SAS er under press fra STAR partnere om nye avgifter.

Vi er ofte i USA og har vanligvis lite bagasje over. Man trenger ikke så mye klær etc..

Men en av grunnene til vi velger USA framfor andre steder er shoppingmulightetene. Bare jeg kan fylle på nesten en 23 kg bare med bøker etc..

Så hjem er det ofte 3PC med saker og ting og en 1 PC nylonbag med skittentøy..

Forsvinner 2 PC vil USA ofte bli valgt bort for andre destinasjoner... På den anne side er vi FB gull et par år framover med 2 PC og da blir det nok Skyteam over..

Så USA here we come....:colgate:

Vel - naar jeg reiser hjem til USA, har jeg med geitost, syltetoey, sjokolade osv ...

Forsiktig med osten, Andreas! En av våre vertinner hadde med seg en ostesandwich i land i EWR, og fikk en bot på $ 3000.00! Landbruksprodukt.

Forsvinner 2 PC vil USA ofte bli valgt bort for andre destinasjoner... På den anne side er vi FB gull et par år framover med 2 PC og da blir det nok Skyteam over..

Vel, det viser seg at jo flere gebyrer som kommer, jo viktigere blir det å være statuskunde og dermed være lojal;)

Forsiktig med osten, Andreas! En av våre vertinner hadde med seg en ostesandwich i land i EWR, og fikk en bot på $ 3000.00! Landbruksprodukt.

Rart, for Norvega'en jeg hadde med til Tommy i sommer gikk fint gjennom tollen i PHL, og da var jeg også ute for manuell kontroll. Men skal sies at jeg deklarerte den på tollskjemaet

Last edited:
Ja, er enig Someone ;), vet jeg har sagt at jeg nå er alliansefri, men må inntil videre gå tilbake på det.. Trives jo meget godt med hollendere og franskmenn også.......:lol:

Og ser man også på f.eks Singapore og Lufthansa som kan sies å være blant det mest lønnsomme selskapene de siste 5 årene, så tar heller ikke de betalt for første kolliet

Det er godt mulig at både Lufthansa og Singapore har et premiumprodukt som flere er villige til å betale godt for. Det hjelper nok på inntjeningen.

Hva angår gebyrstyret hos enkelte selskaper så vil jeg vel hevde at om man f.eks. ser på DY så er bookingprosessen forbausende lett, oversiktlig og forutsigbar. Jeg vet at for en enkeltreisebestilling hos DY så vil det koste meg ca 140 kroner ekstra (med bag, sete og kredittkortgebyr). Reiser man på fleks billetter kommer bare kredittkortgebyret i tillegg. Hva som gjelder for f.eks. FR vet jeg ikke.

Last edited:
Jeg tror også at en bagasje er godt nok!

Men jeg tror også at kr 0,- i gebyr/bagasje kan være en god spiker i kista for SAS.

Ryanair, Norwegian, Easyjet, AirBerlin etc. gjør jo enorm skuksess med å lokke kunder på å tilby et billig sete.... men så kjøre på med avgifter på alt mellom himmelig og jord og offensivt salg i kabinen...

Kunden får selv velge hva han må betale for og slipper å betale en relativt dyr billett der alt er inkludert... F.eks greit å reise med Ryanair for kr 150,- hvis man uansett ikke trenger annet enn håndbagasje.

Men sikker noen her inne som vet hvor stor del av f.eks Ryanair eller Norwegian er rene bilettinntekter, og hva de tjener på alt mulig annet... Kan være et interessant regnestykke...

Min spådom er at SAS/Wiederøe ender opp som et lite statelig subisdiert selskap for å opprettholde marginal regionaltrafikk, mens nye koster tar over resten med svimlende mye lavere kostnader enn det SAS vi har i dag...

Ja, det blir spikeren i kista :rolleyes:

Tror ikke du følger særlig med i timen, tror du til og med er i feil klasserom med det du skriver i denne tråden :rolleyes:

Du har disse her Lufthansa, KLM, Air France, British Airways og så videre som har stor suksess med å ha mer enn det SAS har inkludert i sin pris. Lufthansa tjente 770 millioner Euro årets 9 første måneder.

Det finnes faktisk noen som ikke liker slik nickel and diming. :rolleyes:

Når det gjelder Southwest tar du fullstendig feil igjen. De har ingen gebyrer for noe som helst og bruker dette knallhardt i sin markedsføring

Vi er ofte i USA og har vanligvis lite bagasje over. Man trenger ikke så mye klær etc..

Men en av grunnene til vi velger USA framfor andre steder er shoppingmulightetene. Bare jeg kan fylle på nesten en 23 kg bare med bøker etc..

Så hjem er det ofte 3PC med saker og ting og en 1 PC nylonbag med skittentøy..

Så USA here we come....:colgate:

Like bestemt som vanlig? Ikke allianseavhengig? Ikke til USA? Til USA? Nå må du bestemme deg :p

Nå innfører Austrian det samme.

Så kom også Austrian med på bagage-gebyrvognen. Fra 1. januar skal der betales for 2. kuffert til USA.

Continental, United Airlines og US Airways gør det. Men de gør det ikke alene. Nu er også Austrian fulgt med Star Alliance-partnerne hos Air Canada og Lufthansa, der i begyndelsen af det nye år har valgt at indføre bagagetillæg på økonomiklasse til USA og Canada.

