SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Hva slags erfaringer har folk som reiser SAS Plus hatt den siste tiden med å komme med tidligere fly når man møter opp i gate uten innsjekket bagasje?

I mange år fikk jeg så å si alltid være med tidligere fly når jeg hadde Plus-billett hvis det var plass, selv om den aktuelle bookingklassen var full. Men har fått nei et par ganger i de siste. Er det nye takter? Eller er det bare på flyplasser hvor Widerøe eller andre eksterne har handlingen at de er stivbente på reglene?
 
Har fått kommet med fra OSL noen ganger i år med billig Plus og EBD, der har vel SAS handlingen selv enda så mulig det som gjør utslaget. Virker som instruksen til WGH på andre stasjoner i Norge er rimelig striks og de virker bundet på hender og føtter. Det gjelder også endringer i innsjekk på BGO f.eks. hvor det ikke finnes noe service/billeteringskontor, og innsjekk ikke har lov å gjøre noen endringer inkl hvis man trapper opp der pga med missed connection. Det henvises til SAS kundeservice på telefon.
 
SAS endrer på reglene på Plus Smart og Business Smart på longhaul. De vil ikke lenger være refunderbare, mot et gebyr, derimot vil de fremeover kunne ombookes kostnadsfritt , dog en eventuelt prisendring må betales.
 
SAS endrer på reglene på Plus Smart og Business Smart på longhaul. De vil ikke lenger være refunderbare, mot et gebyr, derimot vil de fremeover kunne ombookes kostnadsfritt , dog en eventuelt prisendring må betales.

Synes det her er en positiv endring jeg. Har faktisk brukt den fordelen en del ganger hos AF/KL
 
Hva slags erfaringer har folk som reiser SAS Plus hatt den siste tiden med å komme med tidligere fly når man møter opp i gate uten innsjekket bagasje?

I mange år fikk jeg så å si alltid være med tidligere fly når jeg hadde Plus-billett hvis det var plass, selv om den aktuelle bookingklassen var full. Men har fått nei et par ganger i de siste. Er det nye takter? Eller er det bare på flyplasser hvor Widerøe eller andre eksterne har handlingen at de er stivbente på reglene?

Har de siste månedene forsøkt å komme med et tidligere fly tre ganger, diamant og D eller Z billett. Fått beskjed om at de ikke har lov, må ta det gjennom reisebyrå. I går hadde jeg en billett SVG-OSL til rett under tre tusen. På grunn av tidligere erfaringer booket jeg også en annen avgang i tilfelle jeg skulle rekke denne. Ikke særlig gunstig for selskapet, men min eneste måte å oppnå ønsket fleksibilitet. Telefonkø hos reisebyrå i siste liten er et dårlig alternativ.

Siden jeg ikke rakk første fly, og ventetiden var ganske lang, tenkte jeg å prøve noe nytt, jeg booket en flex hos DY til 1200kr. Etter sikkerhetskontrollen så jeg ar jeg kunne rekke en tidligere flight og gikk derfor til gate for å spørre om jeg kunne være med. Joda, ikke noe problem.

Her mener jeg SAS har tatt en total skivebom, fleksibiliteten på en dyr billett for en diamant er mindre enn for en billigbillett hos DY helt uten status.

Når SAS går ut at *A og fleksibiliteten er så lav, så kommer nok denne trofaste kunden til å bli notorisk utro framover.
 
Har de siste månedene forsøkt å komme med et tidligere fly tre ganger, diamant og D eller Z billett. Fått beskjed om at de ikke har lov, må ta det gjennom reisebyrå. I går hadde jeg en billett SVG-OSL til rett under tre tusen. På grunn av tidligere erfaringer booket jeg også en annen avgang i tilfelle jeg skulle rekke denne. Ikke særlig gunstig for selskapet, men min eneste måte å oppnå ønsket fleksibilitet. Telefonkø hos reisebyrå i siste liten er et dårlig alternativ.

Siden jeg ikke rakk første fly, og ventetiden var ganske lang, tenkte jeg å prøve noe nytt, jeg booket en flex hos DY til 1200kr. Etter sikkerhetskontrollen så jeg ar jeg kunne rekke en tidligere flight og gikk derfor til gate for å spørre om jeg kunne være med. Joda, ikke noe problem.

Her mener jeg SAS har tatt en total skivebom, fleksibiliteten på en dyr billett for en diamant er mindre enn for en billigbillett hos DY helt uten status.

Når SAS går ut at *A og fleksibiliteten er så lav, så kommer nok denne trofaste kunden til å bli notorisk utro framover.

Totalt motsatt erfaring fra deg.

Helt nydelig fleksibilitet hos SK om dagen, får byttet billett til og med i innenriks loungen til tidligere avgang uten kostnad.

Har også byttet i Travel Point ved innsjekk og i selve innsjekken på OSL flere ganger, en glimrende fordel og flere ganger på Go Light billetter.

Kan det være noe med mangel på opplæring hos personell på utestasjoner da? Hørte på Diamond eventet at det ble tydeliggjort instruks, så mulig flere som deg som har hatt trøbbel på andre stasjoner enn OSL.
 
Totalt motsatt erfaring fra deg.

Helt nydelig fleksibilitet hos SK om dagen, får byttet billett til og med i innenriks loungen til tidligere avgang uten kostnad.

Har også byttet i Travel Point ved innsjekk og i selve innsjekken på OSL flere ganger, en glimrende fordel og flere ganger på Go Light billetter.

Kan det være noe med mangel på opplæring hos personell på utestasjoner da? Hørte på Diamond eventet at det ble tydeliggjort instruks, så mulig flere som deg som har hatt trøbbel på andre stasjoner enn OSL.

For meg er det kun fra SVG.
 
