SAS,- en gang Europas punktligste flyselskap.

senja

Newcomer
Jeg er en rimelig trofast SAS-kunde (EBG) som etterhvert begynner å bli veldig frustrert over selskapets tiltagende manglende evne (og vilje) til å få flyene i lufta på -eller omkring rutetid.
I dag var det 6. gang på rad at jeg opplevde mer enn 30 min delay på SK4528 OSL-MOL. For en som er avhengig av kollektivtransport på ankomststed, og dette fører til hotell og taxiutgifter i tusenkronersklassen, er dette en tendens jeg misliker sterkt.
Det er spesielt en ting jeg opplever som svært bekymringsfullt, og det er den totale mangel på evne og vilje til å prøve å hente inn mindre forsinkelser. I dag var innkommende fly parkert på gate 20 min sent, og pushback startet nøyaktig 41 minutter senere.
Det ble ikke brukt trapp på bakdøren i det hele tatt, ingen gjør forsøk på å "rettlede" de som ikke etterkommer anmodningen om å la de med seterad 12-24 gå om bord først, rydde og vaskegjengen bruker sin tilmålte tid uansett om flyet skal parkeres over natten på destinasjonen, og,-en kuriositet,- jeg hører ikke lenger noen si: Vi gjør alt vi kan for å ta igjen forsinkelsen. Jeg har sett at man på mindre flyplasser har greid å snu rundt en rimelig fullastet 737 på 17-18 minutter. Da er 41 minutter selvsagt way out. Rutetabellene opererer flere steder med 25 min turnaround på OSL. Jeg har tilgode å oppleve under 35 min det siste året.
For å si det som det er: Jeg gir f** i wraps, snacks og brus. Gi meg tilbake selskapet som flyr når de skal, slik at jeg slipper å sitte med hjertet i halsen hver gang jeg nærmer meg OSL etter en uke på jobb.
Er jeg den eneste som føler på dette? Ser i allefall få innlegg vedrørende dette. Imøteser derfor kommentarer med takk, og spesielt dersom noen i , eller med kjennskap til groundhandling kan forklare hvorvidt mine erfaringer er enestående eller om det er bevisste prioriteringer som ligger til grunn.
Det hadde også vært interessant å se punktlighhetsstatistikken for SK4528. Det kan selvsagt finnes en mulighet for at det bare er mine avganger som har vært forsinket, men velger å tro at det er litt bedre fordelt enn som så.

Følte bare for å blåse ut litt frustrasjon. No hard feelings!

Senja

Min teori er at selskapene setter turnaround-tiden så lavt som mulig for å kunne ha flyene i luften mest mulig. En rekker gjerne en tur/retur eller to ekstra i løpet av dagen til en valgfri destinasjon hvis en presser ned turnaround-tiden. Jeg handler Norwegian til daglig og noen ganger har vi kun 20 min på å snu flyet. Det sier seg selv at dette ikke går hver gang, men det virker som om Norwegian aksepterer at det er mindre delayer innmellom.

Det er nok du som har vært uheldig. Men i det siste har det vært ganske mye dårlig vær, som har gitt litt slot/flow problemer. Kan også være at flymaskinen kommer fra utland, og skal videre innland, som tar litt lengre tid. Er ganske mange ting som skjer rundt en flymaskin på hjemmebase, som ikke skjer på utebase. Catering, cleaning etc.

Ganske enig.

Jeg flyr ofte opp/ned til EVE, ofte med SK4094/4095.
Problemet er at flyet kun har 20 min. turn around på Evenes. Okei - de hadde klart det på 20 minutter, men det er allerede forsinket fra OSL. Problemet er at de bare legger inn 20 min på OSL også... Håpløst!
Vinterstid burde 40 minutter vært en minimum!

"en gang Europas punktligste flyselskap", sorry det har de nok aldri vært til tross for at de har desinformert om det i reklame.

Har du fasiten på det da?
SAS vant Flightstats on-time service award for "Arrival Performance" i kategorien "Major European Airlines" for 2011 og 2010. De skrøt av og annonserte at de hadde vunnet prisen for å være punktligst i Europa 3 år på rad med logikken av de ville vunnet også i 2009 om Flightstat hadde gitt ut pris i den kategorien "major airlines i Europa" da. På noen websider tok de med en liten fotnote at det kun var i kategorien "Major Airlines", men de tok det som oftest ikke med. Blandt alle flyselskaper kom de på 8. plass i 2011 i Europa.

