DC9-21, men akk dessverre var jeg bare 1-2 år den gangen og husker ikke noe som helst av det. Litt kjedelig å ikke ha fått den med seg. Ellers har jeg mange turer med slektningene hos SAS (DC-9-41, MD80 variantente samt MD90)
 
Re: DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!

SAS opererte jo også DC-9-51 i en periode (ikke bare innleie fra Inex Adria), så den må man jo også ha i loggboka. Min siste tur med DC-9-21 var CPH-FBU i april 1991. OY-KID hvis jeg ikke husker feil.
 
Re: DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!

SAS opererte jo også DC-9-51 i en periode (ikke bare innleie fra Inex Adria), så den må man jo også ha i loggboka. Min siste tur med DC-9-21 var CPH-FBU i april 1991. OY-KID hvis jeg ikke husker feil.

-51 innleien var i to perioder. Første gang var det to maskiner fra Jugoslaviske Inex Adria, YU-AJU/T fra oktober 1984 til mai 1985. Disse fløy på jugoslavisk registrering, men ble malt i drageskjemaet.
Neste periode var det tre maskiner fra Swissair, de kom litt spredt mellom april 1987 og mars 1988. Den siste var ute av flåten igjen i oktober 1990. Disse ble omregistrert til OY-CTA/B/D og malt i Landor-fargene.
 
Re: DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!

SAS har også fløjet DC9-32 en overgang! De blev leaset af Swissair
henimod slutningen af 1960’erne. Det var mens SAS ventede på levering
af 9-41, hvis jeg husker rigtigt.
Da jeg blev ansat i stationen hos SK på CPH, var de ude af SAS’ flåde.
 
Re: DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!

Ikke glem de to frakterne, som var -33F. Begge disse er faktisk fortsatt flyvedyktige, selv om den ene er trukket fra tjeneste (står i Fairbanks og sturer). Den andre flyr bildeler rundt i Mexico og USA.
 
Re: DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!

SAS har også fløjet DC9-32 en overgang! De blev leaset af Swissair
henimod slutningen af 1960’erne. Det var mens SAS ventede på levering
af 9-41, hvis jeg husker rigtigt.
Da jeg blev ansat i stationen hos SK på CPH, var de ude af SAS’ flåde.

Du husker riktig. SAS’ første DC-9 var en Swissair -32 serie og ble leid/leaset av SAS fra 13. september 1967 til mai 1968. SAS leide fem DC-9-32 fra Swissair høsten 67 til sommeren 68 da SAS’ egne -41 serier begynte å komme.
 
Re: DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!

Ikke glem de to frakterne, som var -33F. Begge disse er faktisk fortsatt flyvedyktige, selv om den ene er trukket fra tjeneste (står i Fairbanks og sturer). Den andre flyr bildeler rundt i Mexico og USA.

og den i Fairbanks står hos noen venner av Flyprat :) Everts - her ute på Bainbridge ble det presentert noen tanker om hva som kan skje (tm) i forrige måned - det er her ting skjer ;)
 
Re: DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!

-51 innleien var i to perioder. Første gang var det to maskiner fra Jugoslaviske Inex Adria, YU-AJU/T fra oktober 1984 til mai 1985. Disse fløy på jugoslavisk registrering, men ble malt i drageskjemaet.
Neste periode var det tre maskiner fra Swissair, de kom litt spredt mellom april 1987 og mars 1988. Den siste var ute av flåten igjen i oktober 1990. Disse ble omregistrert til OY-CTA/B/D og malt i Landor-fargene.

Og noen av disse -51 endte opp hos Hawaiian - fløy Maui - Honolulu med SAS Euroclass vegg i front og SAS Safety OnBoard.

Var ikke en eller flere av de -51 involvert i Tailstrike på FBU etter at Pier C var på plass ?
 
Re: DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!

Var ikke en eller flere av de -51 involvert i Tailstrike på FBU etter at Pier C var på plass ?

Jo, den fikk windshear rett etter threshold ved landing på 24 (SK705 var det vel?). Etter det kom det en advarsel om å være obs når vinden kom over enden av piren.
Det var samme dag som Oslo ble rammet av en solid oversvømmelse.
 
Back
Top