SAS claims lead in lean fuel operations

Tja... som om noen i Frøvik bryr seg! Ikke f...!!
Vi har sendt beskjed om et forslag som innebærer 6,5 tonn innspart drivstoff forbruk på alle flyginger vestover og 8-8,5 tonn østover. Dvs. at vestrutene går fra OSL, østrutene går fra ARN. men nei, det er et viktigere poeng at vi bruker flaps 3 iso. flaps 4 på innflygingene med A330/340

Må da være noe fudamentalt galt om fagforeninger og ledelsen ikke VIL gjøre slike besparelser i den situasjonen SAS er i nå får tiden. Ikke fatter jeg at det er viktigere å spare 50kilo pr landing, kontra 6 til 8tonn pr flyging.

(...) Her innbiller jeg meg at kun Boeing av nyeste type (muligens) kan matche informasjonsnivået på FMS, som muliggjør optimaliseringen.

Jeg er ingen ekspert når det gjelder å sammenligne Boeings og Airbus FM(G)C-systemer, men så vidt jeg har hørt er faktisk FMC'ene på B737 NG bedre rustet enn A320-serien til å fly de nye kurvede approachene (som på 01R på ARN og 19 på TOS) som er på vei inn nå.

Årsaken til dette er at man må fly disse approachene kun på GPS-signalene. På Airbus kan man ikke (etter det som er blitt meg fortalt) gå manuellt inn og skru av VOR og evt DME update på systemet.

Men dette kan vel en av dere som flyr fransk til daglig bekrefte eller avkrefte?

For øvrig er selve boksen så vidt jeg vet den samme i alle 737 NG'er enten de er 10 år eller 10 dager gamle. Forskjellen ligger kun i oppdateringen av software'en.

Quatsch Richard, hvilken kvasivitenskap har du nå vært borti?

Det er er mye mer komplisert enn disse enkle "teorier" du fremsetter. CO2 er en gass som har en egenvekt (densitet på vitenskapsk) som ligger høyere enn de øvrige komponentene i luften (58% tyngre enn nitrogen og 38% tyngre enn oksygen), men forunderlige er at forholdet mellom disse tre gassene er omtrent konstant uavhengig av hvilken høyde en er i. Grunnen til dette en kraft som kan utnyttes til danne elektrisk energi og det er vind. At vinden har denne virkningen kan vi alle være glad for, for ellers hadde de fleste av oss som bor i lavlandet vært døde av kullosforgiftning. Dermed er det ikke nødvendig å ha en papegøye med oss slik det var for gruvearbeiderne i gamle dag (ingen vind i gruvene). Derimot kan vi se på det å benytte fly som transportform påskynder at CO2en kommer hurtigere til de ikke-befolkede områder grønne områder der CO2en omdannes til oksygen og karbon, noe bilen som kjøres på en vei som går fra tettsted til tettsted ikke gjør.

Så er det dette med begrepet Bio Fuel. Å påstå at biodrivstoff er en lukket resirkulering av karbon er rett og slett tull av flere grunner:

1. Karbonet i avlingen kommer ikke utelukkende fra fotosyntesen, men kommer også fra jordmonnet avhengig av hvilken art som dyrkes. Dette ser vi virkelig godt i de områdene av Brasil der regnskogen er brent ned for å dyrke mais til biodrivstoff. Avlingene er utrolige de første årene, men siden jordmonnet er skrint tar det ikke lang tid før avlingen blir dårlig (karbon og andre næringsstoffer blir fort brukt opp).

2. Hurtigvoksende arter har behov for hjelp til å vokse. Den viktigste hjelpen er gjødsel. Og kunstgjødselen er fremstillt hovedsakelig fra olje i dag og oljen benyttes i både som kilde for hydrogen til ammoniakk-produksjon og oljens karbon er energikilden i prosessen (Haber–Bosch prosessen http://en.wikipedia.org/wiki/Haber_process). Deretter blir ammoniakken oksydert for å danne nitrøse gasser som igjen blir til salpetersyre. Og det er saltene av denne syre - nitrater - som er hovedbestanddel i kunstgjødsel sammen forfater og kalium som utvinnes av sjøvann utgjør kation-komponenten. Det er derfor kunstgjødelsel også navngis med NPK og en tallrekke (fullgjødsel 11-5-17 er det kanskje noen som kjenner, og den har 11% nitrogen, 5% forfor og 17% kalium). Å ja, det er nitrogenen som er boosteren i gjødsel, fosfor og kalium er byggesteiner sammen med andre sporstoffer.
Altså med med andre ord for å få biodrivstoff av hurtigvoksende arter må kunstig næring tilføres, og for å danne den må det slippes ut en hel del CO2 - og derfor vil det aldri bli en lukket sirkel.

