SAS contracts to sell 13 MD80 aircraft and 12 spare engines

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
SAS contracts to sell 13 MD80 aircraft and 12 spare engines



Scandinavian Airlines System, has entered into a sales agreement with Sunrise Asset Management, LLC, to sell 13 MD82/83/87 aircraft and an additional 12 spare engines. Sunrise Asset Management is an affiliate of Allegiant Air, LLC ("Allegiant"), an airline based in Las Vegas. The order value is slightly above 20 MUSD (140 MSEK) which will have no effect on the result. Delivery of the aircraft and engines will commence immediately and is scheduled to be completed in February 2013.

This transaction is a further step in SAS' phase-out program for the MD80 series aircraft which are being replaced by B737NGs and A320s prior to the commencement of the A320 NEO's ordered earlier this year. SAS has earlier sold aircrafts to Allegiant and once the deliveries to Allegiant Air are completed, SAS will have sold 45 MD80 series aircraft.

For further information, please contact:
Niklas Hårdänge, VP Corporate Finance/Asset Management, +46 70 997 1817

Sture Stølen, Head of SAS Group Investor Relations, +46 70 997
1451

SAS Group Investor Relations

SAS discloses this information pursuant to the Swedish Securities Market Act and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act. The information was provided for publication on 11 November 2011, at 1.30 p.m. CET.



------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://www.cisionwire.com
The following files are available for download:
http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=2010981&fn=wkr0005.pdf
 
Så er næsten alle SAS MD80ère hos Allegiant..
Så mangler vi næsten kun at vide hvor de "nye" a320ère" skal komme fra
hilsen Ole
 
Veldig positivt at SAS faktisk får solgt disse flyene og at de ikke bare ender opp som spiker. SAS eier for øvrig 26 MD-80 og leier 14. 26 av flyene er i trafikk hos SAS nå, mens 7 er leiet ut. Står de resterende maskinene på bakken?
 
Last edited:
Det vrimler jo ikke akkurat med MD80-kjøpere ... alternativet er nok skraping så dette er nok en helt ålreit deal hvis man sammenligner alternativene ..

I likhet med forrige 'batch' så blir sikkert noen av disse delefly og noen operative.
 
Vemodig at også md80 er på vei ut.... Men nødvendig for sas. Da er det kun boeing 717 igjen, som minner om den gode gamle dc9-21:-) Men lyden er jo puslete i forhold til PW.
 
Det sier kanskje også sitt om SAS og kvaliteten på vedlikeholdet når Allegiant ved flere anledninger har kjøpt fly fra SAS.
 
Garasjesalg?

Omtrent ja

Vemodig at også md80 er på vei ut.... Men nødvendig for sas. Da er det kun boeing 717 igjen, som minner om den gode gamle dc9-21:-) Men lyden er jo puslete i forhold til PW.

Joda, men de har fortsatt noen igjen og siste forsvinner jo ikke før i 2014 etter planen

Det sier kanskje også sitt om SAS og kvaliteten på vedlikeholdet når Allegiant ved flere anledninger har kjøpt fly fra SAS.

Ja, og det er vel først og fremst delene de kjøper flyene for? Alle 13 blir neppe satt i traffikk, og vil istedet bli delefly
 
Pressemeldingen til Allegiant gir litt mer info ...

These purchases will primarily be used to replace engines that will be coming due for major overhauls over the next two years, thus helping the airline to optimize its engine-related maintenance expense. The agreement also allows Allegiant the flexibility to use several of the aircraft for additional MD80 fleet growth in the future, should it decide to do so

http://newsroom.allegiant.com/article_display.cfm?article_id=1586
 
Ekstremt billig, men SAS får vel ikke mer enn markedspris :70:

Så en MD i dag, gråter inni meg at SAS har bestemt at de skal bort. Får glede meg når Blue1 kommer med sine vakre fly på Gardermoen :fly .
 
Når man etter planen har faset ut alle MD'ene, har man kvittet seg med alle, eller tar man "vare" på en/noen par av dem - for å gi den som en slags gave til et lokalt (skandinavisk) flymuseum etc, evt beholde dem selv? Noen som vet noe om dette? Man snakker da tross alt om noe viktig innad skandinavisk transporthistorie. For all del, verden går videre og fly flyr ikke i all evighet - men det er jo litt synd om man ikke beholder noen av dem likevel.
 
Last edited:
Historian med SK & DC-9 går väl tillbaka till mitten av 60-talet. När den sista MD-80n försvinner upphör en nästan 50 år lång era i Skandinavisk luftfart.
 
Når man etter planen har faset ut alle MD'ene, har man kvittet seg med alle, eller tar man "vare" på en/noen par av dem - for å gi den som en slags gave til et lokalt (skandinavisk) flymuseum etc, evt beholde dem selv? Noen som vet noe om dette? Man snakker da tross alt om noe viktig innad skandinavisk transporthistorie. For all del, verden går videre og fly flyr ikke i all evighet - men det er jo litt synd om man ikke beholder noen av dem likevel.

+1. Kanskje vi burde nevne dette for SAS på Facebook?
 
Når man etter planen har faset ut alle MD'ene, har man kvittet seg med alle, eller tar man "vare" på en/noen par av dem - for å gi den som en slags gave til et lokalt (skandinavisk) flymuseum etc, evt beholde dem selv? Noen som vet noe om dette? Man snakker da tross alt om noe viktig innad skandinavisk transporthistorie. For all del, verden går videre og fly flyr ikke i all evighet - men det er jo litt synd om man ikke beholder noen av dem likevel.
Tror ikke det kommer til at ske.....Der findes jo ikke en DC9 på noget museum.. selvom et par havarier i Norge gav fly, der nok kunne have været brugt
Hilsen Ole
 
Prisen som er betalt er ikke spesiellt billig. MD80 er et utdatert fly som i realiteten ikke har noen plass i moderne luftfart grunnet støyklassifisering, drivstofforbruk og vedlikeholdskostnader. Verdien av en MD80 bestemmes i det alt vesentlige av verdien i motorene og et antall av de viktigste gangtidsbegrensede komponenter som gear og liknende. En MD80 med utgåtte motorer, gear osv. er uomsettelig og selges kun til skraphandlere.
 
140 MSEK, det var ikke spesielt mye for så mange fly og flymotorer...:(

Tror ikke Allegiant klager paa den prisen nei!
Ser de forresten daglig under spotting her i Fort Lauderdale hvor de flyr til diverse 'obskure' flyplasser.
 
Gamle, utdaterte osv osv... men kommer til å savne dem uansett. DC9/MD80 må være noe av det peneste med vinger.
 
Back
Top