Det betyder, at rejsende med Austrian over atlanten skal betale € 40 (ca. 300 kr.) pr. enkeltstrækning for at medbringe andet stykke stykke bagage. Austrian flyver i dag fra Wien til henholdsvis New York og Toronto.

http://www.travelbroker.dk/index.ph...ntnt01returnid=52&category=Luftfartsselskaber

Noen av oss håper SAS står i mot presset - men skulle de gi etter så er det til full forståelse fra majoriteten på forumet her...og da er det ikke så viktig at jeg ikke er en del av den. Uansett så flyr jeg aldri med mer enn 1 stor koffert over dammen - og jeg flyr heller ikke SAS.

Jeg valgte SAS hjem fra konferanse jeg har booket i USA nå, fremfor LH som kunne tatt meg enklere hjem. Dette var nettopp fordi jeg hjem kommer til å ha 2 kofferter. Det var et ekstra slogt sete til SAS, til og med i en klasse dyr nok til at jeg fikk 100% opptjening. Ingen gebyr politikken lønner seg :)

Og det finnes andre måter å tenke nytt på enn å bli med på de europeiske billigselskapenes gebyrhelvete, som er en av grunnene til at jeg prøver å unngå selskaper som Ryanair og Norwegian

Tok en liten sjekk akkurat no på hvor mye det ville kostet meg hvis jeg bestilte en tur fra oslo til Trondheim med begge selskapene, inkludert 1 stk håndbagasje.
søkte på avgang 0805. begge flyr samtidig på det tidspunktet, dato for reisen er 1 oktober 2010. Prisen som SAS kom ut med var på 571kr pluss 25 i servicehonorar totalt 596. hos Norwegian kostet det 533kr da tok jeg med 40 kr for bagasje og 40 kr visa hvis du ikke bruker mastercard eller debit kort, så selv med alle disse gebyrhelvete du så fint kaller det Someone så ser jeg nok lønnsomheten i hvilket selskap jeg ville ha valgt selv om det ikke er masse å spare.Kanskje Norwegian burde slutte å kalle det gebyr men ett servicehonorar høres så mye bedre ut.;)

Last edited by a moderator:
Tok en liten sjekk akkurat no på hvor mye det ville kostet meg hvis jeg bestilte en tur fra oslo til Trondheim med begge selskapene, inkludert 1 stk håndbagasje.
søkte på avgang 0805. begge flyr samtidig på det tidspunktet, dato for reisen er 1 oktober 2010. Prisen som SAS kom ut med var på 571kr pluss 25 i servicehonorar totalt 596. hos Norwegian kostet det 533kr da tok jeg med 40 kr for bagasje og 40 kr visa hvis du ikke bruker mastercard eller debit kort, så selv med alle disse gebyrhelvete du så fint kaller det Someone så ser jeg nok lønnsomheten i hvilket selskap jeg ville ha valgt selv om det ikke er masse å spare.Kanskje Norwegian burde slutte å kalle det gebyr men ett servicehonorar høres så mye bedre ut.;)

Med fare for aa gjenta seg selv og alle andre en sillion ganger, servicehonoraret du henviser til er en annen lovpaalagt ting som SAS maa kreve inn og gjerne vil bli kvitt.

Hiver du en frokost og en kopp kaffe paa morraflighten din, er SAS billigere. I tillegg har du en mye stoerre sjanse for at flyet ditt gaar paa rute.

Naar det gjelder kredittkortgebyret (som i dette tilfellet er 9%, mens Norwegians svar paa Goebbels paastaar at dette kun skal gaa til aa dekke kosten som DY har med aa motta kort :rolleyes::rolleyes:) har vi ogsaa diskutert det opp, ned og i mente. Da jeg bodde i Norge hadde jeg selvsagt firmakort og det firmakortet var selvsagt ett kredittkort. Det gjoer at jeg og veldig mange andre forretningsreisende ikke har noe valg..

I det eksempelet du her nevner, sliter du maks dersom valget ditt blir Norwegian

Frokost og frokost fru Blom, de fleste passasjerer sitter og sover og slapper av på morgenen og gang på gang hører jeg pax skryter over hvor rolig og behagelig det er å reise med DY på morgenflighter i Norge. En stadig økende andel forretningsreisende har skjønt det. Det vil bare ikke gå inn hos deg! Noe som selvsagt er ditt problem;)

Hvordan kan du også hevde at forretningsreisende har "skjønt det"? Det er langt fra alltid at de selv ikke har noen makt over hvilket flyselskap de skal fly med, for eksempel ansatte i staten.

Med fare for aa gjenta seg selv og alle andre en sillion ganger, servicehonoraret du henviser til er en annen lovpaalagt ting som SAS maa kreve inn og gjerne vil bli kvitt.

Bare for å gjenta dette omtrent like mange ganger: Gebyret er ikke lovpålagt, men noe som kreves i SAS' og IATA sine avtaler med reisebyråene.

Hiver du en frokost og en kopp kaffe paa morraflighten din, er SAS billigere. I tillegg har du en mye stoerre sjanse for at flyet ditt gaar paa rute.

Naar det gjelder kredittkortgebyret (som i dette tilfellet er 9%, mens Norwegians svar paa Goebbels paastaar at dette kun skal gaa til aa dekke kosten som DY har med aa motta kort :rolleyes::rolleyes:) har vi ogsaa diskutert det opp, ned og i mente. Da jeg bodde i Norge hadde jeg selvsagt firmakort og det firmakortet var selvsagt ett kredittkort. Det gjoer at jeg og veldig mange andre forretningsreisende ikke har noe valg..

I det eksempelet du her nevner, sliter du maks dersom valget ditt blir Norwegian

Hvorfor skulle jeg slite med det? budskapet hva faktisk at Norwegian kom billigst unna totalt med gebyrer en det SAS gjorde uten gebyrer, det med servicehonorar mente jeg mer som en fleip, men skjønne fort at ingen tok den.

Back