SAS, Datatilsynet og biometri

Re: Dårlig service av SAS/SGS på Flesland

Lyst til å si hvorfor?

Enkelt og greitt, alle sotre selskap har før eller siden problemer med å holde på kunders data, og dette er data jeg ikke synes at de har behov for å ha.

-A

Kan være riktig det, og er derfor SAS sletter all data fra biometri etter reisens slutt. Hele prosessen er godkjent av datatilsynet, noe de kun hadde gjort om de var helt sikre at SAS gjorde hele jobben riktig.

Kan være riktig det, og er derfor SAS sletter all data fra biometri etter reisens slutt. Hele prosessen er godkjent av datatilsynet, noe de kun hadde gjort om de var helt sikre at SAS gjorde hele jobben riktig.

Glipper skjer. Sånn er det bare, uansett hvor dokumentert og godkjent ting er.

-A

Hele prosessen er godkjent av datatilsynet, noe de kun hadde gjort om de var helt sikre at SAS gjorde hele jobben riktig.

Mye som er godkjent av Datatilsynet som lekker som en sil.

Glipper skjer. Sånn er det bare, uansett hvor dokumentert og godkjent ting er.

Ja, og det er jo typisk at vi som jobber med slike systemer og utfordringer er de som er skeptiske til at det er tett ;)

Ja, og det er jo typisk at vi som jobber med slike systemer og utfordringer er de som er skeptiske til at det er tett ;)

Jeg er ikke skeptisk, jeg bare vet at sånt stoler man ikke på. :)

Men tilbake fra biometri og til SGS/SAS: det er ingen muesli her slik som det er sagt det skulle være, da har vi endelig noe stort å klage over! ;)

-A

Glipper skjer.

Ja, men om dette glipper er det ingen problem, unntatt for datatilsynet. Biometri informasjon kan ikke brukes til noen verdens ting(?), er jo bare et avtrykk av enkelte merker i fingeren.

Og når man ikke ønsker å bruke de alternativer man blir tilbudt er det dessverre slik også at man må forvente at man må stå for eksempel i lengre kø.

Ja, men om dette glipper er det ingen problem, unntatt for datatilsynet. Biometri informasjon kan ikke brukes til noen verdens ting(?), er jo bare et avtrykk av enkelte merker i fingeren.

Den kan ikke brukes til noe inntil noen finner noe å bruke det til, og fingeren min er ikke som en PIN-kode som kan endres.

Og når man ikke ønsker å bruke de alternativer man blir tilbudt er det dessverre slik også at man må forvente at man må stå for eksempel i lengre kø.

Det er sjeldent en sak, og verdt bryet. :)

-A

De virkelig store problemene her oppstår når man ikke har noe annet valg, som f eks når man skal få visum til Storbritannia...

De virkelig store problemene her oppstår når man ikke har noe annet valg, som f eks når man skal få visum til Storbritannia...

Har også opplevd samme issue i jobbsammenheng.
Tilgangen til noen lokaler er basert på fingeravtrykk, dette systemet er operert av 3djepart i dette forholdet.

Hva gjør man ? , nekter å vise finger'n , får ikke tilgang og mister jobben ?

Synes det er forklart fint her:
http://www.sas.no/biometri

Jeg er ikke skeptisk til å bruke biometri, men de som er skeptisk - skal få lov til det, synes det står veldig klart på siden:

"Du kan selvfølgelig velge å vise identifikasjon som før, hvis du foretrekker det."

Har også opplevd samme issue i jobbsammenheng.
Tilgangen til noen lokaler er basert på fingeravtrykk, dette systemet er operert av 3djepart i dette forholdet.

Hva gjør man ? , nekter å vise finger'n , får ikke tilgang og mister jobben ?

Man får stå for de valgene man tar. Jeg har ikke den situasjonen.

Synes det er forklart fint her:
http://www.sas.no/biometri

Jeg er ikke skeptisk til å bruke biometri, men de som er skeptisk - skal få lov til det, synes det står veldig klart på siden:

"Du kan selvfølgelig velge å vise identifikasjon som før, hvis du foretrekker det."

Og det er det jeg gjør, det funker fint.

...innreise til USA m.m.

Da er det med i kriteriene for valget om hvor man drar. :)

-A

Litt av en bransjestolthet man har. Mye rart kan man stole paa, men ikke enkle loesninger som biometri. ;)

Det er en kjennsgjerning at det finnes en overveldende antall verdensmestere i IT bransjen enn i andre bransjer, hadde blandt annet en kar i dag som var skeptisk til aa sende betalingstransaksjoner via MPLS...

Men squirrel mail, det var virkelig tingen for han :rolleyes:

Tror reisefremtiden ser moerk ut for vaar venn i Bergen. Biometri er fremtiden og det er ikke lenge foer alle land vil bruke oeyet eller fingeravtrykk for aa faa innreise.

biometri i forbindelse med innsjekk forsvinner nok uansett ganske snart, ettersom EU har droppet kravet om id-kontroll ved flyreiser. I går reiste jeg OSL-STO-OSL og ble kun sjekket ID på OSL, ikke ARN

biometri i forbindelse med innsjekk forsvinner nok uansett ganske snart, ettersom EU har droppet kravet om id-kontroll ved flyreiser. I går reiste jeg OSL-STO-OSL og ble kun sjekket ID på OSL, ikke ARN

Droppes også kravet om at flyselskapene må være 100% sikker på at det er samme person som leverer bagasjen som går ombord i flyet?

Litt av en bransjestolthet man har. Mye rart kan man stole paa, men ikke enkle loesninger som biometri. ;)

Mange systemer man kan stole på, men ikke i kombinasjon med organisasjonene rundt dem ;)

Back