• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS EuroBonus

TG923

ScanFlyer Crusty
Medlem
Antall poeng man kan opptjene på de billigste billettene med SAS går drastisk ned fra 31. oktober. Da blir det bare 25% av tidligere antall poeng.

EuroBonus sidene er oppdatert.

Replying to Topic 'SAS EuroBonus'

Men hvad betyder det:
De skriver:
Here’s an example: Stockholm – London
Full fare = 2400 Basic points
Economy Flex = 1800 Basic points
Economy Class = 1200 Basic points
Discounted economy fares and snowflake = 300 Basic points

Hvilke fares er economy og hvilke er discounted economy? De priser der annonceres på sas.dk er det economy eller discounted

Ja er blitt klar over det. Serveringen vil koste og poengene blir mindre, prisene like lave som nå for Economy,Snowflake,BACK, turist eller hva det heter.

Jeg synes denne endringen er svært forunderlig. Man skulle kanskje trodd at SAS Braathens ville bruke Bonusprogrammet for hva det er verdt for å skille seg ut fra lavprisselskapene som ikke har slike programmer.

Selv om SAS (og de andre bonusselskapene) synes å mene at bonuspoeng opptjent av kundene er en gjeldspost i regnskapet så er det vel en sannhet med visse modifikasjoner. God revenue management kan vel i stor grad sikre at bonusbilletter ikke går på bekostning av andre betalende passasjerer (flyene er sjelden 100% fulle og om de er det så åpner man ikke opp for bonusbilletter). Bonuspoeng må vel også være en mye billigere måte å konkurrere med lavprisselskapene enn å konkurrere på pris - 2500 bonuspoeng har en verdi for kundene som man nok tar hensyn til.

jy

En ting som er litt merkelig, er at hvis har Economy Flex f.eks FRA-OSL og flyr med SAS så får du 1800 poeng, men fly du med LH så får du bare 1200....:sarc

Ja Lufthansa satte nylig ned antall poeng mellom Norge og Tyskland, derfor denne ulikheten som jeg også synes er merkelig.....ikke lenge før SAS gjør det samme vil jeg tro.

Kommer det att "kosta" mindre poäng att ta ut en biljett i Snowflake-klass ?

Originally posted by RolfL

Kommer det att "kosta" mindre poäng att ta ut en biljett i Snowflake-klass ?

Selvsagt mindre enn i businessclass....men sikkert det samme som i dagens economy. Kan aldri tenke meg de setter ned poengkravet....

Det blir redusert mengde poeng på turist og de billigste billettklassene ja.. Det er vel ikke annet å vente når billettprisene må være lavest mulig. Da må selskapeet kutte kostnader og jo billigere flybilletter jo mindre fordeler som servering og bonuspoeng, Dette koster og er man ikke villig til å betale så må man klare seg uten.

Originally posted by Scanor

Det blir redusert mengde poeng på turist og de billigste billettklassene ja.. Det er vel ikke annet å vente når billettprisene må være lavest mulig. Da må selskapeet kutte kostnader og jo billigere flybilletter jo mindre fordeler som servering og bonuspoeng, Dette koster og er man ikke villig til å betale så må man klare seg uten.

Jeg oppfattet det slik at han spurte om poengkravene til å TA UT en bonusbillett ville reduseres, ikke opptjeningen. Mulig svensken min er rusten...

Just det, DY. Tror som Du att det blir väl som idag bara två olika alternativ att TA UT bonusresor, business och turist men att den "sämre" produkten Snowflake kommer att kosta lika mycket men att man kommer att tjäna mindre poäng.

Hvor store kostnader har f.eks. SAS med bonusopptjening? Tallene i regnskapene er ytterst fiktive og kan vel vanskelig være viktig når det gjelder å redusere kostnader for å kunne konkurrere med lavprisselskapene. Som jeg nevnte ovenfor så burde det være billigere for SAS å tilby full bonusopptjening enn å redusere prisene.

Jeg skjønner ikke logikken bak dette.....

jy

Originally posted by TOS

Hvor store kostnader har f.eks. SAS med bonusopptjening? Tallene i regnskapene er ytterst fiktive og kan vel vanskelig være viktig når det gjelder å redusere kostnader for å kunne konkurrere med lavprisselskapene. Som jeg nevnte ovenfor så burde det være billigere for SAS å tilby full bonusopptjening enn å redusere prisene.

jy

Jeg vil tro at SAS har ganske mye kostnader forbundet med bonusprogrammet. Så vidt jeg forstår har de jo egen/egne avdelinger som administrerer programmene, og disse må jo koste noe.

Originally posted by tosfreight

Originally posted by TOS

jy

Jeg vil tro at SAS har ganske mye kostnader forbundet med bonusprogrammet. Så vidt jeg forstår har de jo egen/egne avdelinger som administrerer programmene, og disse må jo koste noe.

Det er helt sikkert store kostnader forbundet med bonusprogrammene, men det er ganske sikkert stort sett faste kostnader. Disse kostnadene vil SAS "slite" med uavhengig av hva man gjør med poengsatsene for opptjening. Det betyr forsåvidt ikke noe i forhold til om man tjener 1200 eller 300 poeng.

jy

Back