Totalt motsatt erfaring fra deg.

Helt nydelig fleksibilitet hos SK om dagen, får byttet billett til og med i innenriks loungen til tidligere avgang uten kostnad.

Har også byttet i Travel Point ved innsjekk og i selve innsjekken på OSL flere ganger, en glimrende fordel og flere ganger på Go Light billetter.

Kan det være noe med mangel på opplæring hos personell på utestasjoner da? Hørte på Diamond eventet at det ble tydeliggjort instruks, så mulig flere som deg som har hatt trøbbel på andre stasjoner enn OSL.

Samme her. Ingen problem at ændre til tidligere afgang, som EBD, i LHR. Det skal dog ske ved check-in eller service point - ikke i gaten.
 
Totalt motsatt erfaring fra deg.

Helt nydelig fleksibilitet hos SK om dagen, får byttet billett til og med i innenriks loungen til tidligere avgang uten kostnad.

Det kan muligens være siden Dag Viking har kjøpt billetten via et reisebyrå og du har kjøpt direkte fra SAS?

Jeg har hatt samme schizofrene opplevelse hos Finnair gjennom dette året. Før sommeren kunne "hvem som helst" i Finnair-uniform fikse endring til annen flight på flex, null stress eller kostnad. Plutselig var dette skikkelig vanskelig og jeg måtte ta det med reisebyrået vi bruker hos min arbeidsgiver. Hos de var det vanskelig og kostbart fordi det selvfølgelig ikke var flere seter i akkurat min bookingklasse. Flex er ikke flex, måtte jeg skjønne.

Dette skjedde angivelig etter en endring i Finnairs rutiner i sommer, de samme reglene kan kanskje gjelder hos SAS?

For min del betyr det at jeg heretter ikke kjøper flex eller er lojal. Heretter blir det billigste tur og evt åpnet for å kjøpe separat billet ved retur hvis jeg kan spare noen ventetimer på HEL ved det.
 
Samme her. Ingen problem at ændre til tidligere afgang, som EBD, i LHR. Det skal dog ske ved check-in eller service point - ikke i gaten.

Poenget er å endre i siste liten ved gate, må man innom service point eller innsjekk kan man like gjerne ringe reisebyrå.
Mine eksempler gjelder da man har dårlig tid, og akkurat kan rekke et tidligere fly. DY fikk det til,SAS bomma tre ganger på rad for min del.
 
Prøvd i appen? Så lenge billetten kan endres, skulle det ikke være noe i veien for det. Gjorde det selv senest på fredag.
 
Har de siste månedene forsøkt å komme med et tidligere fly tre ganger, diamant og D eller Z billett. Fått beskjed om at de ikke har lov, må ta det gjennom reisebyrå.

Jeg var i Gullstua på OSL tidligere i år og da spurte jeg henner hvordan dette fungerte med å endre billetter. Skulle ikke endre den, jeg ønsket bare å vite hvordan det fungerte.

Og da sa hun at hvis det var C billett da kan de i skranken endre den, mens hvis det er andre bokstaver da må de ringe til billettkontoret for å få godkjenning for å endre billetten.
 
SAS endrer på reglene på Plus Smart og Business Smart på longhaul. De vil ikke lenger være refunderbare, mot et gebyr, derimot vil de fremeover kunne ombookes kostnadsfritt , dog en eventuelt prisendring må betales.

Jeg har en Business Smart-billett jeg lurer på å endre, men jeg klarer ikke finne detaljene i reglene. Kan ombookingen innebære endret rute? Og det er kun prisøkning som må betales, man får ikke tilbake om ny dato er billigere?
 
En liten heads up når det gjelder bookinger på SAS med connections til/fra annet selskap. Har en booking som inkluderer innlandsflight i USA. Returen starter med et Alaska-leg (til LAX og SAS videre), og den fikk en endring i rutetid en del tidligere enn det jeg hadde booket (dvs. må skippe et par avtaler Det er ledig senere på dagen til LAX med Delta, men SAS sier de ikke kan endre fra AS til DL (eller omvendt) ved Schedule-change uten at man betaler vanlig mellomlegg for endring. De kan evt booke meg om til dagen etter eller via en annen by så lenge det er med AS på første leg. (Billetten er booket på sas.no og både AS og DL er tilgjengelg der, men de påberoper seg at det ikke er "under comparable transport conditions" når det er endring av flyselskap :headbang)
 
Jeg har en Business Smart-billett jeg lurer på å endre, men jeg klarer ikke finne detaljene i reglene. Kan ombookingen innebære endret rute? Og det er kun prisøkning som må betales, man får ikke tilbake om ny dato er billigere?

Jeg fikk ikke endret SEA-EWR-OSL til SEA-SFO-CPH-OSL. "Computer says no."
Første leg var AS på begge.
 
Vi har en bonusreise osl-cph-ord. Nå er vi i CPH og sas har knasellert cph-ord og booket oss om til neste dag.

Dersom vi velger å ikke reise i morgen, vil vi kunne kansellere og få tilbake poengene? Reisen er jo strengt tatt påbegynt. Henvender vi oss evt på servicesenteret på flyplassen?
 
Dersom vi velger å ikke reise i morgen, vil vi kunne kansellere og få tilbake poengene? Reisen er jo strengt tatt påbegynt. Henvender vi oss evt på servicesenteret på flyplassen?
Er vel vanlige regler som gjelder så om du blir ufrivillig ombooket med så mye forsinkelse kan du vel velge å akseptere ombokingen eller kansellere med refusjon. Men om du har akseptert ombooking så følges vanlige regler.
 
Sas fjerner 24 timersregelen på avbestilling med unntak av reiser til Usa kjøpt mer enn 7 dager før.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
 
Back
Top