3. Utvinning av biodrivstoff fra sentvoksende arter (som biodieselanlegget nede i Østfold) er absolutt ikke en god tanke. Da snakker vi om en veldig "avlang" sirkel som strekker seg over 50-70 år (det er den tid det tar for et gran-/furutre kan høstes), og på den tiden vil det gå mye CO2 ut i atmosfæren før den trekkes inn igjen. Jeg synes det er mye bedre å bringe karbonet tilbake til naturen uten å få mulighet til å oksidere seg.

4. For å fremstille biodrivstoff fra karbonkildene ovenfor trenger en også energi til prosessen, og avfallet fra denne energiproduksjonen er CO2 (og denne CO2en er utenfor sirkelen).

Det er med andre ord mye som taler mot biodrivstoffene - og grønnfargen er mer avhengig av hvem som ser. I politiske kretser er dette nesten som manna fra oven, men ser man på hva det virkelig medfører så er det ikke så positivt.

Det en klart må skille mellom her er energiKILDE og energiBÆRER.

KILDENE må endres, ikke fornybar energi som olje, gass og kull er ikke uendelig og så er avfallet noe vi ikke ønsker - CO2. Selv det å pumpe CO2 ned i Sleipner-feltet er ikke en langstidsløsning.

BÆRERNE er ikke noe problem og for flyindustrien vil bæreren være karbonbasert også i fremtid på grunn av sitt innhold av mye energi med lav vekt. Heldigvis utgjør bare en ensifret prosentandel av totalutslippet og hvis det er bare flyene som benytter karbon som bærer vil det ikke i det hele tatt utgjøre noen fare for det globale klimaet. Energibærere for land/sjøbasert transport er allerede tilgjengelige (elektrisk energi/hydrogen og fuel cells) - det er bare KILDER til å omforme og fylle opp som mangler.

Ja, så var det dette med energieffektivisering, men det er noe som bare forsette og forsette og forsette og ...

Sier kjemikeren

Last edited:
Tja... som om noen i Frøvik bryr seg! Ikke f...!!
Vi har sendt beskjed om et forslag som innebærer 6,5 tonn innspart drivstoff forbruk på alle flyginger vestover og 8-8,5 tonn østover. Dvs. at vestrutene går fra OSL, østrutene går fra ARN. men nei, det er et viktigere poeng at vi bruker flaps 3 iso. flaps 4 på innflygingene med A330/340. Gir visstnok en innsparing på 50 kg pr. innflyging. DET er penger det! Og nåde den som tenker anderledes!
Det er faktisk kortere fra OSL til PEK og NRT enn fra CPH, men danske interesser har et ikke ubetydelig ballegrep på SAS sin ledelse. Drit i Skandinavia, leve CPH!

Joda, men det er brutto besparelse. Itillegg må man se på hva det koster å få folk til OSL. Og da blir det ikke nødvendigvis noen særlig besparelse. Itillegg til det rene faktum at OSL ikke har kapasitet til 4-5 daglige SAS IC avganger.

Fra OSL er det idoti for SAS å fly IC. De burde konsenterer seg om ARN og CPH, og la Star-partnere ta seg av OSL via codeshare

Hvorfor ikke bruke kunnskapen en har om forbruk og utslipp av CO2 i en annonse, i stedet for disse 0kr som ikke synes å virke? Jeg har smørt i sammen et forslag som kanskje kan være noe, og dette gir også kunnskaper til kjernekundene.

Da er det bare for SAS å benytte forslaget - free of charge :lol:

Hva med de tusener av oss som ikke er veldig bekymret for CO2, men heller bryr oss all annen drit og gift som som man slipper ut? Den annonsen vil overhode ikke virke mot oss:rolleyes:

Last edited:
Kurt vi snakker her ikke om vind eller gruvegass, men om höyden hvor CO2 utslippes fra en teknisk system! Dette du har skrived en helside er en helt annen debatt!

Flyet utslipper en stor del av CO2 under cruise og dette kan ikke tilföres til fotosyntesen, rett og slett fordi det finnes ingen plant/organisme i 11.000m höyde. Det bare pavirker ozon der oppe.
CO2 som utslippes her nede delvis kommer tilbake som H2CO2 og dette skjer med regn. En ting som du ikke nevner. Derfor er netto-effekten ikke samme som brutto-effekten for dette CO2 som utslippes pa bakke-nivea.

For aerlighetens skyld, og dette bör nevnes eksplisit her, sa ma man ikke bare diskutere CO2 men samtidlig NOx.

Last edited:
Jeg er ingen ekspert når det gjelder å sammenligne Boeings og Airbus FM(G)C-systemer, men så vidt jeg har hørt er faktisk FMC'ene på B737 NG bedre rustet enn A320-serien til å fly de nye kurvede approachene (som på 01R på ARN og 19 på TOS) som er på vei inn nå.