Dette har vært diskutert i mange tråder før.

'Aldri' begynte før 2009 ........ ;)
Joda, den skal du ha, men da er det hvert flyselskap sin definisjon og ikke noen prisutdeling å vise til.

I 2011 når SAS lå på 8. plass i Europa hos Flightstat lå Ryanair på 15 plass der. De forhindret dem ikke fra å bruke egne definisjoner og målinger og annonsere at de også var mest presis i Europa.

Unnskyld, men jeg har lite eller ingen sympati for dette, suttring er riktige ordet for hovedinnlegget. Flyet landet riktignok 29 minutter etter rutetabellen, men hvis du har videreforbindelse med buss...så har du seriøst deg selv å takke. Du kunne tatt tidligere fly, eller tatt buss i diverse retninger selv om flyet var forsinket.. Det går masse busser etter kl 20.30 i Molde, så er spent på din endelige destinasjon her.

Det går masse busser etter kl 20.30 i Molde, så er spent på din endelige destinasjon her.
At det går masse busser i Molde er kanskje det dummeste jeg har lest på lenge..

Og hvilket tidligere fly skal en ta da? SAS har et fly som går 4 timer tidligere. Er ikke akkurat OSL-SVG/TRD/BGO det her. Er ikke urimelig å forvente at et produkt du kjøper skal levere i henhold til oppsatte rutetider..

Rampen:
Dette gidder jeg nesten ikke å kommentere. Jeg betaler flere tusen kroner (på forskudd) for at SAS skal frakte meg til Molde med ankomst 2040. Dersom jeg hadde visst at flyet skulle lande 2110 hadde jeg aldri bestilt.
Det jeg prøver å si er at jeg har reist på denne måten i mange år, og det har, til tross for sporadiske forsinkelser, gått greit. De siste månedene er imidlertid forsinkelser blitt hovedregelen, med sporadiske avganger på rute. Og det er faktisk ikke det jeg ønsker å betale for.
Kort fortalt: Jeg er villig til å betale ekstra for reiser som passer til mine behov, og kun da.

Når det gjelder bussavganger mellom Molde og indre Nordmøre kan du forsøke å tette en av dine åpenbare kunnskapshull ved å studere 177.no.

Med ønske om en fortreffelig kveld

Senja

Last edited:
Ganske enig.

Jeg flyr ofte opp/ned til EVE, ofte med SK4094/4095.
Problemet er at flyet kun har 20 min. turn around på Evenes. Okei - de hadde klart det på 20 minutter, men det er allerede forsinket fra OSL. Problemet er at de bare legger inn 20 min på OSL også... Håpløst!
Vinterstid burde 40 minutter vært en minimum!

SAS har ikke 20 min turn around noe sted, hverken på OSL eller linjestasjonene. Minste TA på B737 er 25 min. på innenriks. Kommer flyet fra utlandet og skal innenriks (og visa versa) er tiden 40 min. Utland til utland er 30 min (mener jeg å huske). Kommer flyet sent inn, så gjør vi hva vi kan for å ta inn så mye som mulig av forsinkelsen.

Vinterstid er det ofte deicing som gjør at mange fly blir forsinket, men dette har absolutt ingenting med TA å gjøre.

Rampen:
Dette gidder jeg nesten ikke å kommentere. Jeg betaler flere tusen kroner (på forskudd) for at SAS skal frakte meg til Molde med ankomst 2040. Dersom jeg hadde visst at flyet skulle lande 2110 hadde jeg aldri bestilt.
Det jeg prøver å si er at jeg har reist på denne måten i mange år, og det har, til tross for sporadiske forsinkelser, gått greit. De siste månedene er imidlertid forsinkelser blitt hovedregelen, med sporadiske avganger på rute. Og det er faktisk ikke det jeg ønsker å betale for.
Kort fortalt: Jeg er villig til å betale ekstra for reiser som passer til mine behov, og kun da.

Når det gjelder bussavganger mellom Molde og indre Nordmøre kan du forsøke å tette en av dine åpenbare kunnskapshull ved å studere 177.no.

Med ønske om en fortreffelig kveld

Senja

Sett været i Oslo-området det siste??? Snøvær betyr deicing, slots, brøyting og masse annet rart som påvirker on-time. Slikt surt oppgulp du kommer med her viser egentlig bare at du ikke vet noe som helst om hva som foregår på en flyplass. Bedre å være litt forsinket, enn å aldri komme frem vel???

