• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS F28

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Er på jakt etter stoff om SAS og F28. Husker at de lenge fløy i Janne farger. HAr også i minnet en nyhetssak på tv angående montering av moderne glass-cockpit i F28. Når startet dette arbeidet? Og hvor lenge siden er det SAS faset ut sine F28. Så vi dem ofte i Norge?
 
SAS overtok et antall F-28 - 4000 med Linjeflyg og ja de gikk i "Janne" fargene. Husker ikke noe om Glass Cockpit paa F-28 men de foerste MD-80'ene til SAS kom opprinnelig med "runde klokker" og ble bygget om paa FBU til Glass Cockpit....F-28 hadde en fast slynge ARN-CPH-FBU-ARN...den gikk ved 14:00 tiden fra CPH og var min favoritt hjem fra moeter i CPH da den gikk i ren Euroclass ....
 
...og HansJ har vel publisert noen bilder av en F28 i testdesign!
 
Sista officiella flygningen med SAS F28 gick ARN-AGH-ARN den 31 oktober 1999 med SE-DGP och speciellt inbjudna passagerare. Jag var själv med på den och kan lägga upp några bilder senare. En artikel om flygningen finns här och jag tror säkert att RolfL kan berätta en hel del om F28-operationerna när han sett denna tråd.
 
SAS overtok også 2 stk -1000 kjerrer. De hadde ikke overhead lockers, bare enkle hattehyller. All håndbagasje måtte ligge under stolene foran pax eller stables i de få skapene som fantes. Kundene var mektig irriterte. F-28 forekom meg som litt for stor til å være commuterfly og litt for liten til å være et ordentlig passasjerfly. Men morsomme å fly for oss i cockpit, det var de!
 
Back
Top