Det er bra at bransjen tenker på miljøet (jeg vel har en mistanke om at det er bedre økonomi som er den virkelige målsetningen), selv om den vel aldri vil bli direkte miljøvennlig. Kudos til SAS for at de leder an med dette, men de er vel heller ikke alene, "grønne" landinger begynner vel å bli normen her hjemme nå, gjør det ikke? Både SK og DY driver ihvertfall med dette, hvordan er det med våre hjemlige charterselskaper?
---
Alle har selvfølgelig fokus på fuelsaving i disse tider. Og lenge før "miljø" ble et motebegrep innen bransjen, hadde i alle fall mitt eget selskap fokus på såkalte grønne approacher, som optimalt kan gjøres ved Airbus FMGC-system. Enkelt forklart regner systemet selv ut nøyaktig posisjon for å starte en mest mulig økonomisk nedstigning, og tar høyde for eventuelle fastlagte høydebegrensninger nedover.
Her innbiller jeg meg at kun Boeing av nyeste type (muligens) kan matche informasjonsnivået på FMS, som muliggjør optimaliseringen.
I tillegg har Airbus siden innføringen av fly-by-wire-flyene hatt stort fokus på bruk software, composittmaterialer etc, som ytterligere får ned forbruket. A330 har f.eks fuel i trimtank bak i halen på flyet, der fuel'en automatisk flytter seg underveis for å gi optimal trim / fuelsaving underveis. Overgangen fra selskapets DC-10 til A330 medførte en enorm forbedring på fuelsiden.
For øvrig er det vel også et poeng her at man her hos oss flyr med en gjennomsnittlig kabinfaktor på rundt 98 %, som vel også gagner miljøet.
Det er vel ikke alltid den som roper høyest, er den som ligger i front...
Når det gjelder spørsmålet som winglets, så er det riktig som anført her tidligere, at disse koster rimelig mye å ettermontere, både i rene produksjonskostnader/monteringskostnader, og ved å ha flyet ute av produksjon.
Man regner en besparelse på ca 4 - 6 % på fuelsiden ved winglets.
Tally-Ho