SAS da... Ikke bra...

LTH

ScanFlyer Gold
Medlem
SAKSET FRA: http://www.adressa.no/midtnorge/article.jhtml?articleID=516636

Fikk sparken - glemte flapsen
Tekst: Frank Cadamarteri Frank Cadamarteri

Piloten var stressa fordi han var innkalt til ekstrajobb og styrmannen var bekymret etter å ha mottatt oppsigelsesbrev fra selskapet.

Dermed glemte de sjekklisten før avgang.

Boeing 737-700 maskinen tok av fra Gardermoen med rorene, flaps, slats og stabilisatortrim i feil stilling. Til alt hell gikk det likevel bra.

Rapporten fra Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane (Hslb) som ble lagt fram denne uken omhandler hendelsen 27. november i fjor. Da var SAS-maskinen på vei fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Stavanger Lufthavn Sola.

På forhånd avtalte de to i cockpiten at kapteinen skulle ta av og så overlate kontrollene til styrmannen. Men da været bedret seg like før start, overlot kapteinen kontrollene til den kvinnelige styrmannen. Dermed glemte de sjekklisten og rorene ble stående i feil posisjon. Dette utløste en alarm som de to i cockpiten ignorerte.

Kapteinen, som hadde over 10 000 timer i luften, men bare ca. 270 timer med den aktuelle flytypen, har forklart at han trodde dette var en alarm som ville slå seg av når styrmannen slapp bremsen. Hun oppdaget feilen og korrigerte rorene. Dette skjedde først etter at flyet var kommet opp i hastighet for å ta av.

Nå får flyselskapet kritikk fra Havarikommisjonen etter å ha hatt fem lignende hendelser på litt over ett år, med to ulike flytyper.

I rapporten heter det blant annet at hendelsen om bord i dette flyet sannsynligvis skyldes «to flygere med problemer i relasjon til privatlivet, uheldige forhold i selskapets
personalpolitikk og mangelfull kommunikasjon». Havarikomisjonen ber også om at selskapet har større fokus på de om bord i forbindelse med omstilling nedbemanning, fordi dette kan virke inn på mannskapets årvåkenhet.

- Vi tar disse rapportene meget alvorlig. Vi vil gå inn i våre rutiner og vurdere om det er noe som må endres, sier informasjonssjef Siw Meisingseth i SAS Braathens.
 
Replying to Topic 'SAS da... Ikke bra...'

Obs: ingen kritik men hade vi inte den här incidenten till diskussion för ett tag sedan eller minns jag fel ?
 
Replying to Topic 'SAS da... Ikke bra...'

Widerøe, Braathens, SAS... who cares? Same sh... , different names!
 
Replying to Topic 'SAS da... Ikke bra...'

Date of Accident: 16 August 1987
Airline: Northwest Airlines
Aircraft: McDonnell Douglas MD-82
Location: Romulus, Michigan (Detroit Airport)
Registration: N312RC
Previous Registrations: N1004F
Flight Number: 255
Fatalities: 154:155 + 2
MSN: 48090
Line Number: 1040
Engine Manufacturer: Pratt & Whitney
Engine Model: JT8D-217
Year of Delivery: 1982
Accident Description: The aircraft crashed on takeoff from Detroit's Wayne County Airport. Examination of the Cockpit Voice Recorder revealed that, in a rush to depart, the crew never completed the Before Takeoff checklist. Among other items, the aircraft's slats and flaps were not configured for departure. The aircraft clipped several light posts, impacted the top of a rental car building, and came to rest inverted on the airport entrance roadway.

Fra http://www.airdisaster.com/cgi_bin/view_details.cgi?date=08161987&reg=N312RC&airline=Northwest+Airlines

Deja vu .... heldigvis gikk det bra denne gangen!
 
Replying to Topic 'SAS da... Ikke bra...'

Dette har jeg ikke greie på, så jeg bare spør, men er det ikke oppsiktsvekkende at begge pilotene klarer å glemme en så viktig sjekkliste? Kanskje enda mer utrolig i NW sitt tilfelle at de glemte å FULLFØRE den når de først hadde begynt? Skjønner jo at det er høyt tempo inne på "kontoret" rett før avgang, men jeg trodde sjekklistene mer eller mindre ble en refleks etterhvert.:)
 
Replying to Topic 'SAS da... Ikke bra...'

Hun oppdaget feilen og korrigerte rorene. Dette skjedde først etter at flyet var kommet opp i hastighet for å ta av.
Føler meg trygg, når jeg leser dette. Det er godt å se at de er godt trent og kan rette opp i feil. Alle kan gjøre feil, men ikke alle kan holde hodet kaldt og rette opp feilene.
 
Back
Top