• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Dragehode på A300

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
SAS Dragehode på A300

Jeg har kikket på litt gamle bilder i det siste, og er det noen som kan si noe om hvorfor A300'n ser så annerledes ut enn de andre modellene?

Det som (for meg) ser rart ut er det store mellomrommet mellom den grå bukfargen og den blå stripen. Det ser ut som man på A300 har valgt, så samme måte som på DC-10 å avslutte den grå fargen kant-i-kant med undersiden av dørene. På 747 og f.eks. DC-8 og DC-9 er det ikke en slik "regel". Der er det hvite mellom det grå og det blå veldig smalt i forhold.

A300: http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Airbus-A300B2-320/1165797/M/
DC-10-30: http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas-DC-10-30/1455883/L/
747-200: http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Boeing-747-283B/1231493/L/
DC-8: http://www.airliners.net/photo/Scan...64910/L/&sid=190dfc02a09e1e8a070d250f5eba6cd0
DC-9: http://www.airliners.net/photo/Scan...74516/L/&sid=88671d934214a74c397d875a7c67c24e
 
Re: SAS Dragehode på A300

Hvorfor de valgte det slik den gang, er det nok ikke lett å få svar på. Men at det var slik, det husker jeg godt, og jeg stilte meg det samme spørsmålet første gang jeg så den etter levering i 1980.

Men egentlig synes jeg de var stilige slik, tror ikke den hadde vært like stilig med det grå feltet helt oppuder vinduene. Men det er nå en smakssak. Men DC-10 var malt akkurat slik som de andre, med skillet mellom det hvite og det blanke rett under vinduene, ikke i kant i kant med dørene. Bildet du viste til viser ikke dette godt nok.

Se på selve dragehodet på A300, det ligner mest på det store dragehodet de brukte på 747.

Se her på et bilde av LN-RCA fra FBU
 
Last edited:
Re: SAS Dragehode på A300

Var det ikke snakk om en liten "face-lift" av designet - før man fikk stripene.
 
Re: SAS Dragehode på A300

Utgangspunktet var at den blå stripen følger vindusrekken.
På 10erne var under siden metal finish og det var designmessig vurdert penere at den delen gikk så høyt som den gjorde.
Da A300 ble levert ble det bestemt at maskinene ikke skulle være i metal finish slik 10erne var ut fra et vedlikeholds perspektiv.
Siden A300 opprinnelig var planlagt brukt intra-Skandinavisk og på hovedstads trafikk i Nord-Europa fant SAS ut at de ville ha gråmaling som også gav korrosjonsbeskyttelse for hyppige avganger og landinger , særlig vinterstid.Så vidt jeg husker var den grå lakken noe tyngre enn den hvite av denne grunn. Dette ga nok ut fra et designsynspunkt i tillegg til vekt det resultatet som vi ser.
 
Back
Top