Replying to Topic 'SAS cabin har lagt ned arbeidet'
Her lidt inside information omkring strejken, som jeg har fra nogle af kabinepersonalet.
Grunden til strejken er at SAS har opsagt senioritetsaftalen med kabinepersonalet og ikke som skrevet flere steder at Malmø-folkene skal til CPH. Den eneste grund til at dette bliver blandet ind i sagen er at SAS har brugt denne sag til netop at opsige denne aftale, som var en del af overenskomsten der blev forhandlet tidligere på året.
Denne aftale er erstattet af en policy, men denne giver ingen sikkerhed for noget som helst. Der er daglige eksempler på at forskellige policies ikke overholdes og i dette tilfælde er SAS ikke forpligtet til at overholde den, men har det blot som intention.
I praksis betyder det at SAS kan opsige/ansatte hvem de ønsker uanset hvor længe de har været i selskabet. Fx. kan de vælge at afskedige alle på 54 år, så de slipper for at udbetale bidrag fra pensionsfonden når de fylder 55.
Derudover har der været meldinger om at der skal indføres regional-jets fra 2007 (iflg. CAU's generalforsamling igår). I dette tilfælde kan SAS fyre alle der nu flyver Q400 og erstatte dem på regionaljets med nye og billige vikarer. Her i efteråret er allerede ansat et stort antal "sommerfugle"/vikarer til at flyve MD80. Disse er ansat på timebasis til 120 kr/time uden pension m.v. og vil let kunne overføres til fx. regionaljets. Samtidig vil SAS ikke ansatte flere i faste jobs selvom der jævnligt er aflysningen pga. manglende crew og personalet arbejder på højtryk og ofte bliver kaldt på fridage osv. for at få produktionen til at hænge sammen.
Kan godt forstå at kabinepersonalet på et tidspunkt har fået nok og er nødt til at sætte hælene i. De er i forvejen gået med til forøgelse af arbejdstid, begrænsede muligheder for at få deltid samt minimering af fridage ifm. overarbejde, flytning af ferie. Ved fra tæt kilde at de simpelthen er blevet kørt så hårdt det sidste stykke tid for at få produktionene til at hænge sammen at de ikke kan presses mere. Dette er så kombineret med at flightwatch planlægger deres schedule på en måde som overhovedet ikke er optimal. Så bliver det frustrerende når man selv forsøger at hjælpe selskabet, men oplever gang på gang at planlægningen fra anden side ikke optimeres tilsvarende og crewet ikke udnyttes godt nok.
i forbindelse med sammenlægningen af Commuter og SAS Airline er der heller ikke nogen der er blevet tjekket ud på nye flytyper og ingen har kunnet få svar på hvornår det sker. Selvom det er hensigten at det skal ske. Fx. er der ingen pursers på Q400 fra 1. januar fordi alle er degraderet ifm. sammenlægningen og dermed gået med til lønfastfrysning. Dette giver igen problemer når folk kommer tilbage fra barsel, orlov osv. Hvem skal tjekke dem ud på typen nu? Det eer der faktisk ingen der kan.
Samtidig flyttes nu 9 fly fra SAS til Spanair ligesom SAS's aktiviteter med Blue 1 m.v. tyder på at meget produktion på kortruter kan flyttes dertil for at spare lønninger. Vi må vel alle være interesseret i at jobbene bliver i Skandinavien ellers er der vel ikke megen grund til at vælge SAS fremfor alle andre selskaber.
Der er ingen der er utilfredse med at MMA-folkene skal til CPH, Tværtimod har CAU forsøgt at forhandle en aftale på plads med SAS omkring dette, hvilket deres egen fagforening i Stockholm ikke har villet, men SAS har sagt nej til alle forslag og bare brugt det som undskyldning for at opsige senioritetsaftalen. Der er i praksis kun tale om 35 kolleger der skal overføres fra MMA til CPH -. resten har fået pensionsordninger som er yderst gode (Nogle vil måske endda sige for gode)
Troels Rasmussen fra SAS udtaler idag at aftalen er erstattet med en policy som forpligter SAS på samme måde, hvilket ikke er korrekt. Omvendt kan man spørge sig selv om hvorfor policyen skal indføres hvis der ikke er nogen forskel, så kan SAS vel ligeså godt beholde den gamle aftale. Ikke helt rent spil.
Har lige talt med et par stykker af kabinepersonalet, der er i CPH og afventer situationen og de er alle meget kede af situationen og ville hellere end gerne i arbejde igen. Man må heller ikke glemme at det trods alt er dem der skal konfronteres med passagerer bagefter. Ingen er interresseret i denne strejke, men desværre har de skønnet at det er nødvendigt hvis de vil have jobsikkerhed og behandles fair i fremtiden.
Påstanden om at der strejkes i DK mere end andre steder synes jeg ikke holder - her har vel ikke været flere strejker end man ellers ser rundt omkring. Kabinepersonalet og CAU har siden opsigelsen af aftalen forsøgt at forhandle med SAS om en løsning, men SAS har ikke været interesseret i en sådan forhandling..
Lad os håbe flyene snart kommer på vingerne igen og en aftale opnåes - for alle parters skyld.
EDIT: stavefejl...