SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Status
Not open for further replies.
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Dette var tamme greier. Ser ut som noe interim greier på innleie fra ett wetlease selskap. Det var veldig mange flotte konsepter i denne tråden, dessverre ser trenden ut til å være svært enkle fargeskjemaer for å spare penger på malekostnader.

Til dere flinke photoshoppere. Husk på at SAS logen på halen er større på haleroret på siden der SAS logoen følger formen på roret. Dvs. den dere har brukt til å lage utkastene deres.

Se bildebevis her:
https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS/Airbus-A330-343/5378905/L

https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS/Airbus-A330-343/5012303/L

En bakfra som viser størrelsesforskjellen:
https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS/Airbus-A340-313/1589241/L
 
Last edited:
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Selv om jeg tror kanskje resultatet blir litt mot det kjedeligere, men kanskje mer mot enkelthet og lett eleganse, så har jeg ennå ikke hørt om noen selskaper som har solgt flere flybilletter på grunn av fancy farger.

Så derfor bør det holde med å være billig og gjenkjennelig
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Da er det nok noe i denne likevel. Stor "SAS" i sølvgrå foran, og ellers som illustrasjonen over og teaseren fra monteringshallen (av halen) for øvrig, så tenker jeg vi er der. ;)

Med mindre SAS-personalet også kigger på forslag fra Flyprat, så så jeg just nu et billede med samme halebemaling (blå farve hele vejen ned) på en af deres iPads ;)
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Med mindre SAS-personalet også kigger på forslag fra Flyprat, så så jeg just nu et billede med samme halebemaling (blå farve hele vejen ned) på en af deres iPads ;)

Linker til denne tråden og check-in.dk sin sak ligger på intrasidene sammen pressemeldingen.
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Kan vi utelukke at det kommer en ny retro-maskin med de nye flyenes ankomst?
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Kan vi utelukke at det kommer en ny retro-maskin med de nye flyenes ankomst?

Sannsynligvis. Men det hadde vært utrolig kult om de ifm 75-års jubileet i 2021 og leveringene av de nye A350 hadde gjort som BA og malt tre maskiner i hhv 1960-, 1970- og 1990-skjema!
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Ser SAS begrunner valg av ny livery med de endringer som allerede er foretatt i innvendig interiør. Slik jeg forstår det skal nå utvendig og innvendig fargekombinasjon henge mer sammen. Dette gir jo mening, men om de lykkes gjenstår og se.
Det vil uansett være en tilvendingsperiode for oss alle uansett om vi reiser mye eller lite med SAS.

"The new livery is in other a visual proof of a new era; an era where we are speeding up our journey towards an even more sustainable and competitive future for SAS. The new livery also fulfills an ambition to align the exterior and interior of SAS, building on the SAS cabin design and onboard concept introduced in 2015.

The A320neo and A350, the market's most modern and fuel-efficient aircraft, will be the first to feature the new livery, reminding travelers that SAS will ensure that also future generations can experience the important value of travel by taking serious and responsible steps to reduce the climate impact of aviation.
The repaint of our existing aircraft will follow the normal maintenance program of the aircraft, meaning the existing fleet will be updated with the new livery in accordance to an already scheduled repaint process each 5-6 years as normal. All SAS aircraft will feature the new livery by 2024."

Ja,ja..den 19. september blir vi alle litt klokere.
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Og uansett hvordan det blir seende ut er det jo alltid noen som vil klage. Det ser vi jo bare her [emoji13]
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

har jeg ennå ikke hørt om noen selskaper som har solgt flere flybilletter på grunn av fancy farger.

Tony hos AirAsia vil teste din påstand og tar fram malekosten (A321neo).

EEKqBGbUcAAFJ5t
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Blir det ikke litt for mye farge??
Og er det ikke dyrt å male hele flyet?
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Tja, man maler stort sett hele flyet uansett, de fleste gjør det bare i hvitt. Og akkurat som på en hus, så har vel maling på fly en beskyttende funksjon også?
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Flyene leveres grunnet hvit fra fabrikk, skal man ha en annen farge blir et ekstra lag maling på. Problemet? Pris og vekt. Maling og jobben koster. Og et fargelag kan veie over 500kg. I tillegg reflekterer hvit mer varme som kan være et poeng når flyet står i solsteiken på tarmacen. For Concorde var det kritisk for overlydshastighet. Flyet var malt i en spesiell varmereflekterende hvit. Pepsi spesial-liveryen kunne bare fly i mach 2 i kortere perioder fordi flykroppen ble for varm. Concorde maltes også hvert tredje år fordi malingen fikk mye juling når flyet strekker seg 30cm ved mach 2.
a1ca878345344614489972eab0e74623.jpg
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Pepsi spesial-liveryen kunne bare fly i mach 2 i kortere perioder fordi flykroppen ble for varm.



Nesten riktig. Pepsi chartret en Air France Concorde i forbindelse med en rebranding og maskinen fløy 16 chartere i disse fargene. Det var korte rundturer og maks hastighet var mach 1.5.
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Fra Jalopnik:

"Whether flying the colors of British Airways, Air France or Singapore Airlines, the Concorde required a specially formulated high reflectivity white paint scheme with minimal logos in order to dissipate as much heat as possible. Sierra Delta could not sustain Mach 2 speeds for more than 20 minutes as a result of the Pepsi livery, as the blue paint did not reflect or radiate heat as effectively as the standard white. However, there were no thermal issues with sustaining speeds up to Mach 1.7. The Pepsi livery wings retained their white color so as not to disrupt the temperature of the fuel stored within, although the Pepsi corporate typeface was applied on the slender delta wing’s upper surface."
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Jeg mente også å huske det, men i artikkelen jeg fant sto det 1.5. Det kan jo være feil. #hviskeleken
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Men motorrød-/oransjefargen var ikke død ..... ;)

motor.jpg
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Et annet spørsmål er om noen av 737 maskinene vil bli malt eller om ingen av dem uansett skal ha ny maling før utfasingen om 3-4 år?
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Et annet spørsmål er om noen av 737 maskinene vil bli malt eller om ingen av dem uansett skal ha ny maling før utfasingen om 3-4 år?

Regner med at kun de som likevel må males om blir tatt. Men de sier jo at prosessen vil vare til ca 2024, som passer bra med utfasingen.
 
Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykter og forslag]

Et annet spørsmål er om noen av 737 maskinene vil bli malt eller om ingen av dem uansett skal ha ny maling før utfasingen om 3-4 år?
På samme måte som de ikke putter nytt interiør eller wifi på de eldste maskinene blir det heller ikke ny dekor. Så på norsk innenriks vil du fortsatt se den gamle dekoren i mange år til.

Forøvrig tragisk om de beholder oransje-fargen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top