Rampen:
Dette gidder jeg nesten ikke å kommentere. Jeg betaler flere tusen kroner (på forskudd) for at SAS skal frakte meg til Molde med ankomst 2040.

Ingen flyselskaper selger garantert ankomsttid. Så hvis du ikke tåler 30 min forsinkelse, så det er det likevel ikke det du betaler for. Forbrukerrådet har operert med 90 min som minimums tid man bør beregne for videre transport.

Det er selvfølgelig i alles interesser at rutetidene oppnås uten forsinkelser, men iblant går det ikke. Det er veldig mange faktorer som spiller inn.

Om det er mangel på frekvenser på fly og kollektivtrafikk, så hadde det hjulpet om folket på mørekysten ble enige om en hovedflyplass og bygget infrastrukturen rundt dette.

Om det er mangel på frekvenser på fly og kollektivtrafikk, så hadde det hjulpet om folket på mørekysten ble enige om en hovedflyplass og bygget infrastrukturen rundt dette.
Mørekysten av en flyplass, og det er KSU. Jeg forstår selvsagt at du sikter til KSU og MOL, men at noen sammenslåing av disse to flyplassene skjer tviler jeg på. Nå vet jeg heller ikke hvordan mulighetene for flyplass i nærheten av batnfjordsøra ville vært (mtp innflygning og "fjellene rundt")? At moldenserne ville gått med på noe lengre mot KSU tviler jeg på, og noe nærmere MOL er vel uaktuelt. De som bor enda lengre vekke enn KSU vil jo få svært lang reisevei til flyplass.

Nei, det vil vil nok bli så mye diskusjon og uenigheter hvis noe slikt skulle ha blitt utarbeidet, at det aldri ville gått.

Noen fakta

SAS har i utgangspunktet 25 min t/a i Norge.
Det er 20 min på flighter med gjennomgående rutenr. (feks SVG-BGO-AES-TRD hvor det da er 20 min i BGO og AES) det samme i BOO hvis det er rute TRD-BOO-TOS.

Det har aldri vært 20 min på hverken OSL eller EVE

Ellers er noen av problemene på OSL nå forbundet med utbyggingen. ATC har blitt ganske gode til å bruke vestre bane hvis man står på innland, og østre på utland,for å få ned taxetidene.
I forbindelse med snøvær og avising er dette ofte ikke mulig, da man bare aviser på en plattform.

Står man feks på en av 170 gatene (den "midlertidige" innenlandspiren) og skal ta av på 19L blir det lang taxetid.

Jeg mener fortsatt at hvis en 3o minutters forsinkelse skaper så stort problem så burde du tatt et tidligere fly, eller sett på alternativ transport som løsning. Jeg har aldri ville tatt en slik reiserute som du her velger, hvis jeg vet at en liten forsinkelse som dette skaper så stort problem for deg. Du skriver indre nordmøre...kunne det vært bedre å reist til Kvernberget og buss derfra? Eller NSB til Oppdal og buss derfra? Jeg vet fortsatt ikke din endelige destinasjon, og derfor blir det feil å legge skylden på SAS. 30 minutters forsinkelse burde ikke skape forsinkelser for de fleste iallefall.

Jeg mener fortsatt at hvis en 3o minutters forsinkelse skaper så stort problem så burde du tatt et tidligere fly,

Helt enig. Hvis jeg har viktige videreforbindelser pleier jeg legge inn 45-60 min slakk.
Ser av flightmemory at på siste 3 år har jeg 176 flighter med SAS og 1 mistet viktig videreforbindelse. :)

Nu har jeg kigget efter SK4528 i februar på strækningen OSL-MOL
18 afgange
09 var forsinket grundet forsinket fly fra en anden rute(hoved forsinkelse)
01 var forsinket grundet piloter fra et forsinket fly
01 var forsinket grundet opbæring af en dårligt gående
07 afgik til tiden
De fleste af de 9 forsinkelser havde også forsinkelse grundet andre ting, men som sagt var de fleste grundet forsinket fly....
Disse fly var forsinket tidligere blandt andet grundet afisning af fly tidligere på dagen...og hvis der ikke har været mulighed for flybytte i løbet af dagen , ja så vil forsinkelsen naturligvis akkumulere sig sidst på dagen, hvis ikke der har været mulighed for at hente noget ind...
Hilsen Ole

Back