Årsaken til dette er at man må fly disse approachene kun på GPS-signalene. På Airbus kan man ikke (etter det som er blitt meg fortalt) gå manuellt inn og skru av VOR og evt DME update på systemet.

Men dette kan vel en av dere som flyr fransk til daglig bekrefte eller avkrefte?

For øvrig er selve boksen så vidt jeg vet den samme i alle 737 NG'er enten de er 10 år eller 10 dager gamle. Forskjellen ligger kun i oppdateringen av software'en.

-----
Først; FBU 4EVER, forsto jeg det slik at man nå lander standard flap 3 (SOP) på A330/A340, i stedet for normale flap 4, og at dette gir ca 50 kg's besparelse pr. landing (i SAS)?

Ellers; Jeg vet bare at vi (Thomas Cook) har kjørt såkalte "grønne approacher" all den tid vi har hatt A320/321/330, under forutsetning av at trafikkmønsteret og ATC har tillempet dette. Og det har foregått i over 10 år. Dette har foregått uten å bruke rene GPS-approacher, som fortsatt ikke er godkjent hos oss, men som en managed approach med GPS primary som "back up". Spesielle regler for IMC. Men selve nedstigningen fra TOD og til etableringen på finalen, kan uansett foregå som en "grønn innflygning", med minimal justering av autothrust. Og eventuelle "constraints" (høydebegrensninger) tar den selv høyde for.
Jeg synes i alle fall selv at dette er en nærmest optimal måte å gjøre det på, men som en "ikke ekspert" ser jeg ikke bort i fra at det har kommet bedre og enda mere effektive måter å gjøre dette på.

Tally-Ho

... ,men å focusere på redusert forbruk kan vel ikke bli feil, også i en setting der man brenner mindre fosilt brensel, og dermed får mindre fuel kostnader ?
Så får både FN' og Scanair klimapanel diskutere utslippsiden av dette ...

-----
Først; FBU 4EVER, forsto jeg det slik at man nå lander standard flap 3 (SOP) på A330/A340, i stedet for normale flap 4, og at dette gir ca 50 kg's besparelse pr. landing (i SAS)?
Ellers; Jeg vet bare at vi (Thomas Cook) har kjørt såkalte "grønne approacher" all den tid vi har hatt A320/321/330, under forutsetning av at trafikkmønsteret og ATC har tillempet dette. Og det har foregått i over 10 år. Dette har foregått uten å bruke rene GPS-approacher, som fortsatt ikke er godkjent hos oss, men som en managed approach med GPS primary som "back up". Spesielle regler for IMC. Men selve nedstigningen fra TOD og til etableringen på finalen, kan uansett foregå som en "grønn innflygning", med minimal justering av autothrust. Og eventuelle "constraints" (høydebegrensninger) tar den selv høyde for.
Jeg synes i alle fall selv at dette er en nærmest optimal måte å gjøre det på, men som en "ikke ekspert" ser jeg ikke bort i fra at det har kommet bedre og enda mere effektive måter å gjøre dette på.Tally-Ho

Ja, vi skal visstnok tjene 50 kg fuel i snitt med Config 3 iso. 4.'
Ellers beskriver du ganske nøyaktig den type innflygninger vi har gjort, og fremdeles gjør, på våre busser. Vi har trent på rene GPS approacher i simulatoren med tanke på å få godkjenning for dette, og regner med å få denne en gang i løpet av 2010. Det haster ikke fordi de fleste av våre intercont. destinasjoner ikke har publiserte GPS approacher.

6,5-8,5 tonn er kompensert for de forskjellige variasjonene i materutene til Intercont. OSL-CPH forsvinner. CPH-OSL kommer i tillegg, så her er det helt nøytralt. Det blir færre ruter inn til CPH da flygningene "fortsetter" forbi til OSL og ARN. Kontinentet-OSL: ett snaut tonn mer fuel (737), Kont.-ARN ca. 1 tonn (737), 1,4 tonn (MD-80). Men som sagt, dette blir forbigått i taushet av Frøvik (som snart er slanket så mye at de flytter hele staben til ARN!)

Ettersom flightene til IC er avhengig av slottider på praktisk talt alle våre stasjoner unntatt ARN-CPH-OSL, så vil avganger fra OSL/ARN kunne utsettes med 45-50 min, ankomster til Skandinavia vil ankomme like mye tidligere. Dvs. at EWR-OSL vil ankomme OSL ca. kl. 06:30 iso. 07:15 i CPH, og dep. OSL-EWR vil kunne gå kl. 13:05 iso 12:20 fra CPH. Begge forandringer bør bety bedre slingringsmonn for de fleste connections videre. Men som sagt etc., etc.

Takker for info. Nå er ikke 50 kg fuel allverden, men "mange bekker små"...osv.
Kan være en sak å ta opp på neste fleet course...

T-H

Back