• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS EI-SII med squak 7700

Re: SAS ei-sii med squak 7700

Sjekk speed graph. Fart mellom 150-300 knott i korte mellomrom. Ikke hyggelig å følge med men ser ut som den kom seg trygt ned på STN
 
Re: SAS ei-sii med squak 7700

Landet på Stansted 2215 (2115 lokaltid) Fart på FR24 er ikke alltid til å stole på, kommer litt an på ADSB mottagerne.
 
Last edited:
Re: SAS ei-sii med squak 7700

Farten som går opp og ned er vel de forskjellige segmentene i holdingen. Flightradar viser groundspeed, og den varierer jo om man har vinden med eller mot seg.
 
Re: SAS ei-sii med squak 7700

Single runway ops på LHR pga en strandet Air India 747. Fikk windshear i 300 fot, avbrøt og ville diverte til STN. Fikk ikke lov av ATC uten å erklære emergency, så da gjorde de det ...

Litt ekstra papirarbeid antagelig, men hva gjør man ikke for safe ops ....
 
Re: SAS ei-sii med squak 7700

Denne maskinen tilhører vel SAS Ireland, og å bløffe seg til en general emergency situasjon, er vel ikke akkurat noe SAS ville gjort. At de var nede i en hastighet på 185km/t i 1600 fot, var det liksom en skapt fake situasjon, og hvor sakte kan egentlig en A320 fly, før det begynner å lyse alarmer i cockpit ?
 
Re: SAS ei-sii med squak 7700

Det var ikke bløff. Det var et krav fra ATC.

Hastighetene i FR24 er forøvrig ikke nøyaktige.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Re: SAS ei-sii med squak 7700

Det var ikke bløff. Det var et krav fra ATC.
Tror det kanskje mangler litt detaljer her? Det "bløffes" naturligvis ikke om slik, samtidig som at ATC aldri sier at en flyvning må melde mayday.

Jeg antar at de har bedt om omdirigering til STN, hvor svaret har vært at det ikke er tilgjengelig, hvor dialogen kanskje har gått videre til at den er tilgjengelig ved en nødsituasjon. Hvis situasjonen er så at de må til STN for å unngå å komme under minimumsreserver for fuel så sier det jo seg selv hva de gjør.
 
Re: SAS ei-sii med squak 7700

Tror det kanskje mangler litt detaljer her? Det "bløffes" naturligvis ikke om slik, samtidig som at ATC aldri sier at en flyvning må melde mayday.

Jeg antar at de har bedt om omdirigering til STN, hvor svaret har vært at det ikke er tilgjengelig, hvor dialogen kanskje har gått videre til at den er tilgjengelig ved en nødsituasjon. Hvis situasjonen er så at de må til STN for å unngå å komme under minimumsreserver for fuel så sier det jo seg selv hva de gjør.

Det kan ikke være fuel emergency. De skal kunne fly til reserveflyplass pluss 45 minutter. Dette flyet gjort bare en low pass på Heathrow før det fløy dirkete til STN, uten holding.
 
Re: SAS ei-sii med squak 7700

Det kan ikke være fuel emergency. De skal kunne fly til reserveflyplass pluss 45 minutter. Dette flyet gjort bare en low pass på Heathrow før det fløy dirkete til STN, uten holding.

Final reserve er 30 minutter for fly med turbinmotor(er). 45 minutter er for fly med stempelmotor(er).

Grunnen til at de fikk en slik direkte ruting er jo nettopp at de var i en nødsituasjon basert på transponderkoden (7700). Single runway ops på LHR er ikke mye moro og STN er alternativ for mange så det fylles fort opp og de vil på et tidspunkt nekte å ta i mot flere fly.
 
Vi instruerer ikke fly til å melde mayday, nei. Det er nok som Turtle sier, flyplassene her i landet fylles fort opp, her på MAN tar vi kun en liten håndfull selv i mass diversion-sitausjoner, og hvis din(e) nærmeste alternate(s) er fulle og du ikke har fuel til å dra utenbys sitter du igjen med kun et valg, med mindre du ønsker å inkludere å lande på Thames. Vi på bakken kan kun formidle hvorvidt flyplassen kan akseptere flere fly eller ikke, så er resten opp til fartøysjef.
 
Last edited:
Back
Top