SAS DHC-8 av banan i Örnsköldsvik

RolfL

ScanFlyer Gold
SAS DHC-8 av banan i Örnsköldsvik

Någon som hört något mer om anledningen? Har något skrivits internt i SAS om incidenten? Hände tydligen 14 december med SK096.

Re: SAS DHC-8 av banan i Örnsköldsvik

OY-KCH landet en time sent denne dagen dvs 1940 i OER. Intet unormalt rapportert og den gikk ut igjen neste morgen om sk099

Originally posted by Tertit54

OY-KCH landet en time sent denne dagen dvs 1940 i OER. Intet unormalt rapportert og den gikk ut igjen neste morgen om sk099

Åh jasså?

Artikel

Står inte OY-KCH i BOO ? Som Savipix säger var det väl OY-KCE i OER. Men alla här på forumet med SAS-anknytning: ingen intern information ? Är det locket på ?

Originally posted by RolfL

Står inte OY-KCH i BOO ? Som Savipix säger var det väl OY-KCE i OER. Men alla här på forumet med SAS-anknytning: ingen intern information ? Är det locket på ?
Hej Rolf

Jeg kan ikke hjælpe,er først på job igen den 30dec.
Hilsen
Ole

OY-KCH står parkert i Bodø. Noe papirarbeide gjennstår før den får sin nye reg, LN-WDD.
Nye crew må sjekkes ut på typen og en del modifisering til WF standard utføres. Beregnes å settes i trafikk fra 25mar07.

Som det står i artikkelen brukte de hele banen på å stoppe. Det betyr ikke at flyet har gått utfor banen. Hvorfor man måtte bruke hele banen er et annet spørsmål, og svaret vil nok SAS sin interne kommisjon komme med, om ikke hendelsen utredes av andre. Det er noe som heter friksjonsmålinger, og det er noe som heter å holde banen så lite glatt som mulig. Lufthavnsjefens siterte utsagn om at flygerne bremset for mye sklir inn i rekken av utsagn fra lufthavnsjefer som ofte har mer peiling på langtidsparkeringen på flyplassen enn på det som skjer (eller burde skjedd) airside. Kanskje :old

Originally posted by Jumper
Som det står i artikkelen brukte de hele banen på å stoppe. Det betyr ikke at flyet har gått utfor banen.

Jag tror inte det blivit någon tidningsartikel om Dash-8:an blivit kvar på banan. Från Örnsköldsviks Allehanda: " Planet gled vidare och stannade intill skogsbrynet". Skogsbrynet som finns vid banändan eller ... ?

Originally posted by Jumper
Som det står i artikkelen brukte de hele banen på å stoppe.

Helt rätt ! Som du säger så var ju faktiskt fakta att maskinen stannade på banan med någon meter kvar. Tydligen stort uppslaget i Örnsköldsviks Allehanda (och andra media i Sverige), kanske någon passagerare som ringde anonymt och tipsade om någonting som egentligen inte var något att skriva om!

Utifra de opplysninger jeg kan se så var det KCH som skled av banen i OER og at den var i drift igjen tidlig neste morgen. Men jeg kan også sjekke dette opp nærmere når jeg er på jobb igjen (1 nyttårsdag kl.0600 !!!!:drunk: :cry: )

Nok en gang, det var KCE som var i OER. KCH sto i EMA denne datoen og ble ferget EMA-BOO 20dec. Flight nbr SK9115. Landet i BOO 1622lt.

Jeg må kjøpe meg nye briller. Det var selvsagt KCE som hadde denne hendelsen men det ble ingen andre "skader" enn en CNL leg tilbake til ARN og den var i full drift igjen neste morgen !!

Back