Re: SAS Danmark beholder likevel trafikk på CPH-ARN/OSL
Originally posted by OMW
En ting har jeg lurt på en stund: var det en sterkere følelse av samhold og solidariet landene imellom i "gamle dager"? Virker som tre (fire) veldig delte selskaper nå?
OMW her berører du et interessant tema.
Jeg har personlig erfaring fra utstrakt kontakt med de 3 skandinaviske lands luftfartsmyndigheter og samferdselsmyndigheter. Denne erfaringen var for meg en aha-opplevelse.
Jeg fikk et klart inntrykk av at hver av landene jobber for sine interesser noe som for meg ikke er noe overraskende i seg selv.
Problemet oppstår når et av landene(Norge) er mer lojale overfor fellesskapet enn de andre. Dette kan også kalles uvitenhet eller naivitet.
Kontakten med norske samferdselmyndigheter viste at man var mer opptatt av å følge DK og SE i deres syn og avgjørelser enn å jobbe for norske interesser.
Både DK og SE gav blanke i norske interesser og presset på utelukkende for sine egne interesser og virksomheter.
Dette var også virksomheter i tillegg til SAS.
Årsaken har vært etter mitt syn vært et svakt embetsverk i Samferdselsdepartementet i Norge og politiske føringer. Når Luftfartsverket i tillegg tidligere år stort sett var mannet opp med ex-SAS og noen ex-BU ansatte så kan man se tegningen.
Ide'en med SAS var god , men har vel aldri fungert 100% fordi tross alt er det kulturelle forskjeller mellom de tre skandinaviske land man ikke kan se bort fra.
Konfliktene i SAS gjennom flere 10-år er jo et uttrykk for denne forskjellen sammen med det jeg nevner over.
FBU4EVER sine erfaringer med bedriften fra innsiden er jo også viktig å merke seg.
Jeg tror ikke på noen snarlig løsning for SAS i dagens konkuranseutsatte marked. Snarere tvert imot. Jeg tror frontene vil tilspisse seg fordi de ansatte i alle tre land vil jobbe for sine interesser og medlemmer for å beholde jobbene.
Det beste SAS kunne ha gjort etter min mening er å følge retningen SAS Braathens tidligere adm. dir. Jansson staket opp ; selvstendige selskaper med utstrakt frihet i eget marked under eget varemerke (SASBraathens) i allianse med øvrige medlemmer av StarAlliansen.
Mange brukere av SAS har ikke tro på fred og fordragelighet i selskapet fremover fordi det ikke har skjedd noe vesentlige forandringer til det bedre.
Selv om selskapet viser til vekst så er det ingen som spør eller belyser om veksten kunne ha vært større dersom selskapet hadde utvist større stabilitet intern og troverdighet i markedet for brukerne.